› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Raid med SSD diske?
- Dette emne har 99 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2884 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. december 2009 kl. 21:00 #28835
mstauningDeltager- Black Hole
Har haft kikke på et DB meter, men den bedste som jeg er villig til at betale for (1600,- dkr) kan ikke måle under 30dba… Så er det jo lige meget 😉 For hvis mit system kommer til at sige så meget, så er det lavet forkert !
15. december 2009 kl. 01:14 #28846
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Du har ret. Da er den jo ubrukelig til vårt formål. Jeg tjekket lige nu hvad min måler, og det er 35-100 dBA, så den er endnu mere ubrukelig til dette: http://www.biltema.no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Multimeter–5-i-1/
MStauning wrote: Lige nu er prisen for sådanne 4 stks: 16.000 plus moms !!! Lige lidt meget op til jul, og med ukendt leverings tid på dem….
Det er forkert at de skal være så dyre. Tiden er endnu ikke mogen. På denne tid neste år bliver det nok mere levelige priser.
Bjørn T. Jønsson 2009-12-15 00:17:23 Mvh,
Bjørn15. december 2009 kl. 09:04 #28853
Nåe skal bare lige have fundet dem 😉 Ha dem vil jeg
15. december 2009 kl. 09:09 #28854
Nå men jeg prøver i aften at se hvad jeg kan komme på, sålængde der kan måles forskel på tændt vs slukket. Så behøver det jo ikke være særligt præsist, så hvis jeg nu måler 40DBa før ombygning. Og 17DBa efter, så viser det jo klart at den er blevet meget mere lydløs.
Men skal serfølgelig huske at måle lyden i stuen, uden noget andet tændt (inkl fruen)
Støjen på mit lydkort er ganske lille, og det er altså en god microfon.Dog angiver Soundforge lyd som anlæg gør, altså -xxDb. Hvor 0Db er maks den kan, så derfor ikke nogen videnskabelig måling. Men dog fin nok til dette brug!15. december 2009 kl. 11:04 #28864
FinnDeltager- Neutron star
15. december 2009 kl. 13:01 #28867
Finn – Den er nem !
Der måles når hun ikke er der, dette er så absolut den eneste måde der virker 😉16. december 2009 kl. 11:48 #28919
Så er kabinet ankommet sammen med ny pumpe, der er lavet en test opstilling af det – Fotos senere.
Der er noget støj selv om pumpen står på en pude, skal lige se om det er placeringen eller noget andet.Lyd tests af orginal/test opstilling/fædig kommer lidt senere.Men det ser ski godt ud…Der kommer en masse små luft bobler ud, hele tiden som støjer noget. Tror det er fordi min test opstilling er lavet med raditor i toppen af kabinettet.16. december 2009 kl. 18:04 #28939
kallenator- Planet
Pumper lager en litt ekkel brumme lyd. Ligger ofte i området 20dB og opp.
Det verste med disse pumpene synes jeg er at de rister, nærmest vibrerer. Så den bør monteres i et gummi oppheng og gjerne isoleres samtidig.Er en annen veldig grei løsning på dette, senke pumpe ned i tanken. Vannkjøling for litt lengre siden hadde stort sett bare akvariepumper, så da var dette lettere gjort enn sagt
Gleder meg til å se bilder 😉
Kallenator 2009-12-16 17:04:58 16. december 2009 kl. 23:46 #28967
Nu kan min pumpe ikke sænkes ned i vand, da usb stik og deslige ikke er særligt glade for vand 🙂
Den står nu også på en gummisvamp, tror nu at det er mit flow meter jeg kan høre. Som lige nu bare hænger løst, men rammer selve kabinettet. Lyden forsvinder når denne holdes lidt fri af kabinettet.Billeder først imorgen, da batterier jo har det med at skal lades i nu og næ (hvilket jeg har glemt at gøre)…17. december 2009 kl. 00:06 #28971
ksondergardDeltager- Giant
Jeg kender lidt til storage, og jeg kan kun sige HOLD FINGERNE FRA SSD p.t.
Det kan blive en MEGET dyr affære, da de IKKE er særlig stabile. F. eks. en 250GB Solid State Disk er faktisk 500GB stor, men pga. cellerne dør MEGET hurtigt har man valgt at løse problemet ved at lade disken have 100% spare celler.
Ligeledes har jeg set en test af SSD hvor man faktisk ikke fik et overraskkende dårligt resultat performance vis. Jeg vil se om jeg kan finde den i morgen på arbejde, og derefter ligge den et sted hvor du/I kan læse den.
MEN, hvis du går op i performance så skal du først kigge om det du har behov for er sequential eller random, read eller wirte. Eller er det kun for availability du er ude efter???
MEN i sidste ende, så vil jeg mene at SATA konfigureret i det korrekte Raid i fht. dit behov, vil være rigeligt.
God fornøjelse.
Mvh
Kent
17. december 2009 kl. 21:32 #29001
Takker Kent, glæder mig til at se den arktikel.
Jeg er bare ude efter genneral hastighed, gerne mere end det mine 7.200 RPMs diske giver mig i RAID 10.Og som lovet et par skud at min test opsætning af vandkøling:3 x 120mm blæsere oven på en 360 radiator, samt resoir.Et kik ind i siden:Og et nærkik på undersiden af radiator, og flowsensor:Den kvikke vil bemærke at min PSU ikke er sat fast der!Den sidder nu fast med gummiramme, både mod bagsiden og bunden.Raid diske sidder IKKE i endnu, da køleren først kommer imorgen.CPU, bundkort og RAM køling kommer nok først Mandag…System nummer to, kommer også til at vente lidt – der er 10dage leveringstid på kølerblokken. Men der er fundet radiator pumpe også videre til den:Bare et par kølere ind i kabinettet, power til … GO! Nemt og fiks.17. december 2009 kl. 21:48 #29003
Det ser bra ud, Michael!
Men det bliver trangt om pladsen når resten skal ind … Har du fået ud luften i slangene? Hvor i systemet tapper du ud luften forresten, i tanken eller radiatoren?
Mvh,
Bjørn17. december 2009 kl. 22:57 #29014
Tanken – regner med at det er reservoiret du mener 🙂
Den sidder jo så dejligt nemt i toppen:Så det er “bare” at bede pumpen om at fjerne luften, så bobler det pænt op i den. Løfte låget af, og efterfylde vand.Og nej jeg er sikker på at når det sidste kommer, så bliver det nemt at få det til at være der.Da jeg så samtidig passer kabler til, og behøver så heller ikke følere her og der..Der er faktisk meget mere plads end det lige ser ud til, kan få pumpen ud uden sværslag bare ved at lige nuppe den og tage den ud!Alt har faktisk god plads, det er mest de løse ledninger der er problemmet.Dog laver jeg også så jeg nemt kan lukke vandet ud, det kan jeg kun anbefalde at lave.Derfor sætter jeg sådan en her i, men ventiler:Det gør så også at jeg kan lave dobbelt streng i en…Da jeg efterlader 360 radiatoren i toppen, så kan den jo ligeså godt lave noget 😉Lige hvordan jeg ender med at lede vandet, er ikke helt besluttet.Men det bliver nok bundkort/ram/hdd’s der bliver kølet af 360’eren, og CPU/GFX af 1080’eren. Det kommer mest af alt an på hvor varmt det hele bliver, derfor har jeg også købt et par meter slange mere end jeg regner med at skulle bruge (har nok til at lave nye slanger 3 gange).Har også lige sat kabinet dæmper ind, så kun vejer et 5kg kabinet omkring 40 kilo … Eller det føles ihvertfald sådan.20. december 2009 kl. 14:49 #29169
Så lige et par screens af temps, med en halvfærdig endelig opstilling.
Mangler disse ting:Nordbrigde, MosFets, Ram. Kan ikke montere Nordbrigde før MosFets blokkene kommer, og Ram køleren er også i rest.Men her er temps efter 1times FarCry2 Demo, og PASSIVT køling (efter 3 timer var alle temps stadig det samme):Billeder af selve dyret kommer…Men køling foregår således:Reservoir, SouthBrigde, HDD’s, Radiator1, Pumpe, Grafik, CPU, Radiator2, Reservoir.Udluftingen tog ca 2 timer, og hele systemet indeholder lidt over 2liter vand.20. december 2009 kl. 17:03 #29173
Ser bra ud, specielt temperaturen på grafikkortet er flot, men processoren er kanskje lidt høj på max. 67°C når man tenker på at det er vinter nu?
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Raid med SSD diske?' er lukket for nye svar.