Raspberry pi som guide computer

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Raspberry pi som guide computer

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 162 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

knauserud
    Deltager
      • Main Sequence

Hei,

Jeg kom over denne siden: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=41&t=15723

Jeg har fulgt instruksjonene og får nå kontakt med kamera og får fornuftige bilder ut. Jeg har ikke fått testet guiding enda, men dersom det fungerer kan jeg ha en liten ‘pi’ ute ved mounten og ikke en laptop Big%20smile Det ser ut til at jeg får 1-2 fps med 640×512 bilde fra mitt QHY5 guidecam. Hvis jeg også får til styring av monteringen så betyr det færre turer ut og mer sitting inne i varmen da pi’en min har fungerende WiFi Big%20smile

mvh
      Øystein

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Rigtig spændende projekt.

/Rudi B. Rasmussen

knauserud
        Deltager
          • Main Sequence

Hei!

Lenge siden jeg har oppdatert denne tråden. I natt fikk jeg første ordentlige test av setup, og alt kjører helt strålende!

Setup er som følger:

HEQ5 PRO

Skywatcher ED80 x0.85

Canon 1000D

QHY5 “finder guider”

Jeg bruker nå en raspberry pi for både guiding (lin_guider) og kontroll av canon (gphoto2). Jeg kjører guideren via remote-x enn så lenge, men bytter til vnc da dette er tryggere mtp brudd i ssh-session. For eksponeringskontroll har jeg laget noen pythonsnutter som lar meg kontrollere kameraet via WiFi også. Pi’en er koblet til WiFi slik at jeg kan sitte innendørs og kontrollere guide og eksponering. Neste steg blir å kontrollere mount fra stellarium via raspberry pi.

mvh

Øystein

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Sejt 🙂

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hey Øystein,

Thumbs%20Up

Kunne du lave en dybdegående beskrivelse af dit setup. Specielt hvilke programmer der snakker sammen og hvordan – kildekoden til “pythonsnutter” vil være rigtig interressant.

Jeg har længe overvejet at lade en Raspberry styre væsentlige dele på mit teleskop og tilkobling af QHY5 til en raspberry er lige det der trigger mig.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Fantastisk – Sjovt nok har jeg lige sendt samme link til Alan (Thurø).

Jeg er selv meget interesseret i at høre nærmere om projektet, da jeg overvejer at prøve at lave samme setup. I første omgang “kun” til at styre QHY5 kameraet.

Især det faktum at man slipper for at skulle slæbe en laptop med ud i den til tider fugtige nat tiltrækker mig.

Du kommer vel tilfældigvis ikke med til StarParty’et?

/Rudi B. Rasmussen

knauserud
                Deltager
                  • Main Sequence

Jeg har dessverre ingen planer (pga lite tid) til å reise nedover. Hadde jeg hatt det hadde jeg kommet

Jeg kan gjerne legge ut en litt mer utfyllende beskrivelse av hva jeg har gjort. Alt som er gjort rundt raspberry pi og guiding (lin_guider + qhy5) står beskrevet i lenken i første post. Styring av canon 1000D via gphoto2 og wifi er gjort separat.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

knauserud
                    Deltager
                      • Main Sequence

Dersom man har en RPi anbefaler jeg på det sterkeste å prøve ut fremgangsmåten som er beskrevet i linken som Lars la ut. Jeg startet med den, og det fungerer utmerket samt at man slipper å ha dyrt pc-utstyr ute i natten. Det fungerer i alle fall for å kontrollere et Canon DSLR og til guiding samtidig. Jeg har som nevnt laget noen tillegg som gjør at jeg kan styre det meste over WiFi, inkludert kamerasekvenser osv.

Neste punkt på listen er å modifisere lin_guider slik at den automatisk velger guidestjerne (hvis ikke nyere verjsoner allerede har det), og evt rekalibrere og starte ny guide hvis skyer eller andre faktorer ødelegger guiding. Målet er et 100% autonomt system etter at utstyret er montert 🙂

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Meget interessant. Tror sgi snart jeg køber en RaspberryPi og prøver.

Så mangler vi bare at programmere RaspberryPi til at stacke, efterbehandle og beundre det flotte resultat, så kan vi blive liggende på sofaerne

/Rudi B. Rasmussen

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Raspberry pi som guide computer' er lukket for nye svar.