Red Dot eller søgekikkert

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Red Dot eller søgekikkert

• Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af jens. This post has been viewed 697 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

neder
    Deltager
      • Main Sequence

Efter jeg har haft en meget billigtkikkert med søge kikkert valgte jeg en Red Dot søger da jeg skulle have et ordentlig teleskop
      Nu er jeg kummet i tvivl om jeg skal købe en søge kikkert i stedet for Red Dot søgeren

Hvad er jeres mening om Red Dot søgeren i forhold til en søge kikkert?

motomandk
        • Main Sequence

Min mening…… ingen af delene!
        Efter jeg har monteret en grøn laser i stedet for søgekikkerten er alt blevet meget nemmere – jeg kan stå med håndkontrollen ved siden af monteringen/teleskopet og pege det hen hvor det skal være.
        Det er super dejligt at slippe for at kravle rundt om tubus for at kigge i en søgekikkert eller rødpunktssøger.
        Eneste lille minus er, at den kun kan anvendes i mørke – nogen gange stiller jeg det hele op inden det bliver mørkt – i de tilfælde sætter jeg min søgekikkert på, både den og laseren passer i samme holder.
        Blot min mening.

/Henrik (H)

motomanDK2009-04-29 10:36:25

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Belyst søger er ret god til det hele, Reddot kan godt være lidt svær at bruge på svage stjerner, men let at sigte med, jeg bruger en nu, men kan have problemer hvis baggrunden er for lys eller stjernen er for svag.

thomas
            • Giant

På min dobson har jeg begge dele.

Reddot er god til at sigte på store klare objekter, men skal man finde noget der ikke ligger lige op af en klar stjerne så er en 50mm søgekikkert en dejlig ting.

neder
            Deltager
              • Main Sequence

Hvilken laser bruger du?

pbm77
                • Moon

Jeg bruger begge dele. På mine små refraktorer bruger jeg kun rødpunktsøger da jeg fået et stort synsfelt med okular og derfor kan bruge det som ”søgeokular”.

På mine dobson teleskoper bruger jeg hovedsageligt en 9×50 søger. Det er en af dem man ser lige igennem. I første omgang bruger jeg den på samme måde som en rødpunktssøger ved at have begge øjne åbne og derefter bruger jeg den på alm. vis. Fordelen ved den er at man kan ramme et punkt mere præcist end med rødpunktsøgeren.

Hvis jeg kun måtte vælge en af slagsen ville det dog uden tvivl blive 9×50 søgekikkerten.

pbm772009-04-29 19:14:17

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

En reddot fylder jo ikke meget, måske skulle man lime den på toppen af en 9×50 søger..

palle.b.
                  Deltager
                    • Nova

som en lille bemærkning kan jeg kun sige at jeg er maget tilfreds med min REDDOT søger.

har prøvet små søge kikkerter, på omrking 30mm, sammenlignet med disse er RedDot langt at fortrakke !

andreas
                      • Super Giant

Reddot er helt klart også min favorit, det er super nemt at bruge til at finde stjernerne med. Og så undgår man at skubbet til kikkerten når man står i en eller anden mystisk stilling for at kikke ind i søgeren……

soeren.vod
                        • Planet

Jeg bruger begge!
                        Jeg har en Skywatcher 80mm akromat som kom med rødpunktssøger http://lyra.dk/details.asp?prodid=734guide&cat=753 Med et 20mm trådkors okular (20x) har jeg også fået mig en ordentlig søger.
                        Den blev egentlig købt til guiding, så jeg har fået 3 ting i een pakke; Lille reddot til at pege med, STOR søger til at finde ting og et guidescope til at fotografere dem med Smile
                        Jeg har også prøvet at sætte en grøn laser i standard søger holderen som Motomanden gør det. Det gjorde jeg med en gummi ring om den forreste ende og standard skruerne i den bagerste og det var der ingen problemer i. men selvom den er præcist centreret synes jeg ikke det er præcist nok til at finde ting med.
                        Selvom jeg har goto synes jeg det er sjovt at finde tingene selv

Søren Vod2009-05-01 11:52:08

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg har 1x8x50 og 1 9×50 søger liggende, tror jeg vil prøve at lave denne med RedDot oven på søgeren, RedDot til quick søgning og søger til punkt søgning.

jens
                          Deltager
                            • Giant

Neder wrote: Efter jeg har haft en meget billigtkikkert med søge kikkert valgte jeg en Red Dot søger da jeg skulle have et ordentlig teleskop
                            Nu er jeg kummet i tvivl om jeg skal købe en søge kikkert i stedet for Red Dot søgeren

Hvad er jeres mening om Red Dot søgeren i forhold til en søge kikkert?

Hej Lars.

Det afhænger meget af dit valg af objekt og din egen tilgang til “arbejdsmetode”.

Arbejder jeg med min dobsonopsætning ligger min fordeling nok ca. på 70% Telrad (rødpunktssøger) og 30% på min 9×50 søgekikkert.

Skulle jeg undvære en af disse, ville det utvivlsomt være min 9×50 søger.

Jeg finder stort set det meste, kun med min Telrad og et godt stjerneatlas.

Jens2009-05-01 18:39:35

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Red Dot eller søgekikkert' er lukket for nye svar.