Raid med SSD diske?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Raid med SSD diske?

• Dette emne har 99 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2881 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 100 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Bjørn, tjoe om det er sommer eller vinter er nok et fedt her i hytten 🙂

Der er gerne en 22* her, og min PC står lige op af radiatoren…

Mangler også at sætte alle mine følere på igen, som i nok ser.

Men med tanke på at dette er med 100% passivt køling, ikke en blæser på radiatorene! Selv om der PT er 3 på hver, som den så kan tænde for hvis den mener det.. Hvilket man Hvorfor den fortæller at radiator2 blæsere kørte med 40%, er nok fordi at jeg har fået valgt at kabinetblæser og radiatorblæser er samme udgang – UPS!

Så derfor kunne den slet ikke bruge blæserne på radiator2, dette er nu lavet om.

Mangler som sagt kun et par småting, blandt andet at skifte blæseren på PSU’en (den larmer “vildt” meget, nemlig omkring de 28 DBa). Ny er bestilt, en der kun skulle sige 17DBa ved 100%, som så for lov til at køre ved en 50%.

Som det er lige nu, er det eneste der kan høres når den er tændt PSU blæseren… Hvis ellers der ikke er noget som helst andet, der siger noget i stuen! Ellers er jeg nød til at kikke på lampen om den er tændt Big%20smile

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Ja, men da har du fremdeles et stort forbedringspotensiale i systemet. Det bliver spænnende at se hvordan det er når det er ferdigt.

Mvh,
        Bjørn

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Nåja husk at kølepasten skal hærde før den leder varmen ordenligt, det tog ca 18 timers hård belasting at hærde pasten på grafikkortet. Dette fik temperturen til at falde med ca 5 grader…

Men kikker vi på min CPU temps under sidste FarCry2 demo, så kom den op på 81* som maks. Så allerede nu som passtivt kølet er den lavere, men venter lige med den helt store test til de sidste ting kommer hjem.

Men bare dette skift, har fået CPU temperturen ned med 14*. Siger vi så at alt elektronik fordobler sin støj/levetid for hver 10*… Jae så har jeg mindst halveret chancen for CPU fejl. Min minium er dog ca det samme (41* nu vs 45* før), så ved Idle vinder jeg ikke meget. Men vinder dog en masse på DBa siden, selv ved idle…

Er ved at kikke på lydoptagelser lavet før, under testopsettet, og nu.

Så mangler jeg bare ved final, og lige at finde ud af hvilken side af kabinettet min Radiator2 skal stå på.

Lyttet til sådan med noget så kedeligt som et øre, så er fuldpower på alle blæsere mindre lyd end idle var før Big%20smile.

Så en ny blæser i PSU’en, og jeg er nok tilfreds nok til ikke at lave den vandkølet… Prøver dog nok alligevel 🙂

Regner så med at hvis nu blæserne for lov til at køre ved 40% power (500rpm), så kan de ikke høres og temperturen vil falde noget (en 3-4grader på vandsiden).

Husk mine blæsere skulle larme med 19DBa på 1meters afstand, ved fuldpower. Så de skulle larme mindre end S1’eren der giver 8DBa fra sig (750rpm) dog målt 25cm fra den).

Det passer fint med at jeg kan have øret lige op af den, og ikke høre noget!!! Med øret foran kan man høre luften der bliver trykket mod det, og intet andet. Kan kun anbefalde dem, især er det dødsmart at deres hjørner er lavet af gummi. Så bare skru dem fast, og de er decoupled fra hvad de er sat fast i. Derved undgås alle vibrationer, i at overføres.

Det er den jeg har, indtil nu 6 stks af.

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Det er flot at få førstehåndsinformation af blæsere som virker. Det setter nok mange pris på, inkluderet undertegnede.

Når det gjelder CPU-kølingen – du kan jo sætte på en split før slangen kommer til GPU-en, slik at både GPU og CPU får koldt vand fra pumpen. Så fører du de to slangene sammen igen til én via en ny split, før den går til radiator 2?

Pumpen er sikkert kraftig nok til at klare dette, selv om modstanden i GPU- og CPU-vandblokene ikke er helt lik, slik at trykket bliver lidt forskællig.

Mvh,
            Bjørn

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Bjørn – Jeg kunne vel også bare skrue op for pumpen!

Pumpen kan gå op til 100hz alt efter system, på mit mener den at 77hz er maks. Dog bruger jeg den ved 61hz.. Ved 72hz flyttede jeg ca 70l/h, og ved 61hz ca 50l/h med test opsætningen. Har slet ikke prøvet mere end de 61hz, med den nye opsætning – og ved derfor ikke hvor meget vand der så flyttes. Men det burde køle mere hvis vandet kommer hurtigere igemmen !

Dog er jeg godt tilfreds hvis CPU’en bare holder, de 10grader under dens tidligere maks.

Vigtigst er nok at vandet ikke bliver for varmt, da mine slanger kun kan “tåle” 160*F (ca 71*C). Men som det ses i programmet så er 30*C ca hvad den bliver (efter 3 timers testkørsel kom jeg op på 30,8*C).

Har bestilt en del fordelere, som jeg håber at kunne sætte ind for to tings skyld:

1) Udluftning, det må gerne blive nemmere (læs hurtigere).

2) Evt route vandet via en fordeler til CPU/GFX og samle det igen…

Disse to ting regner jeg med at teste i ferien, samt få sat tubemeter i (posten er lige kommet med fordelere, samt adaptor til tubemeter).

Kan være at jeg skal stile efter at CPU maks bliver 55*C, og GPU 40*C.

Problemmet med CPU’en er nok også at dysen, er til en duo-core ikke en quard-core som min (ny dyse er også på vej kostede kun 24kr). Da jeg bemærker at to af kernerne blev 4*C koldere end den varmeste, snakkede med Vcore.dk om det – og fik at vide at det var dysens skyld, med den rigtige dyse skulle der kun blive 1*C forskel.

Nåja, ogå skal der testes med blæserne igang 🙂

Samt nogle tal på lyden… Og PSU blæseren skal skiftes, PSU’en er købt med en 140mm 1250rpms lownoise blæser… Som viser sig at være en 2000rpm, ikke lownoise (41DBa).

Så den udgift burde iikke påfalde mig, men da jeg har besluttet at den skal have en NB-Multiframe blæser. Må jeg jo betale selv, den de fremsendte er nemlig også kommet… Og larmer ski for meget da den er oppe på 27DBa, og det er stadig for meget..

Men mere kommer inkl, test af Linux softwaren (som faktisk kan tilgås via browser).

Der kommer også lidt om Windows Softwaren, bare lige for at kunne sammenligne.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Bare lige for at snakke lidt mere om blæsere:

Jeg har kikket og kikket på 140mm blæsere, og er kommet dertil hvor min PSU for en 120mm istedet. Hvorfor?

1) Larm.

2) Luft.

3) Larm…

Oki, PSU’en skulle have en 140mm 1250rpm 66cfm blæser. Som skulle styres alt efter varmen, hvilket fortæller mig at 66cfm må være hvad den har behov for ved 100% belastning.

Jeg kan så få flere der flytter ~66cfm:

Sharkoon 140-M til 95,-, 65,34cfm 27DBa. 1200rpm.

Scythe Kaza Maru 140 til 110,- , 61,3cfm 26,58DBa 1200rpm.

Noctua NF-P14 FLX til 220,- , 66cfm 19,6DBa 1200rpm.

Eller jeg kan sige, nå hvad jeg kommer aldrig op på 100% belastning (det er en 1Kw PSU).

Og derved montere samme som resten:

NB Multiframe MF12-S2 til 179,- , 52cfm 19 DBa 1250rpm.

Lige meget hvad passer hullerne ikke, da den blæser der sidder i PSU’en faktisk ikke er fuld 140mm men kun 135mm!!! Det er derfor nemmere at montere en 120mm, end at lave hullet om til 140mm.

Forskellen i maksydelsen på disse blæsere er nu ikke vild og voldsom:

Maks CFM er 66 mod 52.

Nu regner vi jo ikke så meget i Kubikfod her hjemme, så lad os omregne til Kubikmeter:

111,7m3/t mod 87m3/t.

Da der stadig sidder nogle blæsere i kabinettet, burde det være nok (om ikke andet har jeg jo temp føler i PSU’en..)

Hvilket fører mig frem til en anden ting:

Er der nogle der ved hvor varme, køle ripperne i en PSU normalt er? Der sad en tempføler på køleripperne i min, som skulle styre blæseren. Der har jeg så også sat min, og ikke tænkt på at måle noget inden…. Men da den skulle være med 1250rpm blæser, og den der sad i tager 2000rpm – må jeg antage at den nok er i stykker (der står 1250rpm på siden af blæseren). Derfor er der en der ved noget, eller har en ide om hvor varm er sådanne køleripper normalt?

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

MStauning wrote: Bjørn – Jeg kunne vel også bare skrue op for pumpen!

Joo, bare ikke støjen bliver for høj. Men jeg tror splidten er bedst.

MStauning wrote: Så den udgift burde iikke påfalde mig, men da jeg har besluttet at den skal have en NB-Multiframe blæser. Må jeg jo betale selv, den de fremsendte er nemlig også kommet… Og larmer ski for meget da den er oppe på 27DBa, og det er stadig for meget..

Du kan vel returnere dem du ikke har behov for, Michael? Det bør ikke være noget problem. Du er sikkert god kunde hos dem og dessuden har du jo ubegrundet returret inden 14 dage.

Mvh,
                  Bjørn

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Tjoe jeg er en god kunde, men der er vel ingen grund til at sende noget retur (andet end orginal blæseren fra PSU’en fik 55 kr retur på den…). Resten skal nok få ben at gå på 😉

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

interresant projekt du har gang i michael,lige et spørgsmål bruger du alm postevand eller destilleret vand eller en kølevæske til dit system, tænker på varme afledningen bliver vel bedre med en kølevæske ?

kallenator
                        • Planet

For å unngå algedannelse i loopen er en nødt til å tilsette kjølevæske. Mengden kjølevæske har en tendens til å endre egenskapene til vannet og hvor mye varme det gir fra seg, mer kjølevæske gir verre resultater. Helst bør det brukes destillert vann da det er mye renere enn vann fra springen og dermed forhindrer algedannelse ytterligere.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Jeg bruger specialt vand, det er sågodt som ikke elektrisk ledende. Dertil er der noget der forhindre alger også videre, selv om der ikke skulle være noget som helst i det vand.

Vandet er ikke kun destilleret, det er faktisk været i gemmen en destillation to gange. Dertil er det deminiralseret, også to gange. Det giver en lav Ph-værdi, men tilgengæld vand der holder i 1-2år unden alger. Men for at være sikker har jeg så noget snask i, som gør det hele gult 🙂

Men lige nu er det drænet, og jeg er ved at sætte flere kølere på – samt lave en nem udlukning af vand, og udluftning skal også lige tænkes smartere (selv om pumpen kan finde ud af det selv).

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Nåja et kvikt skud inden den blev splittet ad igen:

Bemærk varmeradiatoren lige bagved PC’en…

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Og lidt indefra inden det bliver helt skildt ad, igen 🙂

Først ledninger omkring kontrolleren:

Og et overblik eller to:

Dertil må jeg så lige indskyde at al ombygning er sat på hold, til den 26/12 så ikke noget nyt fra denne front før.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Hvordan løber vandet så?

Jeg tager udgangspunkt i Resevoiret.

1) Resevoir

2) SouthBrigde

3) HDD’s

4) Radiator1 (den blå i toppen)

5) Grafik

6) CPU

7) Radiator2 (den store udvendige)

8) Resevoir.

Der kommer at mellem 1 og 4, kommer:

NorthBrigde

MosFets

Ram

Mangler bare Mosfet kølerne, de er på vej med posten.

Også skal der som sagt laves et par dimser, så udluftning og påfyldning bliver lidt nemmere end nu.

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

MStauning wrote: Og lidt indefra inden det bliver helt skildt ad, igen 🙂

Synd at måtte skille det ad igen når det ser så godt ud, men det må vel til for at få det sidste på plads.

MStauning wrote: Dertil må jeg så lige indskyde at al ombygning er sat på hold, til den 26/12 så ikke noget nyt fra denne front før.

Det er klart, du må få lov at feire jul med familien! Jeg synes du osse skulle give din avatar-kat lidt hvile i julen.

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 100 i alt)
                                • Emnet 'Raid med SSD diske?' er lukket for nye svar.