Rapport fra 27/10 08 inkl. skitser.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Rapport fra 27/10 08 inkl. skitser.

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jens. This post has been viewed 622 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

jens
    Deltager
      • Giant

Dagen igår stod mere i sønnens tegn end i astronomien.

Vi havde arrangeret fødselsdag for vores søn og fire af hans bedste skolekammerater, hvor vi var i Ringsted Bowlingcenter.
      Dette sluttede ved halvseks og jeg havde stort set ikke ænset hvorledes vejret ville blive, så aftenen var mere præget af fjernsyn og familiehygge.

Da klokken nåede forbi 22, stak jeg så lige næsen udenfor og opdagede til min forfærdelse, at himlen var helt klar. Jeg var ellers så småt på vej i seng, men valgte så at sætte teleskopet ud og fik hentet alle mine remedier.
      Så da kl. var 22.40, stod jeg ude i indkørslen i blæsevejr.

Da jeg har et længerevarende projekt kørende sammen med Andreas omkring Arp’s galakser, faldt det mig naturligt ud at tage hånd om dette.
      Men transparensen var ikke særlig god op til ca. 35-40°, dog var den rimelig mod øst – af hvilken grund jeg så ikke lige kan forklare.

Jægerne var nu på vej op og over ham, stod så mit stjernebillede i zodiakken – nemlig Tyren.
      Jeg havde placeret mig tæt ved huset for på denne måde at lukke af for al direkte gadelys og sad så også lidt i læ for den kraftige vind.
      Teleskopet var solidt plantet i dobsonbasen, klar til en time eller to.

Nu gik mine overvejelser på hvilket nr. i Arp kataloget jeg skulle kaste mig over, men da transparensen ikke var noget nær det ønskværdige og jeg stort set intet havde forberedt, så blev min tid med mørkeadapteringen brugt på Plejaderne og M1, men jeg overvejede nattens mål.

Efter lidt observéren i Tyren, så drejede jeg lige titommeren op mod Andromeda, hvor himlen så nogenlunde hæderlig ud. Jeg kunne nu måle en NELM på 5.4, så øjnene blev langsomt mere lysfølsomme.
      Det blev så et lille kig på NGC 891, som ellers er observeret før, men flot er den nu og støvbåndet i galakseplanet kunne anes med bortvendt syn.

Det slog mig så pludselig, at Andreas havde prøvet med Arp 135, som jeg så blev meget tændt på at forsøge mig med.
      Som sagt, så gjort! Ud med Hyperion 8mm og i med Panaview 26mm til widefield.
      Jeg kiggede lige i J.R. Torres Star Atlas og fandt positionen for NGC 1023, eller Arp 135.
      Ved hjælp af min Telrad Finder, fik jeg panoreret teleskopet direkte til den ønskede position ved brug af asterismen; Algol, 12 Persei og 16 Persei.

På mindre end 1 minut kunne jeg så kigge i okularet og bingo – der stod den!
      Den var overraskende tydelig og klar. Så allerede ved mindre end 50x kunne jeg sidde og betragte den.

Herefter var det så bare at observere med mit 26mm og et tæppe over mig (lignede nok et spøgelse).
      Her sad jeg lukket inde uden gener fra eksterne lyskilder i bælgmørke og med et lille vindue til universet, gennem min fokuser.

Jeg brugt vel omkring 10 minutter på dette og valgte så at gå op i forstørrelse – hvor jeg slutteligt endte med mit 5mm Hyperion. Her sad jeg så igen i vel nok omkring 15-20minutter med 240x forstørrelse og så at sige “trak” alt ud af detaljer på denne galakse.

Det resulterede i, at jeg fik øje på to uanseelige stjerner i galaksens halo.
      Een øst for kernen, men tæt placeret ved kernen, og så var der een mere i det vestlige halo som saftsusemig var svær at holde.
      Efter godt 10 minutter, var jeg temmelig sikker på at der var en stjerne i galaksens halo midtvejs mellem kernen og hvor haloet fadede ud i den vestlige del.

Begge stjerner er tegnet med på skitsen, men hvor I sikkert lige kan få øje på den tæt placeret ved kernen . . . kan I så også se den anden?
      Den er der! Men jeg havde problemer, så det får I også . . .

<BILLEDE 5mm>

Jeg vil inden for de næste dage uploade samme skitse hvor stjernen er markeret for dem der evt. har opgivet.

Nu havde klokken så sneget sig henad midnat og da jeg havde valgt at arbejde hjemme tirsdag og onsdag, betød det, at mit vækkeur ikke kaldte mig op til sædvanlig tid kl. 04.10.
      Så jeg fortsatte – og himlen stod stadig nogenlunde – men egentlig fint nok efter suburban målestok.

Nu havde jeg set i mit atlas, at der lå en lille gruppe af galakser ca. 15-20′ sydøst for NGC 891.
      Det blev så mit næste spontane projekt.

Her tjente SAO 38002 så som vejviser- og der gik da heller ikke mere end jeg lige nåede ind i området, så stod NGC 910 og lyste direkte til mig i mit widefield 26mm.

Her blev jeg så den næste halve time med tæppet over mig og med mit 5mm isat. Feltet blev gransket så meget det nu lod sig gøre med de vejrbetingelser. Trods den stride vind, så står telekopet klippefast og uden vibrationer i min base. Det tillod mig at gå op til de 240x forstørrelse.

Umiddelbart lykkedes det mig at få seks galakser i syne, hvor jeg kunne ane en syvende tæt ved NGC 910 – præcis på det sted NGC 912 ligger placeret. Jeg har dog ikke føjet denne galakse til da den står opgivet til mag. 15.00 og en SB på 14.4.
      Jeg tror ikke på at jeg har set den når den er så svag, men pudsigt er det nu, for jeg kendte ikke galaksernes placeringer da jeg kiggede på dem. Det er først her til formiddag at et jeg har undersøgt feltet for at loalisere de enkelte galakser ift. mit eget registreret fra natten ved kikkerten.
      Det undrer mig meget . . .

Skitsen af Abell 347, med NGC 910 som centralgalaksen i denne galaksehob, er baseret på 240x i forstørrelse, men i et widefield, da jeg ikke kunne rumme alle galakserne i et enkelt felt.

Så blev klokken 00.40 og nu var Tyren, Orion og Tvillingerne kommet højt på himlen, så en time mere satte jeg mig for at bruge på denne del af himlen . . . men ak!! Nu kome der lavtdrivende skyer og de lignede godt nok nogen med vand i, så jeg valgte at holde og jeg nåede da også lig akkurat ind med okularerne, så kom vandet.
      Nu gik det stærkt med at få udstyret ind . . . men nu stod den på dobsonbasen, så på mindre end to minutter stod det hele i tørvejr.

Jeg pakkede nu sammen og sagde godnat til Orion, samt Castor og Pollux i Tvillingerne – nu var det vist signalet for mig om at sengen skule passes . . . jeg havde også lige et tungt træningspas næste dag jeg skulle igennem. Det stiller jo krav til en god nattesøvn.

Hilsen
      Jens

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Rapport fra 27/10 08 inkl. skitser.' er lukket for nye svar.