Raster i raw format?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Raster i raw format?

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 246 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

martin.kruse
      • Main Sequence

Jeg er ved at tage nogle billeder af månen til et projekt min søn har i klassen.

Igår fik jeg taget nogle med mit SW80 ED skop og et Olympus SP-320. Når jeg tog “normale” billeder, der vises i JPG, blev de meget gode. Når jeg gemte i RAW format blev de klart bedre, men de lignede gammeldags avisbilleder, hvor man kan se rasterne. Når jeg formindskede billedet blev effekten naturligvis mindre, men stadig synlig.

Jeg kan tage billeder ind i MaximDL 5. Er der noget man kan gøre for at fjerne “Raste-looket”?.

Martin

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Dit RAW billede skal sikkert farvekonverteres. I Maxim kan du prøve at vælge Color > Convert color.

martin.kruse
          • Main Sequence

Tusind tak Jesper

Det er et par dage siden jeg har leget med farvebilleder, så jeg havde glemt den.

Det fjernede rasterne, men farvebalancen blev lidt mærkelig. jeg valgte et generisk RGB kamera. De mørke områder blev grønne, fra mørk til lys grøn, de mellemste blev gule.

Kan man finde en profil til et specifik kamera som Olympus SP-320, eller må man bare igang og lege med balancen, såvel i background level som Scaling?

Martin

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Lege, er vejen frem.

Optag evt et daglys billede af et A4 ark.

Efter color convert (alle farver til 100% baggrund til det samme tal i alle), klikkes på Color – Balance – Klik nu på Autobaground, derefter på det hvide A4 ark du har optaget. Det giver et rigtigt godt udgangs punkt i farvebalence (skriv ned hvad MaxIm kommer frem til).

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hej Martin,

Dit kamera er jo ikke i Maxims liste, så du må nok til at prøve dig frem med indstillingerne, til du finder en god balance. Hvis det er månen skal det jo være meget farve på ved naturlig balance. Husk også at prøve om offsets hjælper, og husk at bruge Screen Stretch vinduet. Farverne kan nogle gange være underlige ved for kraftig stretch.

Jeg ved ikke om man kan finde profiler nogen steder på nettet. Måske er der andre der ved det?

martin.kruse
                • Main Sequence

Tak Michael og Jesper

Jeg prøver at se om jeg kan finde værdierne på nettet. Der er vel kun solgt nogle millioner kameraer, så det kunne da være en eller anden havde gjort arbejdet allerede.

Jeg har også forsøgt med et stykke hvidt papir, men resultatet var ikke for godt. Måske har jeg ikke fuldt forstået proceduren.

1) Jeg gennemfører color convert på “det hvid papir” med scaling = 100% for alle farver og

samme tal (jeg brugte 200) for alle farver i background level.

2) På resultatet klikker jeg Color – Balance og noterer værdierne i background level, her hhv. 389, 555 og 307.

3) Så bruger jeg de værdier i background level ved color convert på mit måne billede (og alle andre billeder jeg måtte tage med kameraet i RAW format)?

4) Jeg lader fortsat scaling være 100%?

Resultatet, såvel på det “hvide papir” som måne billedet er fortsat et billede med ganske meget grøn farve.

Jeg har leget lidt og fundet ud af at en høj værdi i background fjerner den farve. Samme effekt ser ud til at komme ved en lav værdi i Scaling, men havd er forskellen?

Martin

Anonym
                  • Nova

Findes der ikke noget RAW software fra Olympus? Til mit Canon kommer der noget software som kan lidt med raw filer og gemme i JPG eller TIF, bla kan man vælge hvid-balance. Selv billeder med et modificeret kamera kan man få til at se nogetlunde ud ret simpelt.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Backgrund skal du nu ikke tænke vildt på, det er mere scaling du skal tænke på. Der er den der bestemmer farven, background skal gerne udlignes. Men først når scaling er sat!

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hvis farvebalancen virker meget forkert så kan det være en ide at prøve X Offset og Y Offset.

Madsen har ret i at det nemmeste er hvis du har noget Olympus software der hører til kameraet.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Har lige siddet og kikket alle indlæg lavet i MaxIm grouppen siden 2001… Der er 76 indlæg der nævner ordet Olympus, ingen af dem noget om farve scaling.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Raster i raw format?' er lukket for nye svar.