› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Redigering av meldinger
- Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 175 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. februar 2014 kl. 15:44 #113655
rune.cb.Deltager- Super Nova
Til Adm./moderator,
Det har irritert meg ganske lenge at slike meldinger som “Redigert av Rune CB. – i går kl. 20:54” vises på innlegg etter redigering. Det er ikke alltid så enkelt å publisere et innlegg HELT uten feil (eller mangler), så de aller fleste må enkelte ganger benytte redigeringsmuligheten etter at innlegget er skrevet og postet.
Ingen forum er perfekte, men ville det ikke vært bedre å FJERNE meldingen om at innlegget er redigert, så slipper man å irritere seg over at denne meldingen vises på innlegget som er postet ?
Jeg synes dette burde vært fjernet og sikkert flere andre her på forumet ? Det forstyrrer og ødelegger endel av helhetsinntrykket (etter min mening) og er kun til irritasjon. Det er ikke nødvendig å ha denne meldingen på innlegg som er endret.
Stjerneporten.no (skandinavisk forum + USA) har mulighet til å redigere innlegg UTEN at dette vises på innlegget som er postet. Veldig bra synes jeg. 🙂
NB: Der kom denne meldingen igjen, fordi jeg skrev en feil!
Rune CB. 2014-02-07 14:51:21 Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
7. februar 2014 kl. 17:19 #113658
xplodeDeltager- Nova
Jeg ser ikke helt problemet med att det kommer opp en melding om att innlegget er redigert.
Det er vanlig på dem fleste forumer att det står att innlegget er blitt redigert.
Att det ikke kommer slik melding på stjerneporten spiller da ingen rolle.
Stjerneporten sin forumprogramvare er fra 2007 og har store mangler i forhold til mer oppdaterte forumer, personlig poster jeg ikke egne tråder der lenger pga manglende støtte for nye nettlesere som gjør att jeg verken får postet bilder eller redigert innlegg uten å bruke en annen nettleser. Att det ikke kommer opp en “redigert” melding der er enda en mangel i forumprogramvaren som blir brukt.
7. februar 2014 kl. 18:12 #113659
Det er ikke et problem, men et irritasjonsmoment. Det er også vanlig at red.meldingen ikke er synlig. Astronomy Magazine har et eget astro-forum hvor man kan redigere/endre (så ofte man vil) uten at dette synes på innlegget. Dette synes jeg er et fornuftig valg, da denne meldingen egentlig ikke har noen misjon.
Mvh Rune.
7. februar 2014 kl. 23:36 #113662
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Rune
Jeg tror, at vi alle har oplevet, at vi er kommet til
at skrive forkert. Jeg er selv slem til det, og må
så ind og rette.
Selvfølgelig er informationen om, at indlægget er
redigeret lidt irriterende, men alternativet er, at
man gør sig mere umage, selvom man er ivrig efter
at sende sit indlæg.
Men selvom man er omhyggelig, så kan man godt
skifte mening om udformningen – sådan er det jo.Det kan altid lade sig gøre at få slettet et indlæg, hvis
man vil lave et nyt – bare skriv til mig.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. februar 2014 kl. 18:40 #113681
Hei Torben,
Hvis du ikke vil endre på funksjonen, så er jo det greit, men hva med å legge ut en avstemning om forslaget (dvs. for eller mot å fjerne teksten på endring) ?
Flertallet avgjør i god demokratisk ånd!
Mvh Rune.
9. februar 2014 kl. 11:06 #113694
Hej Rune
Det er selvfølgelig i orden at lave en afstemning, for jeg
har hele tiden lagt op til, at det er brugerne, som skal
bestemme.
Jeg vil gerne hjælpe, men jeg er ikke klar over, hvordan
man ændrer programopsætningen, så den omtalte
melding fjernes. Antallet af programmapper er forholdsvis
omfattende, så det kan godt tage en del tid at finde det.I menuen er disse muligheder tilgængelige. Jeg tror ikke,
at den ønskede funktion findes her. Alternativet er så at
gå ind og rode i kilden – hvilket er en kilden sagControl Panel Menu
Control Panel Menu
Forum Admin
Forum Admin
Forum Statistics
Setup & Configuration
Forum Configuration
Change Admin Username and Password
Email Settings
Private Messaging Settings
Calendar Settings
Upload Settings
Date and Time SettingsSkin
Forum Skin
Group Admin
Group Admin
Group Permissions
Members Admin
Membership Admin
Add New Member
Member Permissions
Suspend Registration
Permissions
Group Permissions
Member PermissionsSecurity
Lock Forums
Flood Control
Bad Word Filter
IP Address Banning
Email Address Banning
Suspend RegistrationForum Tools
Re-sync Topic and Post Count
Batch Close Old Topics
Batch Delete Topics
Batch Move Topics
Batch Delete Private Messages
Batch Delete Members
Import Tool
Import Tool
Web Wiz Forums
Server Compatibility Test
Check for Updates
About
Upgrade
Web Wiz Forums Premium Edition UpgradeControl Panel Menu
Forum Setup and Admin
Forum Setup and Admin Setup and Configuration
Setup and Configuration Group and Members Tools
Group and Members Tools
Security Settingsmvh
Torben
Torben Taustrup 2014-02-18 12:17:44 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. februar 2014 kl. 12:06 #113698
munkholmDeltager- Neutron star
Vi laver vel alle en tastefejl af og til, ser ikke rigtig det skulle være et problem, vi behøver vel ikke at være perfekte her på forum
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
9. februar 2014 kl. 12:06 #113699
Hei Torben,
Det har du rett i. Det er ikke så lett å finne den riktige rot-katalogen eller kilden, hvor dette kan endres, men jeg er ganske sikker på at muligheten finnes, men spørsmålet er hvor.
Kanskje andre her kan gi deg noen tips ?
Mvh Rune.
9. februar 2014 kl. 12:56 #113701
landboDeltager- Nova
For mig virker det helt normalt der står hvornår folks indlæg sidst er redigeret. Vil også mene det er 100% nødvendigt, når folk kan redigere deres indlæg længere tilbage end de 15 minutter der normalt tillades på fora rundt omkring. Så kan folk nå og rette deres slå/stave og meningsfejl. Alt andet vil bare give anledning til ævl og kævl hvis en debattør giver sig til at rette i sine forrige indlæg, grundet en efterfølgende debattør gør opmærksom på faktuelle fejl. Så passer den efterfølgende debattørs indvendinger pludselig ikke mere og ingen kan hitte rede i hvad der er op eller ned i en debat.
Faktisk vil jeg personligt foretrække at admin sætte uret på, så der kun kan rettes i et indlæg 15 minutter efter det er skrevet samt der stadig bibeholdes, der kan ses der er rettet i et indlæg.
9. februar 2014 kl. 13:29 #113702
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Naturligvis skal indlæg oplyse om seneste redigering! Helt enig med Leif’s ovenstående argumenter!!
Hilsen Mogens B.
9. februar 2014 kl. 14:15 #113703
outlookDeltager- Super Nova
Det betyder, at man skal være mere omhyggelig med det skrevne ord. Det betyder også, at så flyder det ikke så let mere. Jeg har fx redigeret i nogle af mine gamle indlæg, fordi jeg er blevet klogere med tiden og oplysningerne dermed er opdaterede.
Så jeg mener til gengæld, at det skal være muligt at redigere ubegrænset. At man ikke vil det betyder for mig, at man blot vil holde de pågældende op imod gamle indlæg og postulater og bruge dem mod pågældende. Og dermed oplæg til mere splid som det er set i forum.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2014 kl. 19:22 #113709
lasDeltager- Nova
Jeg syntes også det er rart at vide om et indlæg er redigeret i en evt. debat på forum.
Og enig i at det faktisk ville være bedre ikke at kunne slette eller redigere gamle indlæg. Der går meget information tabt og hvor er det belastende at snuble over sådan en tråd hvor indholdet er ændret og meget af meningen med tråden er væk.
9. februar 2014 kl. 19:53 #113710
landboDeltager- Nova
outlook wrote:
Det betyder, at man skal være mere omhyggelig med det skrevne ord. Det betyder også, at så flyder det ikke så let mere. Jeg har fx redigeret i nogle af mine gamle indlæg, fordi jeg er blevet klogere med tiden og oplysningerne dermed er opdaterede.
Så jeg mener til gengæld, at det skal være muligt at redigere ubegrænset. At man ikke vil det betyder for mig, at man blot vil holde de pågældende op imod gamle indlæg og postulater og bruge dem mod pågældende. Og dermed oplæg til mere splid som det er set i forum.
Du skal altid være opmærksom på hvad du skriver under alle omstændigheder.
Kan ikke se der overhovedet er grund til at kunne rette i ældre indlæg, når man bare kan skrive et nyt der starter med man citerer det, der er forkert og give/giver de/den nye data/mening til kende. Det vil jeg anse for at være den helt rigtige og logiske måde at gøre det på. Samtidig er risikoen for og komme til og jokke en efterfølgende debattør over tæerne også helt elemineret.
En god debat er den hvor alle kan følge med.
Øh, andet afsnit forstår jeg ikke rigtig meningen med/i.
10. februar 2014 kl. 07:59 #113730
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Landbo wrote: Kan ikke se der overhovedet er grund til at kunne rette i ældre indlæg, når man bare kan skrive et nyt der starter med man citerer det, der er forkert og give/giver de/den nye data/mening til kende. Det vil jeg anse for at være den helt rigtige og logiske måde at gøre det på.
Det er en uting at poste flere beskeder lige efter hinanden (en af de mange uskrævne forumregler), så man SKAL redigere sin gamle besked istedet for at lave en ny (en anden af de mange uskrævne regler). Dog bør man også skrive hvorfor man redigerede beskeden (en tredje uskræven regel), og hvis nogen har postet efter dig, inden du redigerer beskeden, SKAL du skrive hva grunden til redigeringen er (en fjerde uskræven regel).
Det findes hundrevis af uskrævne regler om forumskik og -kotyme (i modsetning til hvad en del her tror). Man kan ta dem til sig for at forsøge at være et velsmurt tandhjul i forumsamfundet, eller man kan la det være. Det er op til hver enkelt hvordan man ønsker at opføre sig. Her i forumet er det f.eks. en mob mod slike uskrævne forumregler, så de er tabu at nævne. 🙂
Edit: skrivefejl.
Bjørn T. Jønsson 2014-02-10 07:01:24 Mvh,
Bjørn10. februar 2014 kl. 20:30 #113744
Jeg synes, at der er fremlagt fornuftige argumenter
for ikke at foretage ændringer i nuværende praksis,
så det gør vi ikke.Kom i øvrigt i tanker om en udtalalse fra en nu afdød
politiker:“Det har jeg aldrig sagt” –
I husker sikkert hvem?
Tak for jeres indlæg.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Redigering av meldinger' er lukket for nye svar.