RadioTeleskop på Tyvstedgaard

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER RadioTeleskop på Tyvstedgaard

• Dette emne har 18 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 642 timesschneider. This post has been viewed 642 times
Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Kender forresten en amatørradioastronom her på Sydfyn, faktisk syd for Sydfyn.

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Syd for Sydfyn, det er langt væk 😉

Jeg købte mine encodere via brugtgrej.dk og det ser ud til de alle er væk nu.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Imens i andre kan nyde det skønne vejr, kan jeg så bare sidde misundelig i en lejlighed i Norge og irriterer mig over jeg netop denne tur til Norge IKKE tog en kikkert, end ikke foreningens Dobson med 🙁

NÅ men jeg ønsker jeg alle perfekt seeing og mange skønne stjerneskud.

Imens har jeg siddet og arbejdet lidt med min radioastronomi modtager og der er både godt og lidt skidt nyt i den forbindelse.

Det gode er at den køre fint helt op til 2GHz, ( som start vil jeg skulle køre 1,4 og 1,6 GHz)

Den lidt trælse observation er at jeg ikke kan få den til at virke over 2GHz, og jeg er pt. ikke sikker på om det er mine evner eller teknikken som svigter

I tillæg har det været mig umuligt at finde diagram over modtageren, så her til aften har jeg haft dele af modtageren adskilt og lavet mit eget diagram (never give up)

Men som sagt op til 2GHz er den OK, så skal jeg bare få styr på hvordan jeg kan bruge det signal jeg får.

Igen – håber i nyder natten med spande fuld af fotoner til øje og sensor.

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

SÅ ER DEN I BOX…..

Grunden til jeg ikke kunne få modtageren til at virker over 2GHz var en kort-sluttet kondensator i modtagerens indgang, også fordi den mixer diode jeg forsøgte at bruge var defekt

Nå jeg fandt en ny diode (den sidste jeg har) og den virker perfekt,

Meget simpelt køkkenbords mixer – som dog virker perfekt.

Det er lidt vanskeligt at finde SHF signaler inde i en lejligehed men WIFI er der jo altid, her modtager jeg dette på 2.46GHz

Mixer dioden “æder” uden problemer lokal oscillatorens 2 -> 4GHz signal, og holder konstant xtal (krystal strøm) ved alle frekvenser – så ingen panik nu virker modtageren helt op til 17GHz (måske optil 26GHz)

Nu kan modtageren igen pakkes ned og vente på parabolen kommer op i 2018(tror jeg)henrik.schneider2016-11-13 09:43:08

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
          • Emnet 'RadioTeleskop på Tyvstedgaard' er lukket for nye svar.