Raid med SSD diske?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Raid med SSD diske?

• Dette emne har 99 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2880 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 100 i alt)
  • Forfatter

kallenator
      • Planet

Max wrote:

Joe men det er jo nu jeg ombygger 😉

Noget med vandkøling også videre.

Du kan jo også bruge et Peltier element, så slipper du for

slanger og at få vand i computeren:

(Disse kan med fordel også bruges til køling af CCD chips)

Det er overhodet ikke noe problem med vannkjøling i en pc, og det er etter min mening sikrere enn peltieelement. Nå er det er sagt så har jeg aldri hørt om en peltierkjølt pc der peltierelementet ikke er vannkjølt. Disse løsningene er av meg bekjent også for litt mer ekstreme situasjoner.

Jeg har hatt vannkjølt pc ganske mange år, ink den jeg har nå, aldri hatt problemer med lekkasje.
      Hvorfor anskaffe seg vannkjøling? Høyere overklokkings potensiale i forhold til støy og mengde kjøleutstyr. Hadde ikke giddi ellers gitt.

Spørsmålet er vel egentlig: Har du tenkt til å overklokke?
      Kallenator2009-12-03 21:44:16

lars
        • Planet

Hvad er dit behov? Løsningen afhænger af den form for datasikkerhed du ønsker og dit behov for at have det hele online.

Tænk på:

– Tab af data på grund af hardware-fejl

– Tab af data på grund af fejl-40

– Tab af data på grund af tyveri eller hærværk

– Er der specielle krav til hastighed?

– Miljømæssige hensyn der gør at SSD skal foretrækkes frem for en konventionel HD så som temperatur, vibrationer, fugt, mm.

– Krav til lavt energiforbrug – Workstation contra server.

– Sidst men ikke mindst er der mere at genopbygge, jo større en disk der står af.

Derfor er det ikke nok at du kopierer din arbejdsstation over på filserveren – Du skal også helst have en backup af filserveren.

Min kone og undertegnede laver backup af vores data til en USB-disk – En almindelig harddisk – faktisk flere diske der skiftes imellem – og en USB-controller fra Aldi og så skal et par af harddiskene helst opbevares udenfor husstanden for at mindske risikoen for at miste vores fotos. Ingen NAS endnu – den bruger bare strøm.

På mit arbejde har vi jeg ved ikke hvor mange TB i RAID-et-eller-andet, sat sammen af små SCSI-diske på 36GB i et par store rack-skabe, til at servicere 6000 – 7000 brugere på en mainframe. De mange små diske er for at skabe båndbredde.

Solid state diske har endnu en øvre grænse for hvor mange gange der kan skrives til dem der er væsentligt mindre for mekaninske harddiske – men de er væsentlig mere robuste over for mekaniske påvirkninger end almindelige harddiske. Energiforbruget er formentlig også noget lavere og de er perfekte hvor der skal skrives få gange og læses mange gange. f.eks en filserver med rå billeddata fra dit observatorie.

Så hvis du kører 2 diske spejlet på din arbejdsstation – evt. med en Ghost-kopi af dit styresystem og dine programmer på en DVD og Raid-5 på din server og du har en fornuftig backup-procedure, så er det kun hensyn til energiforbruget der taler for at du skal bruge SSD fordi serveren skal køre 24/7/365. Raid-10 er paranoia hvis det er privat – Det skulle da lige være for at lege… Wink

Og hvad dit spørgsmål angår tror jeg bestemt ikke at du er i fare ved at foretrække SSD.

Apropos vandkøling af computeren, så check lige ham her ud: http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water.htm

Lars2009-12-03 21:55:35

max
          • Nova

Kallenator wrote:
          Det er overhodet ikke noe problem med vannkjøling i en pc, og det er etter min mening sikrere enn peltieelement. Nå er det er sagt så har jeg aldri hørt om en peltierkjølt pc der peltierelementet ikke er vannkjølt. Disse løsningene er av meg bekjent også for litt mer ekstreme situasjoner.

Her f.eks.

VH. Max

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Jeg fant mer her: http://www.ultraproducts.com/applications/SearchTools/item-details.asp?EdpNo=4387079&CatId=99 …men jeg er skeptisk til evt. kondens når man bruger peltier.

Nei men nu er jo dette blevet den nye hvad-vi-ønsker-oss-af-hardware-tråden. Sorry, Michael. Det er gået langt væk fra din SSD topic.

Mvh,
            Bjørn

kallenator
              • Planet

Max wrote:

Her f.eks.

VH. Max

Like godt som vann er jo ikke galt, egentlig. Takk btw, dette er faktisk helt nytt for meg 😉
              Dette er forresten en ganske low end CPU, noe sier meg at om vi hadde satt en I7 under load der så hadde den fått problemer. Og det viser det seg litt også da den knekker litt på kjøleeffektiviteten ved 2.8GHz.
              Jeg husker jeg hadde denne CPU’en, kjørte den 24/7 på 3.5GHz med stock kjøler, gikk helt fint det 😉

soeren
                • Main Sequence

Hej MS

Prøv om de har noget der kan bruges:

Mvh Søren

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Aquacomputer har sjovt fået en lille order fra mig i går morges 😉

Jeg er noget panikslagen ved at miste data.. Derfor Raid10 lige nu, især da jeg har så meget på den.

Backup af server er lidt alternativ:

Har faktisk to servere, en hjemme i Holbæk Øst – og en ude på mit job i Holbæk Vest.

Begge kører Raid10, og har plads til alt backup der laves (lever jo lidt af backup for nogle kunder). Samt der laves kvartals kopi som lægges i bankboks.

Mine Server kører 24/7/360 – næsten da. Har haft genstartet begge 2 gange i 2009, og den hjemme var slukket de to af de tre gange vi havde elektrikker (UPS’en kunne ikke trække i de timer han var om det).

Overclocke nejda, bare lave en lydløs PC 🙂 Den kommer til at fylde meget, da der ender 2 store radiatore på – de har plads nok til 9 120mm blæsere begge to.

Så min ide med SSD raid, er mest to ting:

1) lavere varme i kabinetet.

2) lidt extra hastighed.

Min ide med at nøjes med den lille Raid kontroller er så:

1) færre diske i = mindre varme = mindre støj.

2) flytte den store med alle diske over på serveren, også have alle mine billeder også videre der.

Men har haft så mange harddisk nedbrug i gemmen tiden, at jeg næger ikke at lave noget der kan overleve en disk der står af. Om det så kræver at have en software spejling af mit raid – Sådan et kan jo sættes til at spejle i idle tid! Så hvis man nu laver et Raid5 på 4 x 256gb, det skulle give mig 750 gb at bruge. Også tage en 750gb disk ud af min server, og bruge til software raid (den kan så få den løse 2tb jeg har liggende istedet). Da jeg har en løs disk i serveren til småting der ikke betyder det store om det forsvinder – ghost af kunders pc’ere, som sikkerheds backup når jeg roder med updates også videre.

Ville det ikke være en løsning?

Vandkøling:

Bjørn – Det er helt oki at forlade trådens start, sålænge vi alle for noget ud af det 🙂

Her er hvad jeg har planer om:

To strenge med hver sin pumpe og radiator..

1. streng køler så CPU og GPU måske PSU hvis jeg kan finde ud af at ombygge den til vandkøl.

2. streng køler så resten, det vil sige: Bundkort (Mosfets, nordbrige og southbrige). Ram og HDD’s.

Kabinetet er et Lian-Li:

Pumper bliver netop fra Aquacomputer, deres XT ultra pumper.

Kølere bliver lidt af en kombi, da GPU køleren og bundkort kølere er fra EK. Mens jeg ikke har slået mig fast på en CPU køler endnu, men har kik på denne:

Kølere er disse:

HDD køler bliver denne:

Men skulle ikke være nødvendig ved brug af SSD-diske, dog vil jeg så lave noget andet der også køler dem lidt ned – evt denne:

Det hele overvåges af denne, med flowsensor og tubemeter:

Og serfølgelig kommer der noget blæser i stadigvæk, har bestilt 10 af disse:

Regner med at blæserne der sættes på radiatorene ikke kommer til at køre, andet end når jeg enten spiller eller laver video.

Så alt der kan nedsætte temperturen, uden at det larmer tager jeg med.

Kabinettet bliver også støjdæmpet, og jeg forventer at montere 2 blæsere i det som bare skal holde en oki temp der inde.

kallenator
                    • Planet

Kunne vi ha fått specs på CPU, GFX osv? =)

RAM, Northbridge, Mosfet har du ingenting igjen for å kjøle, for Northbridge finnes det passende passive løsninger som vil fungere utmerket og være lydløse.
                    Mosfet blir generelt ikke særlig varmt på et hovedkort.

Angående Aquacomputer, de lever mye bra, men er gennerlt sett som de med høyest flow begrensninger, de super tynne skjermkort blokkene skriker dette.
                    Det er derimot ikke et problem med mindre du har mye i loopen som gir fra seg masse effekt, siden du ikke skal overklokke så er du ikke begrenset her.

Et annet kabinett som også bør vurderes er Corsair Obsidian 800D, men Lian li er rå lekkert!

Du har valgt en dryyyyg radiator ihvertfall. Jeg har en trippel i mitt system med vifter som går på 5V konstant. E8400 på 4GHz og et 4870×2 i loopen og jeg har ingen varme problemer, så du kan vel nesten kjøre den radiatoren passiv :p

Vannkjøling av PSU, styr unna med mindre du finner en ferdig løsning.

Sist, men ikke minst, ikke bland kobber og aluminium i loopen og for øynene våres skyld, bilder av prosessen! 😀

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Lige nu er mit system (første der bliver vandkølet, skal også skiftes ud så dette bundkort/cpu/ram går til knægten):

QX9650 QuadCore E 3.0Ghz.

Grafik er et Nvidia GTX295 dual PCB.

Ram er Croshair Dominator DDR2 (har mulighed for at sætte blæser på toppen, og der er lavet vandkøler der passer til dem).

HDD’s er lige nu: 12 x 1tb Seagate Barracuda ES.2 32mb 7.200rpm SATA.

HDD kontrolere er: Adaptec 2405 og Adaptec 3805.

Lydkort er noget Creative noget….

Kabinettet er på vej med UPS, yeah! Sammen med pumper og Aquaaero.

Mit mål er også at det skal være passivt.

Alt i systemet er kobber eller fornicklet messing (og en del PVC slange :-))

Har købt en PSU for at prøve at bygge den om, lykkes det ikke så er det ikke verdens undergang.

Den PSU der skal i er noget 140mm blæsers 1kw LC-legion X, har nu to: en jeg kan ødelægge og en der kan bruges hvis jeg faktisk før ødelagt den ene. Ellers trænger min store knægt til ny PSU.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

For lige at holde mig lidt selv til HDD vs SSD:

Alt lavet med Windows7 32bit!

Billig 64gb PCI-E SSD på en Asus EEE PC 900, 2gb DDR2 Celeron M CPU:

Også min Mushkin på min Laptop, 4gb DDR2 DuoCore2 CPU:

Og samme laptop dog her med en Hitachi “rigtig” harddisk:

Når jeg kommer hjem kan jeg lige poste det samme, lavet med min QX9650’er dog på en 64bit Win7. Både med RAID’en og noget løst HDD.

kallenator
                          • Planet

MStauning wrote: Lige nu er mit system (første der bliver vandkølet, skal også skiftes ud så dette bundkort/cpu/ram går til knægten):

QX9650 QuadCore E 3.0Ghz.

Grafik er et Nvidia GTX295 dual PCB.

Ram er Croshair Dominator DDR2 (har mulighed for at sætte blæser på toppen, og der er lavet vandkøler der passer til dem).

HDD’s er lige nu: 12 x 1tb Seagate Barracuda ES.2 32mb 7.200rpm SATA.

HDD kontrolere er: Adaptec 2405 og Adaptec 3805.

Lydkort er noget Creative noget….

Kabinettet er på vej med UPS, yeah! Sammen med pumper og Aquaaero.

Mit mål er også at det skal være passivt.

Alt i systemet er kobber eller fornicklet messing (og en del PVC slange :-))

Har købt en PSU for at prøve at bygge den om, lykkes det ikke så er det ikke verdens undergang.

Den PSU der skal i er noget 140mm blæsers 1kw LC-legion X, har nu to: en jeg kan ødelægge og en der kan bruges hvis jeg faktisk før ødelagt den ene. Ellers trænger min store knægt til ny PSU.

Med de komponentene så må nok det beistet av en radiator til for å kjøre passivt, definitivt =)

Angående PSU, her er litt inspirasjon:
                          http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water-psu.htm

Kallenator2009-12-04 12:54:59

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Tror det bliver for voldsomt med tre, men hvis nu de blæsere skal køre lidt her og der er det også i orden.

Tak for link kikker på det.

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Michael,

Når det gjelder RAID så husk at det ikke er nogen erstatning for backup. Kun for de plutselige små eller middels store harddiskfejl, som du jo dessverre har oplevet. Som backup vil jeg anbefale en syclus på 1-7, en for hver dag i uken og der 1 er ful backup mens de andre 6 er inkrementel (forskælen fra sidste backup). Dette kan gøres automatisk til en dedikeret intern backupdisk, eller til en ekstern. P.g.a. brandfare og tyveri er det en ekstra sikkerhed om det er en ekstern disk. Der bør være mindst 3 unike 1-backups på backupdisken, d.v.s. din 1-7 cyclus bør gå mindst 4 ganger før den begynner på nyt og overskriver den eldste generationen. Hvert kvartal tager du så en ekstra ful backup som du legger i bankboks, hvilket du allerede gør i dag.

Dette er en bortimot optimal løsning, men kan være lidt for meget arbeid at gøre i praksis. Så hvis du vil legge op til noget slikt bør det være mest muligt automatik i det hele.

Ang. kjølestrenge så vil jeg anbefale 2 hovedstrenge – en for CPU og en for GPU. Dette er de største varmekildene. Som Karl-Wilhelm siger så kan chipset køles passivt med en køleribbe eller to. Harddiskene vilde jeg faktisk køle med vifte(r) på lav hastighed. Google, som jo har lidt erfaring med harddisker, sa en gang at levetiden på harddisker er lengst med en operativ temperatur på ca. 30 grader C. Du kan sætte ind en god vifte foran i en Lian-Li harddiskbrønd (der rommer tre disker) og en spændingsregulator på strømledningen til viften, som reducerer antal Volt til det halve. Da vil du neppe høre noget til den viften.

Hvis du vælger passiv køling på chipset og RAM, trenger du god luftgjennomstrømning i kabinetet. Indsuging af luft klarer måske harddiskblæseren alene, mens udblåsning bør en lignende vifte klare i top bag. Jeg vil anbefale et overtryk i kabinetet, d.v.s. at luft der kommer ind bør være lidt mer end det udblåsningsvifterne dytter ud. Med et overtryk der inde slipper du så meget støv. Men husk støvfilter på ind-viften(e).

Bjørn T. Jønsson2009-12-04 14:19:56

Mvh,
                              Bjørn

kallenator
                                • Planet

Bjørn T. Jønsson wrote:
                                Hej Michael,
                                Ang. kjølestrenge så vil jeg anbefale 2 hovedstrenge – en for CPU og en for GPU. Dette er de største varmekildene. Som Karl-Wilhelm siger så kan chipset køles passivt med en køleribbe eller to. Harddiskene vilde jeg faktisk køle med vifte(r) på lav hastighed. Google, som jo har lidt erfaring med harddisker, sa en gang at levetiden på harddisker er lengst med en operativ temperatur på ca. 30 grader C. Du kan sætte ind en god vifte foran i en Lian-Li harddiskbrønd (der rommer tre disker) og en spændingsregulator på strømledningen til viften, som reducerer antal Volt til det halve. Da vil du neppe høre noget til den viften.

Hvis du vælger passiv køling på chipset og RAM, trenger du god luftgjennomstrømning i kabinetet. Indsuging af luft klarer måske harddiskblæseren alene, mens udblåsning bør en lignende vifte klare i top bag. Jeg vil anbefale et overtryk i kabinetet, d.v.s. at luft der kommer ind bør være lidt mer end det udblåsningsvifterne dytter ud. Med et overtryk der inde slipper du så meget støv. Men husk støvfilter på ind-viften(e).

Bjørn, i tilfellet der overklokking blir fratrukket er ikke to loops nødvendig. Du vil aldri få et temperatur problem, selv ikke med han sitt high end utstyr.

Det som var litt morsomt med Google sin HDD rapport var dette:

Lower temperatures are associated with higher failure rates

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6376021.stm
                                Står ingen spesifikk temperatur her, men 30 grader er jo definitivt “kjølig”.

Drop spenningsregulator, dette kan du gjøre ved å bytte om 12V og 5V der du tilkobler vifta. Gjør dette selv 😉

Igjen, ingen overklokking ingen problemer med kjøling av RAM.
                                DDR2 og DDR3 @ stock kjører på veldig lav spenning og har derfor svært lav varmeutvikling.

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ja. jeg vet at det ikke er nødvendig med to separate kjølelinjer, men nå sa Michael at han allerede hadde bestilt kjølingen og da regnet jeg med at han har bestilt til to linjer. Da mener jeg det er bedre å bruke de to på en til CPU og en til GPU, enn slik han opprinnelig tenkte å gjøre. En fordel til med å bruke to slike linjer er at han kan senke hastigheten på vannpumpen og dermed redusere støynivået.

Takk for lenken til den artikkelen med Google-rapporten. Mine tre disker kjører akkurat nå på 29, 33 og 33 grader C. Det er to 80mm PABST-vifter som blåser luft over dem. Men dette er i mitt gamle kabinett. Jeg hadde foretrukket én 12″ eller 14″ vifte der istedet.

Det der med spenningsregulator er nødvendig for sånne som meg. Jeg aner ikke hvordan jeg skal “ordne det selv”. LOL

Bjørn T. Jønsson2009-12-04 17:32:33

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 100 i alt)
                                • Emnet 'Raid med SSD diske?' er lukket for nye svar.