Reducer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Reducer

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 78 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Mit setup er efterhånden blevet “perfekt”, og jeg har stor glæde af min tilhørende barlow.

Jeg kunne dog godt tænke mig en reducer til de rigtigt store DSO’s og til lidt mere widefield.

Min coma corrector fungere lidt som det, og jeg har kigget efter en comacorrector som kan reducere endnu mere, men er blevet meget i tvivl om hvilken en jeg skal vælge, og om det er det rigtige.

Den jeg har nu er denne:

http://www.firstlightoptics.com/coma-correctors/skywatcher-coma-corrector.html

Er der nogen bud på andre gode? Den skal nemlig være 2″ og fungere fornuftigt min skywatcher 200PDS.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

ASA har en 0.73x kombineret reducer og komakorrektor, men det brugbare felt er kun på 22mm (30mm med let defokus). Om du vinder noget brugbart felt over full frame med f/5 ved jeg ikke, det skal du nok regne på. Og så koster den næsten 900 euro…

Thomas, Bornholm

xplode
        Deltager
          • Nova

Skal du ha større felt så er det enten ASA sin 0.73x reducer eller kamera med større sensor som gjelder, f. eks ett Canon 6D som jeg har.

Kamera med større sensor er lettere å jobbe med enn en reducer

Ett nytt teleskop med kortere brennvidde er jo også en mulighet

jakob1234
          Deltager
            • Nova

Ok, tak for buddene – det lyder som om jeg skal ønske mig et andet kamera ved lejlighed 🙂

Mine t-ringe og m48 ring er jo til nikon, og jeg er egentlig ret glad for mit nikon setup (programmer, dusb osv.)

Har i nogle bud på et godt prisvenligt nikon hus (jeg har pt nikon D5000).

Jeg kan godt se lidt på det hele at jeg ikke skal have den reducer fra ASA når det er prisenGeek

xplode
            Deltager
              • Nova

Nytt kamera er dyrere enn reduceren

Nikon D610 eller Canon 6D er dem billigste fullformat som er veldig gode, kjøp gjerne brukt, men jeg vil ikke anbefale eldre modeller (D600 pga olje på sensoren og 5D II pga det er så stor forskjell fra 6D)

Det billigste for deg er en ny newtonian, en 130mm eller 6″ og da kan du fortsatt bruke reduceren du allerede har

jakob1234
              Deltager
                • Nova

Nej, men nu var det mere fordi jeg tænkte på ved lejlighed at købe et nyt DSLR. 🙂

Det bliver ikke til ny kiggert bare for at få widefield.

henrik
                Deltager
                  • Nova

Eftersom reducere er så dyre, vil den billigste vej til et større synsfelt nok være en mindre newton, som fx. Explorer 130PDS, 150PDS, eller lignende.

Jeg bruger selv 130PDS på EQ3 som jeg tog M31 med i lørdags.

Det vil også løse eventuelle problemer med vind, når du kan tage noget widefield med den lille, på de vind-omsuste dage, hvor 200mm’eren fanger for meget vind

Jeg kender iøvrigt en der vist har en brugt til salg (Lars? )

Mvh Henrik

http://www.lyra.dkHenrik2015-08-25 17:56:16

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Ok.

Ett par ting du må huske på med en større sensor er att det stiller større krav til optikken, hvordan skywatcher sin coma corrector fungerer med så stor sensor vet jeg ikke.

Du får også en del med vignetting så flats er enda viktigere enn før

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Hej Ole

Ja jeg ved det: Jeg – og Jakob – bruger jo kun APS størrelse, men Heine har brugt sin med fullframe; Selvfølgeligt med lidt lystab i hjørnerne, men ikke mere end flats kan klare.

Men du kan jo se på den anden tråd hvor meget 130’eren vignetterer på mit billede af M31, som jo er uden flat (…endnu, fordi jeg fandt fejlen 🙂

mvh Henrik

Henrik2015-08-25 19:03:56

jakob1234
                      Deltager
                        • Nova

hmmm jeg har kigget lidt på kamera osv osv osv – indtil videre tror jeg at jeg vil øve mig på at blive god til at lave mosaikker Smile

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Reducer' er lukket for nye svar.