› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Rapport fra 1/2 09 – inkl. skitser
- Dette emne har 22 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r siden af johnni. This post has been viewed 578 timesgade. This post has been viewed 578 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
2. februar 2009 kl. 00:52 #9657
jensDeltager- Giant
Jeg havde ikke forberedt mig til denne nat, men havde dog den sidste uges tid lÊst om nogle interessante emner til observation her i forÄret.
Men mest af alt var sidste uge nok mere prÊget af min bodybuilding da jeg mentalt skulle forberede mig pÄ den tunge trÊningsuge inden min deloadfase for uge 6. SÄ fokus i den den nu svundne uge lÄ mere rettet pÄ den mentale faktor i min trÊning end pÄ astronomien.SÄ om alt andet, blev jeg selvfÞlgelig overasket over en meget klar himmel igÄr nat ved halvettiden, da jeg ellers sÄ smÄt skulle i seng.
Vejret bÞd pÄ en kold og klar himmel der lÄ i den bedre ende mht. transparens og seeing, dog med en stiv og kold blÊst der gik gennem selv den tykkeste uldtrÞje . . . brrrr . . .En hurtig beslutning blev taget og Torres TriAtlas, okularkufferten og tÞjet blev fundet frem, og inden for 15 minutter, stod jeg sÄ under en rigtig flot himmel og uret viste nu 01.05.
FĂžrste valg var spontant, nemlig Messier 101, som Andreas havde nĂŠvnt lidt om. Den havde jeg lĂŠst lidt pĂ„ og faldt det blev mit fĂžrste “jagttrofĂŠ”.
NĂ„ ja, – jagt og jagt . . . jeg ved jo hvor den befinder sig sĂ„ pĂ„ mindre end et minut, stod den i mit 8mm Hyperionokular.
Herefter et uldtĂŠppe over mig og hovedet og hĂŠnder var pakket fornuftigt ind, dels for lĂŠ at en isnende vind og for at skrĂŠrme af for gadebelysningen.
Nu gjaldt det sÄ om at fÄ maksimal pupiludtrÊdning og mÞrketilvÊnning mens jeg samlede masser af fotoner fra M101.
Som minutterne gik, kom der HII regioner og efter smĂ„ 10 minutter var spiralarmene minsandten at se.Den galakse stod sĂ„ smukt at den kostede mig omkring 40 minutter pĂ„ klokken – men den tid var givet godt ud, for jeg har ikke fĂžr kunnet granske den i sĂ„ smukke detaljer som denne nat bĂžd mig.
Et smukt syn jeg ville Ăžnske astrofotograferne ville unde sig selv. Der er nu noget sĂŠregent ved at betragte denne store flotte galakse visuelt.Som jeg nu fulgte galaksen med min dobson, fik jeg pĂ„ et tidspunkt sweepet en anelse for meget og pludselig dukkede en flot stor galakse op jeg ikke lige havde med i planen, det viste sig at vĂŠre NGC 5474 der nemt lod sig afslĂžre pga sin stĂžrrelse og sit flotte halo. En lidt speciel galakse hvor kernen ikke synes centreret omkring halo’et. IĂžvrigt ogsĂ„ et betagende syn i en titommer pĂ„ en god nat.
NĂŠste punkt pĂ„ dagsordenen var et efterslĂŠb fra Lars Zielke. Han nĂŠvnte for et par Ă„r siden nogle galakser under en af hans observationer, og her havde han “The Silverneedle” pĂ„ listen. Hans beretning tog mig fuldstĂŠndigt, sĂ„ jeg fĂžjede den omgĂ„ende pĂ„ min liste.
Det blev sĂ„ denne nat at jeg tog denne galakse til mig. OgsĂ„ den var lynhurtigt fundet – mindre end 5 minutter og den stod i mit 8mm Hyperion pĂ„ de 150x forstĂžrrelse.
Den var flot!! Trods dens uanseelige NGC nummer hvor den drukner i mĂŠngden blandt mere end 7000 andre objekter, sĂ„ er den et showpiece pĂ„ hĂžjde med “The Needle”.
En stor og klar edge-on, dog uden stĂžvbĂ„nd, men markant klar, sĂ„ selv en 4″ ville jeg tro kunne levere et smukt syn pĂ„ denne galakse.
Den overraskede mig virkelig, bĂ„de i stĂžrrelse, lysstyrke og i detaljer.Herefter var jeg nu varmet grundigt op og Ăžjnene var klar til et af himlens smukkeste dso’er . . . M 51!
OgsĂ„ den var fundet pĂ„ under et minut – kender dens position til hudlĂžshed, og den kostede et udbrud jeg nok burde vĂŠre varsom med pĂ„ dette tidspunkt.
Den pĂ„ det nĂŠrmeste “glĂždede” i halo’et og kernen stod flot . . . for ikke at tale om spiralarmene og broen til NGC 5195!
Jeg kan kun sige med dette; den er enhver visuel observatÞrs bedste valg uanfÊgtet teleskopstÞrrelse. Den skuffer kun pÄ de nÊtter vejret sÊtter begrÊnsningen.
Spiralrmene stod sÄ godt, at jeg kunne detektere dem uden bortvendt syn, men med bortvendt syn var den et imponerende skue.
Jeg mindes ikke at have set den sÄ klart nogensinde fÞr her fra byen.
Det skal sĂ„ ogsĂ„ med, at al bylys slukkede kl. 02.00 og det hjĂŠlper betragteligt.Efter denne triodans hvor jeg svansede rundt omkring Store BjĂžrn, sĂ„ opdagede jeg, at Ravnen nu stod pĂŠnt over horisonten, sĂ„ jeg tog lige en tur sydover med titommeren og fandt hurtigt “The Antennae”.
Positionen er kendt, da jeg har haft dem i teleskopet to gange fĂžr, men galakseparret fik igen min opmĂŠrksomhed, for at fĂžje et kryds mere til listen over besete Arp-galakser.
Diffuse, men stod ogsÄ lavt, dog var formen til at se, men ingen detaljer.Nu var kulden sÄ begyndt for alvor at plage mig, sÄ koncentrationen begyndte sÄ smÄt at lide under dette forhold.
NĂŠste valg blev igen et Arp objekt.
Denne gang “the Keenan system”. De stod nu nĂŠr zenith, sĂ„ forudsĂŠtningerne for hurtigt at finde dem var til stede. Det tog heller ikke meget mere end omkring 5 minutter ved kikkerten, sĂ„ havde jeg dem i mit 8mm okular.
Positionen blev bestemt ud fra mit TriAtlas, som jeg efterhÄnden nok mÄ erkende er noget nÊr det ypperste stjerneatlas pÄ markedet idag.
Efter jeg har fĂ„et dette, bruger jeg ikke lĂŠngere at udprinte sĂžgerkort fra Skychart (CdC) til DSO’er.Ikke langt fra NGC 5216 og 5218 ligger sĂ„ NGC 5205. Den fik jeg sĂ„ med nu da jeg var i omrĂ„det.
NGC 5216 stod lidt stĂžrre og en lille anelse klarer end NGC 5218 og med bortvendt syn kunne kernen af begge galakser akkurat erkendes.
Jeg havde Ăngen intentioner om at se filamentet der forbinder disse to galakser. Jeg vidste det var umuligt visuelt, sĂ„ det var mere en observatione af deres stĂžrrelse og form, samt evt andre detaljer jeg brugte min tĂ„lmodighed pĂ„ ved disse to galakser.Her sluttede sĂ„ nattens observation og uret stod pĂ„ 03.20. En frossen mand pakkede herefter sammen og fik sig efterfĂžlgende noget varmt at drikke inden turen gik under dynen.
En fantastisk nat med fantastisk transparens og rimelig seeing, – og bedste af alt . . . . ingen gadelygter og ingen mĂ„ne.
Skitser af Þvrige objekter nÊvnt i denne rapport er endnu ikke helt fÊrdige og vil sÄ kun blive uploadet pÄ anmodning.
Hilsen
JensJens 2009-02-01 23:52:36 2. februar 2009 kl. 01:01 #9658
soeren.vod- Planet
Hej JensSikke nogle flotte tegninger og en levende historie du har skrevetDet er rart at der er nogen der deler de ikke fotografiske oplevelser.Nu har jeg selv en C8 hvor jeg synes der er nĂŠsten lige sĂ„ meget blus pĂ„ M51 som du har tegnet, selvom det er lidt svĂŠrere at se de S-formede spiralarme.Jeg har ellers hĂžrt at der skulle vĂŠre ret stor forskel pĂ„ lyset i en 10″ i forhold til en 8″. Er din tegning lavet sĂ„ den viser det helt som det sĂ„ ud eller har du dĂŠmpet det lidt?SĂžrenSĂžren Vod 2009-02-02 00:03:25 2. februar 2009 kl. 01:43 #9660
jensDeltager- Giant
Hej SĂžren.
Mit mÄl er sÄ vidt muligt ikke at Êndre pÄ skitserne ift. det jeg ser gennem okularet.Jeg sÞger at ramme sÄ tÊt pÄ dete visuelle indtryk jeg fÄr.SÄ det du ser, er det jeg ser under de givne forhold.Det er meget vigtigt at man forholder sig til dataene til hÞjre pÄ skitsen. En skitse kan aldrig stÄ alene, observationsbetingelserne, kikkertvalg, okularer, filtre osv. er altsammen parametre der kan Êndre en skitses forudsÊtninger for det visuelle udtryk.Selv lyssÊtning pÄ monitor og ikke mindst monitormÊrke el. type pÄvirker en skitse.2. februar 2009 kl. 18:06 #9679
ac- Planet
Hej Jens
Altid interessante beretninger.Du burde lĂ„ne dig adgang til en stor obsession.Hvis min hovedregning holder stik har du arbejdet med en udgangspupil pĂ„ 1 mm ved en forstĂžrrelse pĂ„ ca 250 gange. … hmmm sĂ„ ville jeg i princippet med min 4″ f8 refraktor kunne se det samme, blot ved 100 ganges forstĂžrrelse.Jeg har faktisk aldrig kastet mig over deep sky objekter visuelt med min FS102 (bortset fra ringtĂ„gen og andomeda og de klareste hobe. MĂ„ prĂžve det nĂŠste gang det bliver klart, men det krĂŠver jo et helt mĂžrkt sted og det kan vĂŠre svĂŠrt at finde.mvh ACAC 2009-02-02 17:06:55 2. februar 2009 kl. 19:56 #9683
tommyfDeltager- Neutron star
Svarer her Jens, jeg spurte fordi jeg sÄ pÄSaturn i samme aften som du var ude, dog fra altanen, men ved 10MM barlow til 5mm kunne jeg ikke se noget tegning pÄ skybÄnd, den stod ikke helt skarpt, men ok, kunne fornemme en sort streg lige over ringen, men ingen bÄnd med min 120mm ed.
2. februar 2009 kl. 20:18 #9685
jensDeltager- Giant
AC wrote: Hej Jens
Altid interessante beretninger.Hej ACTak.AC wrote:
Du burde lĂ„ne dig adgang til en stor obsession.Jeg skal ikke lĂŠgge skjul pĂ„, at jeg pĂ„ et tidspunkt investerer i en 16″ dobson, det ligger dog lidt ude i fremtiden endnu.Ingen tvivl om, at der sker et kvantespring fra 10 til 16-18 tommer, jeg hĂ„ber at der bliver mulighed i nĂŠr fremtid.AC wrote:
Hvis min hovedregning holder stik har du arbejdet med en udgangspupil pĂ„ 1 mm ved en forstĂžrrelse pĂ„ ca 250 gange. … hmmm sĂ„ ville jeg i princippet med min 4″ f8 refraktor kunne se det samme, blot ved 100 ganges forstĂžrrelse.Som sĂ„dan ja.Der er dog en parameter som spiller med i dette tilfĂŠlde og det er mĂŠngden af lys. En titommer samler 6 gange sĂ„ meget lys end en 4″, sĂ„ du vil ikke fĂ„ de samme detaljer frem selvom du bruger samme forstĂžrrelse. Lysstyrke og dermed ogsĂ„ detaljer afhĂŠnger af linsens/spejlets stĂžrrelse.AC wrote:
Jeg har faktisk aldrig kastet mig over deep sky objekter visuelt med min FS102 (bortset fra ringtÄgen og andomeda og de klareste hobe. MÄ prÞve det nÊste gang det bliver klart, men det krÊver jo et helt mÞrkt sted og det kan vÊre svÊrt at finde.Du har en fortrinlig kikkert der tegner skarpt, med god kontrast, sÄ grib chancen og tag udfordringen op med dit teleskop.Det vil glÊde mig en dag at lÊse hvordan det er gÄet, sÄ jeg hÄber du prÞver.2. februar 2009 kl. 20:30 #9686
jensDeltager- Giant
TommyF wrote: Svarer her Jens, jeg spurte fordi jeg sÄ pÄSaturn i samme aften som du var ude, dog fra altanen, men ved 10MM barlow til 5mm kunne jeg ikke se noget tegning pÄ skybÄnd, den stod ikke helt skarpt, men ok, kunne fornemme en sort streg lige over ringen, men ingen bÄnd med min 120mm ed.
Hej Tommy.Nu stÄr Saturn ret lavt sent pÄ aftenen, og det kan meget vel fÄ afgÞrende betydning for hvor skarpt Saturn vil stÄ i dit teleskop.Tilmed vil seeingen vÊre vÊre ret slem ved lav elevation.Ser du direkte i Zenith, ser du gennem 16km atmosfÊre der pÄvirker dit billede i teleskopet.Ser du pÄ et himmellegeme 5° over horisonten ser du groft set gennem 185km atmosfÊre.SÄ fra midnat og natten igennem vil det vÊre bedst i Þjeblikket, men ringsystemet stÄr desvÊrre ikke optimalt da vi nu ser det fra kanten.Den sorte streg kunne tyde pÄ mellemrummet mellem Þvre og nedre del af ringsystemet.Det mest optimale opnÄs ved konjunktion med Jorden, sÄ stÄr planeten tÊttest pÄ os og det betyder en del for detaljerne og det er vi tÊt pÄ. Det sker her fÞrst i marts.Jens 2009-02-02 19:37:11 2. februar 2009 kl. 21:06 #9691
tommyfDeltager- Neutron star
Well, min 8″ skal laves til en DOB, sĂ„ tror jeg mĂ„ske jeg vil kunne ane skybĂ„nd pĂ„ en god aften.
Tog mit lille Olympus til linsen, men rystede alt for meget pÄ hÊnderne:-)
2. februar 2009 kl. 21:08 #9692
ac- Planet
Hej igen Jens
Jeg fik vist ikke formuleret mig helt klart. Det jeg tĂŠnkte pĂ„ var udgangspupillen. Som jeg forstĂ„r det vil jeg kunne se det “samme” som dig, men objektet vil vĂŠre meget mindre….og dermed vil en del detaljer gĂ„ “tabt”.Jeg skal dog pĂ„ ingen mĂ„de forsĂžge at spille kloge Ă„ge – dertil er min erfaring med lysspande i den 2-cifrede stĂžrrelse sĂ„ godt som ikke eksisterende.PS: jeg har selvfĂžlgelig hygget mig med M42 og der synes jeg kontrasten i mit “hinkestensteleskop” synliggjorde mange detaljer. Pudsigt nok var der mere at se pĂ„ ved relativt stĂžrre forstĂžrrelser til trods for en reduceret udgangspupil.hmmm er det Sky-glow der reduceres ved Ăžget forstĂžrrelse = Ăžget kontrast!?!?mvh AC2. februar 2009 kl. 21:26 #9698
andreas- Super Giant
Hej Jens
Endnu en gang nogle flotte skitser du har frembragt, der er nu noget fantastisk ved det Ăžjet selv ser. Jeg vil da lige benytte lejligheden til at hĂžre om det skal forstĂ„s sadan at du har et tĂŠppe over hovedet nĂ„r du observerer? Hvis det er det der skal til vil jeg jo nok selv forsĂžge mig đĂrgeligt at familien har brugt weekenden pĂ„ sygdom og at jeg ikke var opmĂŠrksom pĂ„ det klare vejr i gĂ„r.2. februar 2009 kl. 23:43 #9717
ac- Planet
Hej Jens og Andreas
Ja det med lyset fra omgivelserne har faktisk afholdt mig fra at dyrke det visuelle i stĂžrre omfang. Indtil videre har det vĂŠret hyggeobservation.Jeg er ogsĂ„ plaget af tĂ„beligt udformede gadelygter der sender lys ud i retninger. Har faktisk overvejet at sy en “sĂŠk” af sort polyestervĂŠv (fibertex). Senere et aflukke i den sorte fibertex, hvor jeg kan sidde afskĂŠrmet fra vind og lys.Billigere end et observatorie og sĂ„ kan det tages med pĂ„ “ferie” i sommerhus. 4 glasfiberstĂŠner og noget fibertex der rulles sammen.Jens – jeg har virkelig fĂ„et lyst til det visuelle efter at have lĂŠst dine mange beretninger… ogsĂ„ selv om jeg ikke har en “lysspand”.mvh AC2. februar 2009 kl. 23:47 #9718
jensDeltager- Giant
AC wrote: Hej igen Jens
Jeg fik vist ikke formuleret mig helt klart. Det jeg tĂŠnkte pĂ„ var udgangspupillen. Som jeg forstĂ„r det vil jeg kunne se det “samme” som dig, men objektet vil vĂŠre meget mindre….og dermed vil en del detaljer gĂ„ “tabt”.Jeg skal dog pĂ„ ingen mĂ„de forsĂžge at spille kloge Ă„ge – dertil er min erfaring med lysspande i den 2-cifrede stĂžrrelse sĂ„ godt som ikke eksisterende.PS: jeg har selvfĂžlgelig hygget mig med M42 og der synes jeg kontrasten i mit “hinkestensteleskop” synliggjorde mange detaljer. Pudsigt nok var der mere at se pĂ„ ved relativt stĂžrre forstĂžrrelser til trods for en reduceret udgangspupil.hmmm er det Sky-glow der reduceres ved Ăžget forstĂžrrelse = Ăžget kontrast!?!?mvh ACUdgangspupillen bestemmer mĂŠngden af lys og dermed ogsĂ„ hvor skarpt og kontrastfyldt et objekt vil tegne sig i teleskopet.Hvis du skal have M51 til at stĂ„ i samme stĂžrrelse i dit teleskop, skal du anvende samme forstĂžrrelse, men sĂ„ vil du fĂ„ en udgangspupil pĂ„ 0,45 mm ca. i dit teleskop.Dermed vil du fĂ„ meget mindre lys med ind i Ăžjet og M51 vil vĂŠre mere lyssvag og man vil ikke fĂ„ detaljer med som kan ses i en titommer.SĂ„ du har fat i det helt rigtige.3. februar 2009 kl. 00:07 #9721
jensDeltager- Giant
Andreas wrote: Hej Jens
Endnu en gang nogle flotte skitser du har frembragt, der er nu noget fantastisk ved det Ăžjet selv ser. Jeg vil da lige benytte lejligheden til at hĂžre om det skal forstĂ„s sadan at du har et tĂŠppe over hovedet nĂ„r du observerer? Hvis det er det der skal til vil jeg jo nok selv forsĂžge mig đĂrgeligt at familien har brugt weekenden pĂ„ sygdom og at jeg ikke var opmĂŠrksom pĂ„ det klare vejr i gĂ„r.Tak Andreas.Jeg bruger altid et tĂŠppe. Jeg fĂ„r langt mere ud af mine observationer pĂ„ denne mĂ„de og jeg ved der er flere som anvender denne metode.Det kan varmt anbefales hvis ikke du har brugt den lĂžsning fĂžr.Der er rigtig meget sygdom i omlĂžb i denne tid, nu er vores egen sĂžn ogsĂ„ ramt – og pĂ„ et meget ubelejligt tidspunkt for ham.3. februar 2009 kl. 00:38 #9722
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
Tricket med tĂŠppet kan anbefales. Ud over at lukke uĂžnsket lys ude, giver det i mit tilfĂŠlde ogsĂ„ en ro ved okularet og en fornemmelse at “vĂŠre der”
PS. At det ogsÄ hjÊlper til at holde varmen er bestemt heller ikke dÄrlig.
3. februar 2009 kl. 01:42 #9723
ac- Planet
Der ud over kan en sovepose, med tovejs lynlÄs ogsÄ anbefales. SÄ fryser man slet ikke, hvis man sÞrge for at snÞrre hÊtten omkring halsen, sÄ den lune luft ikke slipper ud.
HĂŠnderne er selvfĂžlgelige ikke fri, men sĂ„ kan man mĂ„ske overveje en “militĂŠr” sovepose med arme. De burde kunne fĂ„s billigt pĂ„ et “overskudslager”.
mvh AC
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Rapport fra 1/2 09 – inkl. skitser' er lukket for nye svar.