› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Raspberry Pi
- Dette emne har 23 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 667 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. september 2016 kl. 08:50 #151271
rick78Deltager- Asteroid
Thanks Mads.
I will check it out.
Regards,
Rick
22. september 2016 kl. 10:24 #151276
Anonym- Nova
Indi is also an option:
http://indilib.org/devices/ccds/gphoto.htmlIt is also easy to control indi cameras from the commandline, try indi_getprop and indi_setprop.
22. september 2016 kl. 17:15 #151294
bentlDeltager- Planet
Hej
Jeg testede iAstroHub, og det var ikke helt så godt, som det lød. De fleste dele virkede ikke, og der var ikke er god adgang til den underlæggende linux platform, så jeg opgav at få den til at virke.
Din guide, Rick, kommer meget belejligt. Den skal afprøves, tak.
mvh
Bent22. september 2016 kl. 21:28 #151304
alanDeltager- Super Giant
Hej
Jeg ved godt at tråden handler om “Raspberry Pi” men kan det betale sig. – I forbindelse med min ombygning af ledningsnettet opstod behovet for en lille stabil computer, som kun skulle bruges i observatoriet.
Efter lidt søgning fandt jeg denne
I alt 157 euro eller ca 1150kr. Jeg har ikke modtaget computeren endnu, men en løsning med Raspberry Pi kommer let til at koste mere, da du skal bruge strømforsyning, tastatur etc.
Jeg kan godt lide ideen om Raspberry Pi løsningen, fordi det er sjovt og lærerigt. Men og gøre det for at spare penge, den tror jeg ikke på.
Mvh Alan
22. september 2016 kl. 21:51 #151306
nahilasDeltager- Giant
Hej Alan
Jeg tror også det handler lidt om strømforbrug. Du kan drive en Raspberry Pi 3 fra en mobil powerbank. Den trækker omkring 800mA ved fuld load på alle cores. Til sammenligning kan jeg se at TDP på J3060 er 6W :).
Med venlig hilsen
Mads Kølbæk
23. september 2016 kl. 07:58 #151315
noodles- Super Giant
Hej Alan,
De fleste behøver ikke en strømforsyning fordi de allerede har 5V ved teleskopet eller en gammel telefon oplader. Tastatur har de fleste også, men jeg kan ikke se hvad du ville bruge det til?
Et RPi setup vil aldrig komme til at koste ~1000 kr. selv med strømforsyning, tastatur osv. Det kan gøres for det halve.
Jeg kan godt forstå hvis det for dig virker som en lidt sjov ide, men hvis man er ny og kender lidt til Linux så er det lige så let at vælge den vej. Linux er ikke bare et hobby OS.
23. september 2016 kl. 08:16 #151316
rick78Deltager- Asteroid
Guys,
I chose the Rpi3 solution because it was cheap and light to carry out to the field. There are a lot of other solutions if you are stationary in your observatory.
I got mine at Webhallen.dk. They had it on the shelf ready to pick up.
I paid:
Rpi3 315DKK
Cover (white/red) 155DKK
MicroSD 16GB 49DKKI had the keyboard for initial install (but can be all done from a PC, then SSH for the rest).
I had micro USB to my power bank.I agree with Simon, that Linux can be difficult, if you have no experience with it, but there is not a lot to deal with in this setup.
Windows 10 can also run on RPi 🙂
Regards,
Rick23. september 2016 kl. 12:18 #151330
alanDeltager- Super Giant
Hej igen.
Misforstår mig endelig ikke, RPi computeren som styring til teleskopet, er da en spændende og lærerig løsning, jeg har selv en liggende og også haft de samme tanker.
Jeg blev bare meget overrasket da jeg fandt den ovennævnte computer i den prisklasse.
Mvh Alan
23. september 2016 kl. 12:56 #151332
Anonym- Nova
Jeg valgte RPi da det er relativt let at sætte sensorer, motorer osv til så observatoriet kan automatiseres så meget som muligt. Jeg bruger hverken tastatur, mus eller skærm til min RPi, men styrer den via ssh og indi fra min laptop.
madsen 2016-09-23 12:56:39 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Raspberry Pi' er lukket for nye svar.