Rammer ikke plet.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Rammer ikke plet.

• Dette emne har 20 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år siden af lindhard. This post has been viewed 1215 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

apollo.13
    Deltager
      • Main Sequence

Jeg var ude i nogen udfordringer i går aftes med at få mit Meade LX200 ACF teleskop, til at ramme plet. Jeg lå hele tiden ca. en hånd bredde under, hvad jeg stillede ind på. Nogen som kan give en forklaring på det? Kan det have noget med “Daylight saving” som står forkert. Nåde ikke og afprøve den teori inden det hele frøs til is og måtte pakke sammen.

Vh. Morten

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Tiden skal selvfølgelig være indstillet korrekt, men fejl på tiden burde generelt vise sig mere vandret end op/ned.

Står din polakse korrekt?

mvh
        Lars

apollo.13
        Deltager
          • Main Sequence

Jeg er sikker på at jeg har tiden sat korrekt, da jeg skal sætte tid og dato inden Alignment.

Men polarakse er jeg ikke lige obs på, hvordan jeg sætter. Måske det er der det går galt.

Vh. Morten

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Jeg antager at din kikkert er ækvatorialt opstillet, altså på en wedge.

Læs side 53 og de følgende sider i LX200-manualen. Der er en beskrivelse af, hvad du gør .

Har du ikke manualen, så giv mig din mail, så kan du få en pdf.

mvh
            Lars

apollo.13
            Deltager
              • Main Sequence

Ja opstillingen er en Ækvatorial monteringen, det originale stativ fra Meade.

Jeg har en manualen og vil lige gå opsætningen igennem igen på side 53. Det er ikke utænkeligt at jeg ikke har valgt Polar i opsætningen.

Det er noget som undre mig. Da jeg fik kikkerten i sin tid stod placering til Aalborg i håndkontrollen. Efter en opdatering, forsvandt “Aalborg” fra håndkontrollen. Jeg har ikke kunne finde den menu/punkt i håndkontrollen, så jeg har kunne indtaste “Aalborg” igen. Ved du i hvilken menu jeg skal indtaste Aalborg igen?

Vh. Morten

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Ja, du skal ind i “Setup”, “Site” og “Add” og så indtaste din position og et navn, se manualen side 31:

Site provides access to several options including:

Select: Displays the currently selected observing site. Use the Scroll keys to

cycle through all available sites (see ADD below). Press ENTER when the site

you wish to select displays. Use this option when you move to a different

geographic location.

Add: Allows you to add new observing sites to the database. Scroll through the list

of Countries/States. Press ENTER when the site you wish to add displays. Then

choose the desired city in the same manner.

However, when the GPS signal is received, the site is normally selected

automatically and the site list is updated automatically. Use of this option is not

necessary and is included for the convenience of those users who may wish to

enter a site manually. You may edit the name of a site using the Edit option

(see below).

Delete: Deletes a stored site from the database.

mvh
                Lars

apollo.13
                Deltager
                  • Main Sequence

Tak. Jeg prøver lige når vi får noget klart vejr igen.

Må jeg spørge om du selv har en Meade og om du bruger den medfølgende software eller klare det hele fra håndkontrollen.

Vh. Morten

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja, jeg har en Meade, dem har jeg haft en del af 🙂

Jeg bruger ikke softwaren, kun  håndkontrollen, det er ganske nemt, især hvis man har GPS-funktion.

mvh
                    Lars

apollo.13
                    Deltager
                      • Main Sequence

Så fik jeg indstillet Teleskopet til Polar, det stod til Alt/Az. Fik også Danmark og Aalborg valg i håndkontrollen og gemt indstillingerne. Mangler så lige og få det afprøvet, men overskyet på Fyn og hammer koldt.

Men det giver anledning til et par spørgsmål mere. Jeg stiller teleskopet op hver gang jeg skal bruge det, har ikke et observatorium det står fast i.

Når jeg starter teleskopet er det så korrekt, at jeg skal indtaste dato, tid, og sætte daylight saving til ja, hver gang ved opstart? – eller er det underordnet, da GPS kender tiden?

Vh. Morten

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg bruger “Park scope” da min kikkert står fast opstillet, så den næsten uden videre begynder, hvor den sluttede så at sige.

Før jeg brugte den funktion, tændte jeg bare for kikkerten, sprang over alt det med opstart og valgte en stjerne. Så klarede dyret selv alt det med GPS etc og så var jeg “i luften”.

Bare af nysgerrighed, hvad skal du med “Ålborg”, når du bor på Fyn?

mvh
                        Lars

apollo.13
                        Deltager
                          • Main Sequence

Kan jeg bare indtaste Odense hvor jeg bor?

Vh. Morten

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Ja, du indtaster din position, med længde- og breddegrad, hvor du hvor og kalder den “Odense” (hvis det er der) og så vælger du den i “select”

mvh
                            Lars

apollo.13
                            Deltager
                              • Main Sequence

Det må jeg lige prøve. Fik bare og vide engang, at det gjorde ikke gjorde nogen forskel.

Vh. Morten

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Det kan gøre en stor forskel.

Må jeg anbefale, at du giver dig tid at gennemlæse manualen næste gang, det er overskyet. Der står rigtig mange gode ting i den 🙂

mvh
                                Lars

apollo.13
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Ok det var ellers en fra Kikkert og teleskop-huset som jeg fik forklaringen af i sin tid.

Jeg er desværre ikke den store ørn i Engelsk, men man kan vel ikke forlange en dansk manual til så dyrt et teleskop 😉

Vh. Morten

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Rammer ikke plet.' er lukket for nye svar.