› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Raspberry Pi + INDI + kstars/ekos
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 158 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. februar 2015 kl. 21:08 #128874
Anonym- Nova
Hej!
Er der nogle som har prøvet at styre ALT i deres astrofotosetup med kombinationen Raspberry Pi + INDI + kstars/ekos ?
Overvejer at skifte windows og remote desktop ud med denne kombination, men spørgsmålet er om det bare funkerMvh
Søre16. februar 2015 kl. 21:32 #128876
Anonym- Super Nova
Hej Søren.
Det kan jeg kun sige ja til! I Asfo-Team forsker vi meget i disse muligheder og den løsning du nævner kører hos os. Problemet har blot været, at guidningen hidtil kun kunne køre med Qcam5,s gamle model. Der er dog på det sidste kommet en ny driver til Qcam5II-L, som vi i denne uge skal have implementeret. Men den gamle PI er efter min mening for svag, så man bør afvente den nye PiB2, som kan klare noget mere.
Men i øjeblikket har vi også blikket vendt mod en endnu smartere løsning, som hedder IastroHub, som skal køre på en Rikomagic MiniPC. Det bliver en fuldstændig trådløs løsning, hvos du kan styre det hele uden kabel ud til hubben – endda fra din mobil! Minipc,en, der ikke er større en en PI, kommer til at virke som et accespoint!
Mvh.
16. februar 2015 kl. 21:49 #128878
Anonym- Nova
Tak for info, det er vigtigt at høre at det er afprøvet 🙂
Jeg må nok snart have en raspberry pi 2 så 🙂
17. februar 2015 kl. 08:20 #128893
noodles- Super Giant
Hej,
Vi bruger INDI på Ole Rømer Observatoriet. Det virker fremragende, men vi har også haft problemer med QHY5 drivere. Lige nu bruger vi en Windows computer til at guide.
INDI kommunikere over TCP så det er på sin vis også trådløst hvis du har et trådløst access point.
Hvis du tænker på at installere KStars på en RPi så test det først, før du får det hele sat op. Det kan godt være at det er lidt for tungt for den.
INDI er lige kommet med v1.0.0 så nu er det rigtige tidspunkt at skifte
17. februar 2015 kl. 09:02 #128894
Anonym- Nova
Super!
Planen er at have hindbæret ude i observatoriet og så via ethernet fjernstyre det fra en computer med linux indedørs. Der er kabel hele vejen, det er lidt mere stabilt end wifi 🙂
Jeg vil bruge et ASI eller DSI Pro til at guide med og et QHY 2 Pro some hovedkamera. Det lader til, at der er drivere til det hele. Er alle de andre QHY drivere også problematiske eller er det kun QHY5? (jeg er ikke imponeret over QHYs software til windows…)
17. februar 2015 kl. 10:29 #128898
noodles- Super Giant
Det setup som du beskriver er det perfekt til.
Så vidt jeg har forstået er det 5’erne som kan have problemer, men jeg er ikke 100% sikker.
30. maj 2015 kl. 01:22 #133803
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Jeg har siddet hele aftenen og prøvet at finde åder hvorpå man kan programmere uden de store kundskaber til kode.
wyliodrin.com
Det er drag&drop funktioner, men umiddelbart ser det ud til at fungere med en masse funktioner.
Håber at det kunne hjælpe 🙂
Det er superspændende at lege med. for 1000,- har man et rimelig udvalg af gadgets, ledninger mm, det er billigt for en ny hobby 😀
30. maj 2015 kl. 13:55 #133814
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Lige en update til den føromtalte hjemmeside.
Det ser ud til at der er lagt i ovnen til noget meget større. Der er udvikling på projektet.
De har lige lanceret en app til android hvor den kan gøre brug af alle de forskellige sensorere, hvor den kan sende data til din arduino/raspberry – noget jeg godt kunne se noget smart i.
Jeg har endnu ikke et bord endnu, ingen tid til astro, og slet ingen tid til leg som dette.
kimmerrild 2015-05-30 13:55:38 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Raspberry Pi + INDI + kstars/ekos' er lukket for nye svar.