Recoating eller ej? 6 år gammelt spejl

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Recoating eller ej? 6 år gammelt spejl

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af jens. This post has been viewed 677 timesjacobsen. This post has been viewed 677 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej,

Det snart 6 år gamle spejl i min Skywatcher Quattro performer ganske fint, men ved inspection er det let at se, hvordan overfladen begynder at vise tidens tand i form af små “huller”, hvor den reflekterende flade er korroderet. Det kommer sikkert fra mikroskopiske huller i den beskyttende coating.

Spejlet leverer stadig flotte skarpe billeder, men jeg overvejer, om det giver mening at sende spejlet incl. sekundæren et smut forbi Orion Optics til et syrebad og ny Hilux belægning.

Iflg. OO’s marketingsmaskine skulle Hilux have en bedre reflektionsevne, så udbyttet bør i teorien være en mærkbar øgning i det effektive antal fotoner der når CCD’en (der er jo 2 spejlflader, så eventuelle tab/gevinster sker 2 gange.

Der er derfor både en gevinst ved at friske spejlet op, men måske mest af alt effekten af den bedre Hiluxbelægning.

Orion Optics Hilux

Dog er der flere skrækhistorier på nettet (man hører jo oftest fra de utilfredse kunder), samt myten at re-coated spejle hurtigt degraderer grundet syrerester fra afrensningen.

Hvad er anbefalingerne her på forum?

Wieben2017-05-29 17:04:02

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

OO har jeg set gode produkter fra, men jeg turde aldrig selv handle med dem. Urimelig behandling af amatører i den dyre ende…

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej

Jeg har fået re-coated hos OO. Den sidste gang har jeg mistanke om at det ikke gik helt godt.

Desuden et par gange hos Scientific Mirros. Det ene spejl gav store problemer, hvor Terry
          ikke kunne rengøre glasset helt. Coatingen fra har været fin.

Måske er det svært at fjerne vise typer coatings, bl.a. derfor er mit bedste spejl blot med alm.
          alu coating. Anbefaling fra Royce, specifikt i forhold til det miljø jeg har teleskopet i.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Desværre holder et “re-coated” spejl tilsyneladende ikke så mange år som et “frisk”, på jomfrueligt glas.

Som Lars også skriver, ville jeg gå efter den billigste, enkle alu-coat. Den kommer nok alligevel kun til at holde omkring de 5 år, med lidt held.

Der er f.eks Refoptik, som Johnny BA har benyttet, med nogenlunde resultat.

De tager f.eks kun 55 euro for en 10″

https://www.refoptik.de/

De ligger “kun” godt 1 times kørsel på den anden side af Hamburg, tæt på Bremen.

wieben
            Deltager
              • Nova

Tak for inputs.

Med ren alu uden coating, gætter jeg at overfladen er ret skrøbelig, så vask er no-go.

Omvendt er prisen jo absolut rimelig, så i stedet for den årlige vask, kan man jo bare få spejlet behandlet årligt i de lyse nætter.

Hvad er årsagen til at vælge en belægning uden coating til det fugtige danske klima?

Jeg ville umiddelbart tro at coating er en god ting til netop vores fugtige luft.

Er nu stadig fristet af OO’s Hilux, men det er nok lidt af et lotteri.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Heine

Du kan uden videre vaske et spejl med ren alu coating, så skrøbelig er det nu ikke. Samme omhu
                med andre coatinger og du er kørende.
                Grunden tilk jeg valgte ren alu er fordi der også var holdbarhedsproblemer med Hi-lux og
                lign. coatings. Så hvis der alligevel skal re-coates….

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Jeg er enig, ren alu kan snildt holde i mange år hvis man er lidt varsom.
                  jeg har flere spejle liggende med ren alu, som er fine efter 10 år. Og de kan snildt vaskes, da ren alu selv laver sin egen “coatning” af alu-oxid = safir.

mvh
                  Jens

webweichel
                  Deltager
                    • Nova

Hej,

Interessant artikel vedr. dette:

https://wp.optics.arizona.edu/optomech/wp-content/uploads/sites/53/2016/10/An-Overview-of-Aluminum-Protective-Coating-Properties-and-Treatments.pdf

Reflektiviteten for en alu er jo kun lige over 90% og det lys der ikke bliver direkte reflekteret bliver jo til spredt lys og dermed lavere kontrast.

Jeg ville nok gå efter en høj reflektivitet coating.

Fandt også dette link i DE, som angiver Hilux coating:

http://www.dietermartini.de/index.html

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

det lys der ikke bliver direkte reflekteret bliver jo til spredt lys og dermed lavere kontrast.

Nej, ikke alt. En hel del af det, der ikke bliver kastet tilbage og danner et billede, bliver mig bekendt absorberet i aluminiummet. Og selv hvis de resterende 10% blev til spredt lys, så vil de ikke gøre nogen skade, hvis de er spredt jævnt i alle retninger.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Astrojensen wrote:

det lys der ikke bliver direkte reflekteret bliver jo til spredt lys og dermed lavere kontrast.

Nej, ikke alt. En hel del af det, der ikke bliver kastet tilbage og danner et billede, bliver mig bekendt absorberet i aluminiummet. Og selv hvis de resterende 10% blev til spredt lys, så vil de ikke gøre nogen skade, hvis de er spredt jævnt i alle retninger.

Thomas, Bornholm

Ja, enten bliver lyset reflekteret eller også bliver det absorberet.
                        Der er ikke noget midt imellem.

Dvs de ~10% ikke-reflekteret bliver alt sammen absorberet.
                        Spredt lys kommer fra spejle, der er ru og/eller har andre fejl i figuren, men det er alt sammen en del af de ~90%.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Perfekt forklaret, LarsThumbs%20Up

Det spredte lys er kun forårsaget af ru spejl, ru coatning eller en kombination af de to. Et perfekt glat spejl har kun reflektion eller absorbtion.

mvh
                          Jens

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg var lige ved at skrive “alt det, der ikke bliver reflekteret, bliver absorberet”, for sådan mente jeg, det var, men jeg var ikke 100% sikker…

Thomas, Bornholm

webweichel
                            Deltager
                              • Nova

Astrojensen – jeg må vist lade mig korrigere 😉 det er nok kun en meget lille del der bliver til kontrast forstyrrende lys som du beskriver det. Det er jo kun godt for de rene Alu spejle Thumbs%20Up

ps. blot til info, googlede lidt videre og fandt denne ret interessante artikel om optik:

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwj4z_Oj4Z_UAhXFjCwKHU72AUgQFgg8MAM&url=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Ffile.PostFileLoader.html%3Fid%3D586ceb4a5b49522fe1584bf6%26assetKey%3DAS%253A446784481828866%25401483533129536&usg=AFQjCNGeatL4yEnukJ_QvmzxNUegp7qgVA&sig2=pHW1lyk7jWs9CtUByGci1w&cad=rja

webweichel2017-06-02 20:23:11

wieben
                              Deltager
                                • Nova

Tak for ideerne. Jeg starter med en gang vask af spejlene og vurderer derfra om der skal gå end i en sæson, eller om det er tid til recoating.

wieben
                                Deltager
                                  • Nova

Efter en grundig vask og check af spejlet, har jeg besluttet at vente endnu en sæson inden spejlet får ny belægning.

Da jeg alligevel gå med tanker om re-coating, tillod jeg mere fysisk berøring af overfladen. Coatingen virker ret robust.

Tidligere har jeg primært brugt afvaskning og evt. meget let berøring med vat nedsunket i en let sæbeopløsning.

Denne gang har jeg brugt rigelige mængder af vand og opvaskemiddel, samt let berøring med opblødte fingerspidser. Det gav et godt resultat med en fin overflade uden yderligere tilførte synlige skader og en overflade fri for pollen eller anden forurening fra elementernes eksponering.

En kraftig lyskilde fra bagsiden af spejlet viste relativt få huller i belægningen, så re-coating må vente lidt endnu.

Jeg vil lave nogle målinger på reflektionsevnen før og efter re-coating når den tid kommer.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Recoating eller ej? 6 år gammelt spejl' er lukket for nye svar.