› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Raid med SSD diske?
- Dette emne har 99 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2885 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. december 2009 kl. 14:24 #28733
mstauningDeltager- Black Hole
Nåja Bjørn – Det Coolkit kabinetdæmper, har jeg i det “gamle” kabinet. Det virker ganske fint !
Til det nye har jeg bestilt denne:Bare for at se hvilken der er bedst 🙂13. december 2009 kl. 14:30 #28735
Og i skal da lige have et screenshot af Aquasuite programmet:
Har bare siddet i en times tid og surfet.Kun GFX køling.13. december 2009 kl. 14:33 #28736
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
http://www.rigorigo.dk wrote: Sage i Co2 venlige maskiner Bjørn
fråser Co2
He-he. Ja, du har nok ret i det, Rigo. Men PSU-en er da 80+ i hvertfall. Enhver PC er en ting der mest står og gør ingenting annet enn å bruge strøm.
Mvh,
Bjørn13. december 2009 kl. 14:41 #28737
Bjørn må nok også erkende at mine PSU’ere er 80+ 🙂
Men kommer til at tænke på en ting:Lian-Li kabinetter er jo Alu… Det må man da kunne udnytte til noget passivt køling?13. december 2009 kl. 14:45 #28738
PS, min CPU og HDDs er begge dele kommet op på henholdsvis 41* og 39*.
Derved kan jeg jo se at Ram og HDD’s begge ved forholdvis idle ligger noget over det vandkølet, men overvejer alligevel at lave to strenge…Men nu må vi se, første træk bliver at lave det hele over Airplex1080 radiatoren.Hvis så temp kommer “højt” op med den, uden bunkort køling som jeg jo kommer til at vente noget på – så laves streng nummer to.Skulle jeg komme ud i to strenge laves nummer to, som en top monteret radiator i selve kabinettet.13. december 2009 kl. 15:33 #28743
MStauning wrote: Bjørn – Den er fed den LCD styre boks, men er det ikke overkill at tænke på to dimser der kan det samme? Tænker på Aquaero og LCD-dimsen. Husk på alle de dimser til Aquaero kun virker sammen med den, nødnedlukning også videre.
Ja, derfor tok jeg et forbehold om at jeg måske ikke behøvde begge. Jeg må se hvad som virker sammen med vandkølingen. Men det skal jo være andre vifter i kabinettet, udenom vandkølingen, der osse skal overvåges.MStauning wrote: […] dog tror jeg at det bliver lidt overkill at have to strenge til det du vil der.
Måske, men da sover jeg roligere. Og så har jeg jo tenkt å ha lidt at vokse på, med et ekstra skærmkort senere. I starten kan jeg køre alt på en pumpe og tank, og istedet forgrene kaldtvandet med en Y-split før det kommer til de tingene der skal køles. Så samles varmtvandet etter køling ind i én slange igen med en ny Y-connect.
MStauning wrote: Lian-Li kabinetter er jo Alu… Det må man da kunne udnytte til noget passivt køling?
Måske.
Mvh,
Bjørn13. december 2009 kl. 15:41 #28747
Der er 4 fan stik på en Aquaero, lige nu bruger jeg to til radiator blæsere (3 blæsere). Og en til min vandpumpe, som jo bliver skiftet ud med en der snakker med kontrolleren via sin egen indgang.
Lad os se hvad vi ender op med 😉
Jeg skal også have tegnet lidt på hvordan slanger skal gå, så det bliver bedst muligt.
Lig nu er jeg bare på at have det i en lang streng, også se hvordan det virker.Da jeg som sagt ikke har planer om at overclocke skal jeg jo bare beslutte mig for en temp det skal kunne holde..Og er derfor ved at teste lidt hvor varm bliver de forskellelig ting som det er nu.Hvor meget varme kan slanger, pumpe også videre tåle…Og hvor koldt kan det holde det, uden at larme.Passtivt via kabinet, hvad med at køle sine ram via en heatpibe til kabinet siden?13. december 2009 kl. 18:40 #28761
rigoDeltager- Super Nova
joo men bruger den ikke ca 800w hele maskinen tilsamen, næsten det samme som en konstant tændt støvsuger
13. december 2009 kl. 20:57 #28766
kallenator- Planet
Blir imponert over “nerde” nivået på datamaskinene her altså! 😀
Antar dataspill står i godt fokus?
Bjørn,
Den Mist trippel radiatoren er helt topp. Ganske tynn radiator, men på datamaskiner med nokså liten varmeutvikling som oppsettet du har satt opp fungerer dette veldig godt. Liten luftmotstand i den også, så viftene må ikke slite å jobbe så mye.
Kallenator 2009-12-13 20:00:37 13. december 2009 kl. 21:31 #28767
MStauning wrote:
Passtivt via kabinet, hvad med at køle sine ram via en heatpibe til kabinet siden?Jeg vil tro at aluminiumskabinettet er for tykt gods til at det kan spre varmen effektivt, men en viss effekt kan man måske få. Allikevel tror jeg effekten er bedre med en blæser på en vanlig heatpipe-køler. Men det hadde været interessant om Lian Li eller nogen anden kunde lave et kabinet der var udformet som en eneste stor heatpipe, med køleribber på top.
Kallenator wrote: Blir imponert over “nerde” nivået på datamaskinene her altså! 😀
Old Fart Nerd Club! He-he. Jeg har holdt på med dette siden 1976-77 så litt er man jo bitt av basillen. Det var 5-6 år før IBM kom med IBM PC. Jeg jobbet faktisk som operatør/programmerer i en dataavdeling i Oslo da IBM lanserte PC-en. På den tiden hadde jeg en Texas Iinstruments TRS-80. Og jeg følger med så godt jeg kan i utviklingen fremdeles … men ikke forlang for mye av en gammel man som meg.
Kallenator wrote: Antar dataspill står i godt fokus?
Faktisk ikke. De dataspill jeg liker best er romskytespill ala Star Wars Tie Fighter, og der er jo det meste svart så de krever ikke så mye av maskinvaren. Tie Fighter er faktisk opprinnelig et DOS-program (jeg har den også, samt en Windows-tilpasset utgave) og den kjører i DosBox under Linux som et olja lyn!
Men når det gjelder grafikkortet så har jeg en baktanke med det: å kjøre SETI@Home på GPU-en.
Kallenator wrote: Den
Mist trippel radiatoren er helt topp. Ganske tynn radiator, men på
datamaskiner med nokså liten varmeutvikling som oppsettet du har satt
opp fungerer dette veldig godt. Liten luftmotstand i den også, så
viftene må ikke slite å jobbe så mye.Det høres bra ut! Jeg har også hørt mye fint om den radiatoren. Det er betryggende å vite at man er på rett spor. Når man er så gammel som meg tar det tid å skifte retning, vet du. Det er som å svinge en supertanker i trangt farvann!
Bjørn T. Jønsson 2009-12-13 20:36:41 Mvh,
Bjørn14. december 2009 kl. 04:23 #28774
MStauning wrote: Nåja Bjørn – Det Coolkit kabinetdæmper, har jeg i det “gamle” kabinet. Det virker ganske fint !
Til det nye har jeg bestilt denne:Bare for at se hvilken der er bedst 🙂Du må fortelle om du merker noen forskel. Det er vel måske ikke så godt at sammenligne, når du samtidig bytter ud køleløsningen. Allikevel ser de nye mattene ud til at gøre en god job med “blygummi”! Men jeg tror begge gør den job de skal gøre – det er jo ikke meget støy fra et vandkølt system allikevel, kun lidt fra pumpe og noen blæsere på lav hastighed. Så jeg tror ikke type isoleringsmateriale har meget at si til syvende og sist.
De temperaturer du viser på det skærmbildet fra Aquaero er imponerende!
Jeg ser at jeg har glemt at sette op vandblokker til chipset og RAM. Chipset har jeg vel bestemt mig for at køle med vand, men er usikker på RAM. Måske fester jeg en stor blæser der går på 6V på top av RAM-brikkene istedet.
Men chipset-vandblok må jeg finde.
Så er det temperaturfølerne. Hvor skal de sitte?
- CPU
- GPU
- Kabinet
- Harddiske (6)
- PSU
- RAM (4)
- Chipset
- Vand (varmt)
Flere forslag?
Uanset ser det ud til at hvis viftekontrolleren klarer 4 vifter, så trenger man flere end en viftekontroller.
Bjørn T. Jønsson 2009-12-14 03:47:15 Mvh,
Bjørn14. december 2009 kl. 09:58 #28775
Bjørn – Nej man sætter bare en fordeler på, udgange så en udgang styre flere blæsere (vifter).. Min plan er 2 udgange til den store radiator, en med 3 blæsere og en med 6.
Så en udgang til at styre noget luft i kabinettet som styre en 2-3 blæsere, sådan at skulle der blive varmt der inde kan den trinløst styre dem. Så er der en udgang tilbage, som kunne styre blæsere til streng 2, hvis den kommer på.Du har mulighed for 6 følere.1) CPU føler, sættes på kølerblokken så tæt på selve CPU’en som muligt (min rammer indenfor 2grader).2) GPU føler er bare skubbet ind mellem kølerblok og grafikort tæt på GPU’en, den rammer inden for 0,5 grad.3) Ram, der er min bare stukket ind mellem kølepladen og ramblok, ved ikke hvor varme de realt er… Har intet program der kan snakke med dem!4) Kabinet, er jo entenlig ikke nødvendig, men ellers bare der hvor du tror der er et hotspot.5) Vand, der fås vandfølere, som bare sættes ind der hvor du vil have dem. Enten med gevind så de bare skrues på der hvor man alligevel skal sætte en fitting. Eller med studse, så de kan sætte ind på en slange. Dertil fortæller den pumpe du har kik på, hvor varmt vandet er. Det giver mulighed for at måle vand ind og vand ud.6) Ville jeg så bruge til chipset hvis det ikke bliver vandkølet, eller HDDs. Den der hedder bundkort på min, er en føler sat på undersiden af det køleelement der sidder oven på min VDDC’s lige ved siden af CPU’en (de skulle være noget af det som bliver varmest på bundkortet.Harddiske kan man jo snakke med via programmer, CPU ligeså men er rart at kunne styre med boksen.Selv mangler jeg dog en føler, som det ses har jeg “kun” fem, derfor ikke en på CPU selv om det er blevet testet.14. december 2009 kl. 12:05 #28794
Sidste dele indkøbt til 1 streng…
Dog med mulighed for at lave 2 strenge på samme radiator, via en fordeler – http://www.vcore.dk/shop/fordelerblok-1-4-529p.htmlDertil kommer der til at sidde stopventiler på alle udgange, så bliver den også nemmere at tømme for vand skulle det blive nødvendigt.Flere blæsere er indkøbt, efter at have hørt de første.Den sidste tempertur føler er også bestilt.Samt kølerblok til ram.Nu afventes bare levering af alle dele, så kommer samling og dernæst test.Påtænker at støj måle med en microfon tilsluttet PC’en, har jo en kanon microfon købt til at optage lyd til mit MaximDL5 projekt. Grundstøjen når jeg optager med den er ca 6db (ifølge Soundforge). Det burde være nok til at måle før/efter med.Så skal jeg bare lige have gang i den orginale luftblæser til grafik kortet, da jeg IKKE fik målt den inden ombygning (serfølgelig monteret korrekt, og sat i kabinettet uden kabinet dæmper på).14. december 2009 kl. 12:06 #28797
Angående det orginale emme i denne tråd.. nemlig RAID med SSD diske, så bliver det nok først til sommer – Lige nu er prisen for sådanne 4 stks: 16.000 plus moms !!! Lige lidt meget op til jul, og med ukendt leverings tid på dem….
14. december 2009 kl. 16:59 #28811
MStauning wrote: Bjørn – Nej man sætter bare en fordeler på, udgange så en udgang styre flere blæsere (vifter)..
Ja, klart. Mine tanker gik i kryds – jeg mente temperaturmålerne, og så siger jeg blæsere i sidste setning … Det var sent på natten.
MStauning wrote: Du har mulighed for 6 følere.
Da får jeg greie mig med det. Som du siger kan man måle temp på harddiske på anden måte.
MStauning wrote: Sidste dele indkøbt til 1 streng…
Påtænker at støj måle med en microfon tilsluttet PC’en, har jo en kanon microfon købt til at optage lyd til mit MaximDL5 projekt. Grundstøjen når jeg optager med den er ca 6db (ifølge Soundforge). Det burde være nok til at måle før/efter med.Det bliver bra. Du kan også måle lyd/støy med et multimeter som har en slik funktion. Jeg har en slik, men har ikke prøvet det.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Raid med SSD diske?' er lukket for nye svar.