Redcat / ZenithStar / TS / Sharpstar / Samyang / Astro-Tech

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Redcat / ZenithStar / TS / Sharpstar / Samyang / Astro-Tech

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 4 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 781 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

mikkel_drejer
    Deltager
      • Asteroid

Hej i forummet

Jeg går og tager tilløb til at købe et transportabelt setup til widefield deep sky fotografi. Jeg har besluttet mig for at købe Sky-Watcher Star Adventurer som montering. Men beslutningen om objektivet er straks sværere. Jeg synes at det er meget tiltalende at købe et teleskop, der også kan bruges til naturfotografi og i den kategori bor William Optics’ Redcat 51, Askar 200ACL samt alle de normale telefotolinser, som astrofotografer anbefaler til formålet. På den anden side står der en masse små astroteleskoper mellem 55 og 73 mm fra alle mulige fabrikanter som nok i det store hele kommer fra et meget lille antal producenter. Nogle af mærkerne er nævnt i overskriften.

Jeg tænkte jeg lige ville høre nogle meninger om hvad jeg skal vælge, da jeg er ved at blive lidt rundtosset over valgmulighederne

På forhånd tak

Sky-Watcher 130p/900 | EQ2 manuel montering
      Okularer – Baader Hyperion 17mm | BST Explorer 8mm Dual ED
      Kamera: Olympus OM-D E-M10 MK II

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Mikkel

Hvis det er et transportabelt udstyr du er ude efter, så er opstillingen Sky-Watcher Star Adventurer et fornuftigt valg. Den kan bære 5 kg, og dette giver mulighed for at anvende et bredt udvalg af instrumenter, du kan sætte på den.

Går du efter den bedste optiske kvalitet, så skal du gå efter en APO- og ikke en ED-refraktor. Alle APO’er er lige så fremragende til naturfotografering som de er til astrofotografering. Astrotech kender jeg ikke meget til.

Rigtig gode telelinser er dyre, men de bedste kan levere nogle fantastiske resultater.

Williams Red Cat 51 er et godt valg. Det er en APO, og den er hurtig, og endvidere vejer den ikke ret meget.

Der findes som du nævner flere muligheder. Her er et instrument med en åbning på 76 mm. Det vejer 3,5 kg, så der er også plads til at smække et kamera på, uden at den maksimale vægt overskrides.

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p11846_TS-Optics-76EDPH—6-element-Flatfield-Apo-76-mm-aperture-F-4-5.html

Håber at ovenstående kan lede dig lidt på vej.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.