Raid med SSD diske?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Raid med SSD diske?

• Dette emne har 99 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2883 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 100 i alt)
  • Forfatter

kallenator
      • Planet

En vannpumpe bråker ingenting, men den rister ganske mye.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nu skal det jo huskes at jeg gerne vil slippe for blæsere !!! Der kommer ganske vist to i kabinettet. De er 120mm og tager 750RPM ved fuld kraft, slet ikke nok til at holde HDD’s dernede !

Men det betyder som sagt ikke noget, da hddkøling er sat fast til vand.

Backup forgår løbende til server1, som så sender videre til server2.

Så jeg har kun mistede noget 1gang i alle mine år som IT-nørd, og det var min egen skyld.

Hastigheden på blæsere og vandpumper kommer til at blive styret pr automatik, så hvis noget bliver den mindste smule varm begynder vandet at snurre hurtigere – derefter tændes blæsere.

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

AquaComputer har nå lanseret en ny radiator med plads til tre 14cm blæsere. Nu kan jeg dessværre ikke tysk, men jeg tror det er denne: http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2415

Med tre Noctua 14cm blæsere på lav hastighed bliver det nok bra!

Den radiatoren du har valgt er jo et hak bedre allikevel, Michael. Thumbs%20Up …hvis man har plads. Hvis ikke, er den jeg nevnte ovenfor en god erstatning.

Bjørn T. Jønsson2009-12-11 19:59:17

Mvh,
          Bjørn

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ja den, ifølge dem selv er den jeg har bestilt netop den de har med den største køleevne de laver. Dog tæt efterfulgt af 420’eren.
            Kan lige oplyse til dem der syndtes at vandkøling kunne være sjovt, at jeg nu har besluttet at lave min, og begge knægtes PC’ere vandkølet.
            Så det bliver tre styks der skal vandkøles, hvoraf en skal være så lydløs som overhovdet muligt.

Test setup’et lige nu er ganske simplet:
            En trible 120mm radiator (en 320’er i UV blå), samt tre 120mm blæsere en høj model der kan tage 1000rpm og flytte 71cf/m, samt en lav også på 1000rpm som kan flytte 63cf/m og en lav der tager 750rpm og kun flytter 55cf/m. Pumpen er en singelbay model, som bare er en simpel akvarie pumpe i en 5,25″ drevplads denne pumpe snurrer med 1400rpm.
            Der der køles er kun mit grafikkort, et dubbel PCB GTX295. Med luftkøling bliver sådan en svend’s GPU 41* i ilde ved 2100rpm. Og kommer helt ned på 35* ved 7500rpm IDLE!!!
            Når man så spiller, bliver kortets GPU så en smule over 120*.
            Alt målt ved 22,5* luft temp (står tæt på radiator der varmer stuen op).
            Vandkøling passivt – altså kun pumpe GPU temps:
            Idle: 28*
            En times Demo run af FarCry2: 51*
            To timer Demo run af FarCry2: 52*
            Tre timers Demo run af FarCry2: 52*
            Ergo vi kommer ikke over 52*… på GPU’en, maks på nogle andre chips er noget mere ca 10* både ved luft og vand….

Høj blæser på fuld kraft..
            Idle: 26,8
            En times Demo run af FarCry2: 38*

To timer Demo run af FarCry2: 38,1*

Tre timers Demo run af FarCry2: 38*

Maks temp er derfor 38,1*

To blæsere, høj model + 1000rpms lav model fuld kraft:
            Idle: 25,9

En times Demo run af FarCry2: 35*

To timer Demo run af FarCry2: 35,3*

Tre timers Demo run af FarCry2: 35,3*

Maks temp er derfor 35,3*

Så mangler jeg bare at gemmen teste med automatik…
            Lige nu er de sat til at Høj blæser altid kører med 40% eller mere.
            De lave blæsere kan stoppe helt, og aldrig komme over 75%.
            Temp GPU må blive er 40*
            Efter ½ time FarCry2 demo, begyndte de lave at køre med 30% og den høje med 75%.
            Måtte bukke mig ned for at se om det var alle der kørte rundt, kunne ikke høre dem.

Så hvis nogle vil høre mere om mine vandkølings projekter og hvad jeg kommer frem til, så bare sig til så skriver jeg gerne mere når der kommer mere på bordet.

PS.
            Der kommer ny pumpe, kabinet, samt et par andre småting tubemeter og flowsensor på tirsdag. Onsdag/torsdag skulle den store radiator gerne komme, ca samtidig med CPU køler, bundkortkøler og HDD køler.
            Så eneste blæser så er PSU blæseren, samt en 120mm front blæser der tager ca 510rpm (ud af de 1400rpm den kan). Frontblæseren skal jeg serfølgelig også prøve at slå fra.
            Der er temp måling af:
            CPU.
            Fire steder på grafikkort.
            Tre steder på bundkort.
            Ram et sted.
            Vand.
            PSU et sted nemlig ved spolen, der lader til at være den varmeste dims (ikke selve spolen der sidder en sort firkantet trebenet dimmer som jeg måler på).
            Samt luften.

Dertil kommer FLOW i Liter pr min, og vand temp ind og ud af pumpen.
            RPM på alle blæsere og pumper bliver også kendt.

Er der en der ved hvad jeg skal bruge af udstyr for at måle DBa, bare sådan ca – Så længe jeg har noget at sammeligne med, så behøver det jo ikke være perfekte målinger.

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Tak for den rapport, Michael. Hvis man trækker fra din romtemperatur, som jo kan varere fra årstid til årstid og person til person, får vi følgende makstemperaturer:

Vandkøling passivt: 52 – 22,5 = 29,5°C
              Høj blæser på fuld kraft: 38,1 – 22,5 = 15,6°C
              To blæsere, høj model + 1000rpms lav model fuld kraft: 35,3 – 22,5 = 12,8°C

Det er imponerende! Clap

Men jeg tror du slipper å køre nogen af blæserne på fuld kraft, hvis du tweaker lidt. Det burde la seg gøre med en slik stor radiator.

Hvordan var pumpestøyen? Kunne du høre pumpen arbeide?

Hvorfor skal du ha ny pumpe? Eller er det en af samme type til en anden PC?

EDIT: Jeg må også spørre om Aqua-kontrolleren kan køres uden Windows? Er det kun en hardware-kontroller, eller kræver det et Windows-program/-driver for at fungere?

Bjørn T. Jønsson2009-12-12 01:32:12

Mvh,
              Bjørn

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Husk denne test er med en lille radiator, nemlig sådan en svend her:

Så den er 3 gange mindre end den jeg har planer om.

Og her var formålet jo bare at se hvor meget jeg kan komme ned på…

Nå blæserene ikke kører så kan jeg ikke høre noget, ud over CPU blæseren….

Som bliver skiftet ud i næste uge… Faktisk bliver det hele lavet om i næste uge, så min PC bliver 98% vandkølet (Ram kommer først senere, det samme gør ombygning af PC’en til I7).

Der findes da Linux software til den Bjørn, og når man først har fortalt den noget husker den det selv. Men hvis du overvejer sådan en svend, så få den med display (så kan du programmere den der).

Ny test idag… Radiator monteret inde i kabinet!

Radiator tempertur 26,8* Luft 26*5 Idle temp efter 12 timers burnin test som passtivt kølet: 62*

Ikke ringe!

Dette er en lavere temp end grafik kortet kørte med i Idle tilstand da den var blæserkølet med 25% power på blæseren. Dog lidt varmere end med blæseren på 50%.

Men lyden mand, lyden.. Det er bare fantastiks.

Angående pumpe støj, regner med at den endelige pumpe kommer til at sige endnu mindre og pumpe mere vand rundt…

Den jeg bruger lige nu:

Den kan pumpe 200l/m uden modstand… og har en løftehøjde på 1,2m

Den der kommer med posten:

Kan pumpe 3000l/m uden modstand, og har en løftehøjde på 4,2m!

Så selv om jeg måske ender med at “kun” have en streg, så tror jeg at det ikke bliver noget problem at holde en oki temp uden at komme til at larme.

Ny pumpe fordi den er bedre og kan mere… Og den jeg bruger nu normalt bruges til mit kamera!!!!

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Laver da lige en kort oversigt over hvad der bliver sat sammen, for vandkølingens skyld:

Nyt kabinet for bedre plads:

Ny radiator for bedre passive muligheder:

Ny pumpe for bedre gemmenstrøming:

Et reservoir, for at have nem påfyldning og et sted at sætte vandstandsmåleren (Tubemeter):

Dertil noget der kan måle og styre, samt nødnedlukke:

http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=1633 (skal dog have en med display på til min 🙂 )

Nødnedlukning:

Flowsensor:

Vandtemp føler:

Vandstandsmåler:

Blæsere endte med disse:

CPU køler:

GPU køler:

Harddisk køler:

Kabinet dæmping:

Samt bunkortkøling bestående af:

Og der kommer så bagplader på nogle af kølerene.

Alt bruger 10mm slanger, sat efter mindste hul på dimser undervejs.

Måske jeg ender med at indbygge min 360’er i toppen af kabinettet med et par blæsere og egen pumpe – til streg nummer to – køling af bunkort/HDDs.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nåja regner med at bygge system nummer to over denne:

Skal stå hos en ung mand der spiller 24/7 🙂

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Kort update – bundkort dele i rest ordre kommer først om 5-10dage… P..

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Det ser flot ud, Michael!

Jeg troede de tester du rapporterede var med det nye udstyr du havde køpt, deraf misforståelsen. Men nu forstår jeg at det bliver enda bedre senere.

Ja, det stemmer at jeg vurderer noget lignende med vandkøling, så det er supert at se hvad du har køpt. Jeg fik flere idéer der! …hvis jeg nu bare kommer ud af denne personøkonomiske hengemyr … når jeg bliver kvit en masse lån, tre lejer for lagerboder og to husleier, så skal det vel bli en råd med ny PC på mig. Smile

Jeg kommer at følge dit råd med at køpe AquaController med display. Mulig det bliver et annet display, men jeg skal passe på at det virker med Linux før jeg sætter ind en ordre. Men for mig ser det ud til at Aqua Computer er det system der er mest komplet og fleksibelt. Så det bliver nok noget slikt på mig osse!

Bjørn T. Jønsson2009-12-12 22:33:56

Mvh,
                        Bjørn

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Deres kontroller der uden display har interface til display, så du kan sætte et på.

Den har også de tre knapper til at styre den med, men hvad krævet er til displayet ved jeg ikke.

Skal nok lige test deres linux software, så du ved noget mere inden du køber.

Hvad har du af planer? Altså hvad skal vandkøles og hvorfor?

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Flot hvis du gider at teste Linux-softwaren, Michael. Smile

Mine planer er lidt enklere end det du laver nu. Mit første
                            vandkølingsanlæg blir antagelig to separate linjer – en for CPU +
                            (evt.) chipset, og en for GPU. Jeg er lidt usikker på om jeg skal vandkøle chipset, eller kun sette på en passiv køleribbe, men jeg heller mod en løsning med vandkøling nu.

Jeg har fra før gode erfaringer med støysvage PSU-er (den jeg har nu
                            heder Seasonic M12 600W og den hører jeg ikke før jeg har øret så klods
                            indpå at viften kutter af øret mit! Harddisker har jeg osse gode
                            erfaringer med at køle med en stillegående blæser. Så jeg kommer ikke
                            at vankøle PSU og HDD-er.

Her er så langt jeg har kommet i planlæggingen av ny PC:

Kabinet: Lian Li Modular Cube Case
                            Lian Li drevrammer til 3 HDD, med vifte og filter – 2 stk.
                            AeroCool Touch 2000 viftestyring
                            Nogle Noctua NF-P14 FLX og Noctua NF-P12-1300 blæsere
                            Cooltek kit støydæmpingsmatter (3 set)
                            Cooltek kit, vibrationsdæmpende gummi
                            PSU: Seasonic M12D Powersupply 850W
                            eller
                            Mist 800W strømforsyning
                            PSU pakning, vibrationsdæmpende
                            Bundkort: ASUS P7P55D-E Premium (støtter bla. USB 3.0 og SATA 600)
                            Processor: Intel Core i7-860 (sokkel 1156)
                            Minde: Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz (2 x 2GB) x 2 = 8 GB
                            Skjærmkort: Gigabyte Radeon HD 5870 1 GB, PCI-Express 2.0
                            Harddiske: Seagate Barracuda ES.2, 500 GB SATA 300 (systemdisk)
                            WD Caviar Black 1TB (4 stk. datadiske i RAID 10)
                            WD Caviar Green 2TB (Backup)
                            Vandkøling: Airplex Revolution 420 radiator, med 3 Noctua NF-P14 FLX blæsere
                            eller
                            Mist Extreme 3×120 radiator, med 3 Noctua NF-P12-1300 blæsere
                            Aquastream XT Ultra, pumpe
                            Aquatube G1/4, vandtank
                            Aquaero FAN controller med display, viftestyring (måske)
                            Aquaero Power Connect 24 pin, nødstrømbryter
                            Flow sensor G1/4 , for vandgjennemstrømning
                            Temerature sensor G1/4, temperaturmåler for vandet
                            Tubemeter Fill Level Sensor, vandstandsmåler
                            Vandfilter med stengeventiler
                            Swiftech Apogee XT, vandblok til CPU
                            AquagratiX for ATI 5870, vandblok til grafikkort
                            Vandslange, transparent, i meter
                            Diverse slangenipler i messing (eller forniklet messing).
                            Slangeklemmer i rustfrit stål.
                            Feser One UV, kølevand, grøn (eller blå)
                            Feser Base, korrotionsbeskyttelse

Som du ser er det en del der er likt det du satte op, Michael. Det er nok mere osse, men jeg får heller supplere listen senere.

EDIT: Jeg glemte at svare på HVORFOR jeg vil ha køling. Og måske hvorfor jeg vil ha det slik jeg sætter op, med to linjer.

Det er nok først og fremst for at få en mer stabil PC m.h.t. temperaturer. Her i Norge er det store temperaturforskæller fra vinter til sommer og det er vanskeligt at undgå at temperaturene inde på sommeren kan gå op i 30 grader og mer. Så jeg vil ha en effektiv køling som jeg slipper at tenke på om er tilstrekkelig.

Mindre støy er selvsagt osse et poeng. Over 30 dBA totalt fra PC-en er for meget! Det bør ligge på <=20 dBA, målt 1 meter fra PC-en.

Så har jeg tenkt at overklokke lidt. Ikke meget, men lidt. Den processoren jeg (foreløpig) har tenkt at køpe er på 2,8 GHz og jeg har lyst til at prøve den på 3,4 GHz. Måske ikke mere end 3,2 GHz.

Grunden til at jeg vil ha to kølelinjer – en for CPU + chipset og en for GPU, er at jeg vil holde skjermkortet udenfor loopen for at få mer effekt på køling af GPU. Jeg har osse planer om at måske utvide med enda et skjærmkort senere, når udviklingen går fra og jeg trenger mer hastighed, og kople det ind på samme kølelinje.

Bjørn T. Jønsson2009-12-13 06:03:52

Mvh,
                            Bjørn

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Sage i Co2 venlige maskiner Bjørn LOL fråser Co2 Wink

steffan
                                • Giant

Hej Michael,

Da jeg havde vandkøling på maskinen brugte jeg kun en streng, men der var også som du planlægger god overskud på pumpen, sådan flowet ikke blev kompromitteret.

For så vidt angår rækkefølgen af komponenter kan du med fordel evaluere temperatur gradienterne samt hvor meget energi der skal afsættes til systemet, kan du få en bedre udnyttelse af systemet.

Jeg havde følgende rækkefølge;

Northbridge -> CPU -> GPU (m 80w peltier)

Nu hvor du går helt amok og sætter vand på hele skidtet, får du nok en fin kabinettemperatur, men et lille luft flow er nok en god ide alligevel, da der trods alt sidder mange andre komponenter i dyret.

Vandkøling af ram er måske lidt overdrevet, i min overclocking tid har jeg kørt længe med over 3V på DDR ram (BH5 modulerne) som bare var helt almindelige…, men når du ikke skal overclocke er det vel også minimalt i hvilken grad tingene bliver stresset…

-Disse ram kører stadigvæk idag, i min server 😀 og det er altså over 5 år siden jeg stoppede med overclocking!

Spændende projekt, post endelig billeder 🙂

Mvh Steffan

Steffan2009-12-13 10:08:28

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Bjørn – Den er fed den LCD styre boks, men er det ikke overkill at tænke på to dimser der kan det samme? Tænker på Aquaero og LCD-dimsen. Husk på alle de dimser til Aquaero kun virker sammen med den, nødnedlukning også videre.

Men ser ellers ud til at være et godt projekt, dog tror jeg at det bliver lidt overkill at have to strenge til det du vil der. Der er mange der køler 1 x CPU (I7 godt overclocked) samt 2 x GPU af de store og bundkort. Det med blæsere der kører forholdvis stille (du snakker jo om 140mm’ere).

Men hvad det modsvarer ved mit med at køle alt, inkl RAM.

Steffan – Køling af ram, er blandt andet for at kunne have lidt mindre luft i kabinettet 🙂 Der kommer blæsere i kabinettet, som bare kører stille og roligt.

Billeder – Jeps også af dette “test-setup” ?

Ellers bare af den nye, som dog ikke bliver I7 til at starte med.

Rigo – Co2, tjae dette setup af køling bruger ca 12w. GPU køleren alene ved Idle brugte 10w, min CPU blæser bruger 3,2w i snit. Så tager vi at bare idle forbrug med blæser køl:

GPU 10w

CPU 3W

Kabinet blæsere: 3 x 1,2w = 3,6w

Og over til dette:

Pumpe: 1,75w

Blæsere: 1 x 2w som slår lidt til og fra…

Giver ca 2w, selv om idle faktisk kun har en blæser i kabinetet kørerende og det er PSU som jo er den samme…

Så fra en 16-17 w ved idle til under 4w…
                                Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 100 i alt)
                                • Emnet 'Raid med SSD diske?' er lukket for nye svar.