Raid med SSD diske?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Raid med SSD diske?

• Dette emne har 99 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2879 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 100 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Mon men er ifare på sammen måde som med “normale” harddiske, hvis man opbygger et RAID0 system af SSD-diske?

Eller skal man over på RAID10…

Hvad siger PC nørderne…

Påtænker nemlig lidt at ombygge min stationære PC (er igang), men skulle man købe et par store fede hardiske og bare “nøjes” med at spejle dem… Eller give den fuld gas, med et RAID0 system af et par Corsair SSD Extreme 256gb 2,5″ 240/170 r/w diske?

Sådan en 4 stykker med styresystem og programmer på, må da være godt. Men er det mon lige så usikkert som med rigtige harddiske?

mikkellund
        • Giant

Kom til at tænke på denne video:
        http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

max
          • Nova

Med raid 0 har du ingen fejltolerance men til gengæld fuld fart på.

Med raid 1 har du spejlet diske og altså fejltolerance men til gengæld den lavere hastighed.

Med raid 5 skal du bruge mindst 3 diske men får ikke super hastighed og en

fejltolerance på 1 disk.

Du kan jo også købe et udvendigt NAS til backup.

Disse er jo gået hen og blevet ret billige og kan konfigureres til flere raid

opsætninger.

Med SSD diske kan du på nuværende tidspunkt kun skrive et hvis antal gange,

til gengæld er der jo ikke noge mekanisk der kan gå i stykker.

Og så er SSD diske ret dyre.

VH. Max

Max2009-12-02 20:21:41

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Nu betragter jeg mig ikke som en PC-nørd (jeg fik kun 32% score på en nørdetest), men jeg ville valgt en liten og rask SSD til styresystem og programmer, og så sat 4 vanlige datadisker (f.eks. 1TB) i RAID 1+0/10.

Grunden er at styresystem og programmer opdateres sjelden, og blir mest kun lest fra disk, mens det er meget I/O på datadiskene. Dessuden er jo SSD-disker fremdeles relativt dyre og det koster meget at sette opp 4 disker i RAID 1+0 med slike SSD-er. Men er penger intet problem så er jo SSD-er bedst så klart! Smile

RAID 1+0 er en bedre løsning end RAID 0, synes jeg. Den er både rask og sikker, og med de lave priser som er på 1TB-disker i dag så gør det ikke noget at køpe 4 stk. istedet for 2.

Mvh,
            Bjørn

kallenator
              • Planet

Synes også du har valgt veldig store SSD disker, hadde selv ikke giddi å gå over 80GB. Dette er mer enn nok for OS og en god del programmer. 

Ville ha kikket veldig nøye igjennom ytelse tall på disse SSD diskene også fordi det er mye der ute som er søppel. Dette ofte i sammenheng med IOPS og en del andre ytelse faktorer.

Et nokså safe valgt sånn sett er Intel Gen2 av deres praktfulle MLC SSD som definitivt har en brutal kontroller. Og så kan du heller oppgradere etter hvert når SSD blir billigere til mer plass eller høyere ytelse. En ting er ihvertfall sikkert SSD vil stupe og den nedturen vil bli dyr for de som kjøpte dyre disker. 

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Oki så jeg skal have 5 ifølge bjørn, da man jo skal have en sikkerhed…

Store fordi, jeg har mange programmer liggende – Min Pc har lige nu 8 x 1tb sat sammen som raid10, hvor alt ligger på, samt 2 x 2 tb raid1 hvor data ligger.

Forbruget på systemdisk er ca 0,8tb derfor store diske, især da den kontroller jeg gerne vil beholde i systemet kun kan styre 4 diske. Den store kontroller ville jeg gerne have over i en server da den kan styre 8 diske, som så passede kunne ende i min server som extra dataplads og gøre den lidt hurtigere (den kører software raid lige nu).

Det hele styres af et par Adaptec raid kontrollere med processor og 128mb ram.
                Derfor ville jeg gerne af med nogle af de “små” diske og få noget som ikke bliver så varmt, og bruger mindre strøm – kunne man så hente noget ydelse ville det jo være godt.

Det der er min støreste anke ved at lave raid0, er at med normale diske er der jo altid en der failer. Men jeg syndtes jeg oplever at mine SSD’ere bare virker (har lige nu 3 120gb, 1 64gb og 2 16gb’er). Ikke en af dem har lavet en fil fejl, eller noget andet forkert.
                I den tid jeg har kørt med de diske, har jeg haft 3 normale diske der fejlede på den ene eller den anden måde.

Det er ikke til backup, dertil har jeg noget (en server der kører raid1E). Så det er bare til min legemaskine 🙂

Kørte lige en HD-tune på denne disk:

Mushkin HS SDD 128gb.

Benchmark af Transfer rate:

Minimum: 72,0mb/s

Maximum: 150,3 mb/s

Average: 109,3 mb/s

Access time: 0,2 ms

Burst rate: 138,5 mb/s

CPU usage: 25,6%.

Randon Access:

512bytes: 7960 IOPS, 0,13ms, 3,887 mb/s.

4kb: 6143 IOPS, 0,16ms, 23,997 mb/s.

64kb: 1788 IOPS, 0,56ms, 111,782 mb/s.

1mb: 141 IOPS, 7,1ms, 141,794 mb/s.

Random: 254 IOPS, 3,9ms, 127,000 mb/s.

Hvis nogle vil teste deres:

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

MStauning wrote: Men jeg syndtes jeg oplever at mine SSD’ere bare virker (har lige nu 3 120gb, 1 64gb og 2 16gb’er). Ikke en af dem har lavet en fil fejl, eller noget andet forkert.

[…]

Mushkin HS SDD 128gb.

Jeg søgte efter Mushkin i en norsk prisguide på nettet, men fikk ikke op noen priser: http://prisguide.hardware.no/sok?pg-q=mushkin+ssd

Hvor meget koster denne 128GB Mushkin SSD i Danmark?

Mvh,
                  Bjørn

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Hmm, lad mig se…

Fra 2.419 Dkr.

Selv om den oplyses til at være 120gb, så er den altså 128gb…

Og det er lige den model jeg har..

2mas
                    Deltager
                      • Nova

Nu ved jeg ikke om det er noget der er fordelagtigt at bruge privat, men vi kører med et SSD SAN på knap 12tb.

Det er opbygget med metaLUN’s, hvor hvert LUN er carvet ud af en storagegroup på 10 SSD diske.

Så dvs. at med 4 storage groups a 10 SSD’s stykket, carver man 4x250gb LUNs ud, og samler dem i et metaLUN. Så du har et LUN på 1tb, men det er spredt over 40 SSD diske. Det skulle teorisk(dog der er noget RAID penalty) set give en IOPS på 1.000.000 IOPS på læse siden, og 800.000 IOPS på skrive siden. Med dette setup kan jeg spinde 250 virtuelle server op på lidt under 2 minuter.

Så når tingene kommer til RAID arrays, så er IOPS alt. Jo flere diske du kan smide ind i et RAID jo hurtigere er det.

jeg vil anbefalde dig at smide MINDST 5 diske i et RAID 5, eller tag skridtet højere op og bygge det RAID 6DP (dobbelt paritet), så har du en super godt performance, og sikkerheden er i top…

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Joe, men det kræver så igen at jeg beholder den store kontroller i min PC…

Kunne måske nøjes med mindre, da den lille kontroller kan tage 4 diske.

Så banke de 4 på, også have dem i RAID 5. Giver ikke vildt meget, men noget mere end det jeg har nu må det da give 🙂

Laver lige en test med systemet, og ser.

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

MStauning wrote: Fra 2.419 Dkr.

Selv om den oplyses til at være 120gb, så er den altså 128gb…

Og det er lige den model jeg har..

Ok, tak. Det giver en pris pr. GB på ca. kr. 18,90. Jeg tror vi ser ca. 7 kr. pr. GB i løpet av neste år en gang. Mit tips er at en 500GB SSD (MLC-type) vil koste ned mod 3500 kroner i slutten av 2010.

Mvh,
                          Bjørn

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Joe men det er jo nu jeg ombygger 😉

Noget med vandkøling også videre.

max
                              • Nova

Til privat brug behøver systemet vil ikke at køre i døgndrift 24/7.

Hvis man køre VMware/Virtual Box eller bare har en image af systemdisken,

betyder det jo ikke så meget hvis det crasher eller går ned. Det kan jo hurtigt

bootstrappes og rulles ud igen fra SAN eller NAS.

Eller man kan nøjes med at rulle det ud fra en USB disk.

VH. Max

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

MStauning wrote: Joe men det er jo nu jeg ombygger 😉

Ja … Det lønner sig alltid at sidde på gjerdet og se an prisene, men da får man ikke køpt noget i det hele taget fordi prisene så og si alltid vil gå ned på det man vurderer. Innsparingen i kroner består dermed kun af at man lod være at køpe. Smile Unntak er når man ved at f.eks. Intel reducerer sine priser om 14 dage. Da kan man godt vente.

MStauning wrote: Noget med vandkøling også videre.

Lyder fedt. Fortæl gerne mer!

Samsung forteller at de har fået til en Flash-teknologi som er optil 3 gange raskere (på læs) end de eksisterende. Den er baseret på 30nm chips: http://www.digi.no/829920/samsung-med-kraftig-forbedret-flashminne

Max – Jeg håber at snart pensionere min gamle PC og gi den en ny rolle som NAS-server. Da med en NAS-løsning baseret på gratis Linux-software. Det bliver ikke fullt så hurtig som en hardware-NAS, men så sparer jeg flere tusind kroner på at velge software istedet.

Mvh,
                                Bjørn

max
                                  • Nova

MStauning wrote: Joe men det er jo nu jeg ombygger 😉

Noget med vandkøling også videre.

Du kan jo også bruge et Peltier element, så slipper du for

slanger og at få vand i computeren:

(Disse kan med fordel også bruges til køling af CCD chips)

Bjørn T. Jønsson wrote:

Max – Jeg håber at snart pensionere min gamle PC og gi den en ny rolle som NAS-server. Da med en NAS-løsning baseret på gratis Linux-software. Det bliver ikke fullt så hurtig som en hardware-NAS, men så sparer jeg flere tusind kroner på at velge software istedet.

Jo, en billig løsning er jo at lave en PC til en NAS.

Dog bruger denne jo relativt meget strøm i forhold til de mange nye små

billige NAS servere man efterhånden kan købe.

VH. Max

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 100 i alt)
                                • Emnet 'Raid med SSD diske?' er lukket for nye svar.