Recoating eller ej? 6 år gammelt spejl

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Recoating eller ej? 6 år gammelt spejl

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af jens. This post has been viewed 678 timesjacobsen. This post has been viewed 678 times
Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har engang vasket et overmåde beskidt spejl med sulfo og opvaskebørste, lige som om, det var en almindelig suppetallerken. Spejlet fik ikke den mindste, synlige ridse og blev perfekt rent. Så helt hysterisk omkring belægningen behøver man åbenbart ikke at være.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg fik engang fortalt at en god coatning skal kunne klare to tests, viskelæderet og tapen.

Man skal kunne viske med et godt, solidt viskelæder, uden at der kommer huller i coatningen, samt man må ikke kunne trække coatningen af med et stykke tape.

Coatere testede engang på denne måde på et stykke glas der havde været med i renseprocess, kammer etc.

Jeg fik et par stykker glas (alm planglas) der havde været med i kammeret fra Vacuum Coatings i London. Den coatning holder snildt til viskelæderet!

mvh
        Jens

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
      • Emnet 'Recoating eller ej? 6 år gammelt spejl' er lukket for nye svar.