› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Raspberry Pi
- Dette emne har 23 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 666 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. september 2016 kl. 11:54 #150756
bentlDeltager- Planet
Er der nogen, der har erfaring med at bruge Raspberry Pi til f.eks.
– guiding
– plate solving
– DSLR kontrol
eller lignende?
Umiddelbart skulle den lille PC kunne styre det hele med ret lavt strømforbrug.
Men det er lidt besværligt at finde de bedste programmer og komme i gang, specielt når man er ret ny til linux
Nogen der kan hjælpe lidt på vej?
mvh
Bent12. september 2016 kl. 22:21 #150850
Frank LarsenModerator- Super Nova
Madsen er vist den herinde der er længst med det.
Det er desværre lidt op ad bakke da mange kameraer ikke er understøttet i Linux.
Men Open PhD kan du bruge til guiding. Til Kubuntu findes der en astronomi pakke der installerer noget der minder om ascomdriver så du kan styre mounts osv.
Til Pi’en findes der vist nok en Astro for Linux distribution. Jeg vil dog klart anbefale V3 af raspberry eller en af de nye kraftigere kloner.
Jeg kan ikke rigtigt komme det nærmere pt.
12. september 2016 kl. 22:41 #150854
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har for et stykke tid siden kigget lidt på DistroAstro, som er en fuld linux-distro pakket specielt til astrobrug. Den er en variant af Ubuntu, hvis jeg husker rigtigt, og rettet mod PC. Så den kan nok ikke køre på Raspberry’en.
Jeg blev aldrig rigtig gode venner med den. Jeg synes den er svær at finde rundt i, så hvis jeg skal prøve igen med linux til astrobrug på et tidspunkt, bliver det nok bare en almindelig Ubuntu eller en Mint, hvor jeg installerer det, jeg skal bruge.Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er PHD2 ikke rigtigt blevet vedligeholdt til Linux i lang tid. Men jeg ved ikke, om det har ændret sig på det seneste.
12. september 2016 kl. 22:47 #150855
olnaDeltager- Planet
kan intel compute stick bruges på samme måde som rasberry? den kan køre windows.
12. september 2016 kl. 22:54 #150856
jakob.andersenDeltager- Super Giant
OlNa wrote: kan intel compute stick bruges på samme måde som rasberry? den kan køre windows.
Muligvis … Der findes efterhånden en del forskellige mini-pc’er, der kan køre en fuld Windows 10. Men det er normalt en lidt anden pris end en Raspberry. Jeg faldt også lige over denne, hvis man gerne vil køre Linux:
http://www.fit-pc.com/web/products/mintbox/
Men igen noget dyrere.
12. september 2016 kl. 23:01 #150858
noodles- Super Giant
Hvordan forestiller du dig at det skal virke? Skal den eneste computer du har være en RPi som styrer det hele helt automatisk eller skal den bare være “server” og så fortæller du den ting som eksponerings tider og hvilken guide stjerne den skal bruge fra et andet device?
12. september 2016 kl. 23:04 #150859
olnaDeltager- Planet
intel compute stick koster 852kr med fragt
13. september 2016 kl. 05:20 #150862
Anonym- Nova
Jeg er ikke nået til at sætte astroudstyret til endnu, pt er det kun temperatur og tag den styrer. Men det kommer forhåbenligt snart!
13. september 2016 kl. 06:51 #150863
Anonym- Nova
Der er nok her, http://indilib.org , man skal finde info om det meste. De fleste bruger kstars og ekos (indbygget i kstars) til kontrol af udstyret. Man kan hente ubuntu med KStars som en virtuel maskine til Windows.
13. september 2016 kl. 10:18 #150868
nahilasDeltager- Giant
Hej Bent
Jeg har brugt en raspberry pi med en WiFI dongle som udløser til mit Nikon DSLR. Jeg satte den op så den lavede et ad hoc netværk jeg kunne forbinde til med min smartphone og kodede et lille webapp i NodeJS der bruger gPhoto2 biblioteket til at styre DSLR med.
Jeg endte dog med at droppe det da gPhoto2 support for Nikon DSLR er ret mangelfuld desværre, men jeg havde da en implementering der virkede, men image preview og det hele på telefonen.
Du må gerne få kildekoden hvis det har interesse? 🙂
13. september 2016 kl. 17:07 #150897
bentlDeltager- Planet
Hej alle
Tak for alle svarene.
Ideen er, at RPi’en skal kontrollere det hele, men at man selvfølgelig kan sætte guide stjerne og styre mit DSLR via remote VNC eller lignende.
Jeg brugte en god del af dagen i går på google og en hel del læsning på diverse fora og jeg tror, jeg har fundet den rette opsætning.
Programmet hedder iAstroHub (i for internet og ikke andet
).
Den kan styre guidning med mit QCam5II, klare kontrol af min EQ6, kontrollere mit EOS 1100D, og udføre platesolving. Og understøttelse af en masse andre kameraer og opstillinger. Ret sejt, hvis det virker
Og så kan man hente en færdig iso fil, så man undgår ret meget ogsætning og bøvl med linux.
Manualen kan findes her
ISO fil (pakket til 7z) kan hentes her
Jeg hentede den i går, men har ikke testet den endnu. Det bliver nok i weekenden, hvis ikke før.
Opdatering følger.
mvh
Bent13. september 2016 kl. 23:04 #150914
Frank LarsenModerator- Super Nova
Interressant. Der lander en RPI3 på mit kontorbord i morgen – så det kunne da være man skulle prøve den distro af.
14. september 2016 kl. 07:30 #150926
Anonym- Nova
Jeg brugte bare den almindelige rasperian (rpi2) og installere indi. Så kunne jeg styre mit asi120 fra kstars under ubuntu på en virtuel maskine under Windows. Det hele var ret let.
22. september 2016 kl. 08:06 #151263
rick78Deltager- Asteroid
Hi Guys,
Sorry this is English. Please keep the thread in Danish, I just prefer to write in English.
I have my rpi3 setup with wi-fi hotspot and server to control my older Meade LXD-75 mount. It was pretty easy to setup and works from my Android, Ipad, Iphone, and Macbook using Sky Safari 5 (3 and 4 plus also). Stellarium will also work.
I am getting ready to remove the IR blocking filter on my Canon 500d and would really like to see if someone has a nice way to control an older DSLR over USB from the Pi.
I plan to be at Avnø with KAF at the end of the month.
Regards,
Rick Locke
Here is some info on what I used to get mine working to control my scope:
You will need:
1. Raspberry Pi (I used version 3 with built in WiFi).
2. USB to RS232 cable:
https://www.avxperten.dk/a/usb-to-rs232.asp?gclid=CPyX0MSV884CFYOfGwod9Z0DmQ
3. power source and micro USB cable.
First step, get your Rpi and OS on the micro SD. Get Noobs and choose Raspian as your OS:
Next, get your Wifi hotspot configured.
Here is a nice guide on how to do this:
https://frillip.com/using-your-raspberry-pi-3-as-a-wifi-access-point-with-hostapd/
or
http://itsacleanmachine.blogspot.dk/2013/02/wifi-access-point-with-raspberry-pi.html
Next, set Rpi up to communicate with the Telescope with ser2net and serve it to the client software:
22. september 2016 kl. 08:36 #151266
nahilasDeltager- Giant
Hej Rick
Fed guide – tak! Du kan bruge kommandolinjeværktøjet gPhoto2 til at styre dit Canon DSLR fra rpi.
‘apt-get install gphoto2’
Her er manualen: http://www.gphoto.org/doc/manual/ref-gphoto2-cli.html
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Raspberry Pi' er lukket for nye svar.