RadioTeleskop på Tyvstedgaard

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER RadioTeleskop på Tyvstedgaard

• Dette emne har 18 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 641 timesschneider. This post has been viewed 641 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Endnu et projekt begynder at tage form både mentalt i mit hoved, men også i den fysiske verden.
      Projektet får dog prioritet efter de øvrige projekter, men netop idag er en milepæl passeret så derfor tænkte jeg det er på tide at oprette denne tråd.

På Tyvstedgaar er det planen at opstilles et radio teleskop, og som fra start bliver 2.5meter stort. Med tiden forventer jeg dog det udvidet til 5meter i diameter.

Sokkel til teleskopet blev sat sidste efterår.

Monteringen bliver en overstørrelse ækvatorial montering, hvor RA og DEC snekkehjulene er tænkt lavet af et par gode bremseskiver der bliver skåret trapez gevind i.
      Styringen bliver nok noget så simpelt som en “skrællet” CG5-advanced med lidt interface.

Modtager enheden skal kunne opererer på flere bølgeområder, men jeg starter med at kunne modtage på 21cm/1420,4MHz som er der hvor hydrogen “stråler” når elektronen laver sit sidste spin for at atomet bliver helt stabilt, og så på 18cm/1666MHz som er hydroxyl’s “egen frekvens”
      Ref. til lidt baggrunds-stof: http://www.astronomynow.com/news/n1004/26seti5/

Idag er det lykkedes mig at få fingerne i en funktionel målemodtager som dækker frekvens området 25MHz op til 18GHz. Den er købt som beset så meget kan stadig gå galt, men jeg håber på der maksimalt skal lidt små reparationer til for at alt virker som det skal.

Modtageren er modellen nyere end den jeg i sin tid dagligt brugte i mit job hos Terma-Elektronik, så jeg er fortrøstningsfuld med dens virkemåde.
      Modtageren er som sagt en målemodtager og kan faktisk udelukkende bruges til at måle forskelle i signal styrke, det er den tilgæld ganske godt til. Den har en nøjagtighed på +-0,1dB i et optil 60dB stort dynamik område.

Modtageren er nu på vej til Hobro fra Frankrig – og jeg glæder mig til at teste den…….

henrik.schneider2016-05-11 14:59:13

Nicolaj
      Deltager
        • Giant

Det ser super interessant ud! Ville gerne være nabo til dig så jeg kunne deltage i projektet

Hvad måtte du slippe for den modtager?

Hvad har du af antenne på 2,5m eller laver du den selv?

mvh

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Der er ledige boliger meget kort herfra Nicolaj, men du skal være velkommen til at deltage i projektet anyway, du bor jo ikke så langt væk.

Modtageren var sat til at koste 450EURO, men eftersom de ikke kunne teste den og den bliver leveret uden ekstern mixer, så skambød jeg med 150EURO og så sagde de s.. ja 😉 det havde jeg faktisk ikke forventet. Dertil kommer 960kr i fragt.
          Den manglende eksterne mixer er nødvendig for at modtageren virker, men den kan jeg rimelig nemt selv lave, det er faktisk bare en mikrobølge diode som er koblet mellem skærm og center leder på koaksial kablet som går op til antennens fødehorn.

Parabolen er en aflagt V-sat antenne som blev brugt på en borerig frem til 2014.
          Den blev brugt på 11GHz (3cm båndet) dvs. den er rigelig nøjagtig til mit langbølgede behov.

Monteringen er det røde stativ bag antennen, og det skal modificeres en hel del før det kan holde til vejr og vind samt kunne styres af en Celestron styring 😉

Opgradering til 5 eller 6meter bliver nok bare en udvidelse af den eksisterende antenne med kyllingenet, og så nogle nye alu. sprosser skruet på antennen.

henrik.schneider2016-05-11 16:16:39

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Og simpelt sagt virker modtageren sådan:

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Virkelig et spændende og seriøst projekt.

Hvilke tanker har du omkring hvilke objekter du vil gå efter, og output?

Jesper G.

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Lidt forskelligt forestiller jeg mig.

– Til justering af antennen / fødehornet vil solen og Jupiter når være mit første valg.

– Armene på vores egen galakse er helt sikkert en af de første objekter.

– Komplet skanning af hele himmelen, over et totalt år er også en mulighed.

– Blåforskydning af M31 og forsøg på at se forskellen på blåforskydning på M31’s 2 yderkanter. Dette vil nok blive overordentligt vanskeligt med så lille en antenne. En 5meter antenne har en opløsningsevne på et sted mellem 1 og 2,9grader alt efter hvordan man vælger at måle.

Det fede ved radio-astronomi er at det ikke er så følsomt for dårligt vejr 😉

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Glemte output.

Ud af modtageren kommer der ultimativt et dc-signal 0-10volt (efter en konverter) og dette signal skal sammenholdes med antenne retning (RA og DEC) og modtager frekvens. DC signalet vil være direkte proprosinalt med indgangs signalet, bare med den forskel at udgangs signalet vil være et lineært udtryk for et logaritmisk indgangs signal.

Jeg forestiller mig at der for hvert målepunkt (RA,DEC) skal måles på et antal frekvenser. Alle målingerne skal sammenholdes i en database hvorfra der så efterfølgende kan hentes date og “bygges” billeder ala dette.

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

De næste godt 3 uger vil jeg arbejde i Norge, og det giver mange lange
                    aftener samt weekender hvor der kan arbejdes på småprojekter Smile
                    Denne gang bliver opgaven at få modtageren til Tyvstedgaard radio observatorie til at køre.

Jeg er nu klar til at gå igang Embarrassed

Modtageren er den til venstre……

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Vildt spændende projekt.

Hvordan finder du ud af hvor antennen peger, encoders eller et “guidescope” der kan platesolve?

Det sidste rejser så spørgsmål om hvordan dette teleskop og antennen alignes.

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Jeg har købt nogle 500puls/omgang encodere, som jeg forventer skal geares med en faktor 10, så jeg får en opløsning på ca.0,07grad, en 5meter parabol vil havde en strålebredde på ca. 2grader, dette betyder hvis jeg skal sammenligne med optisk foto astronomi så bliver mine pixels ca. 2x2grader – ikke meget at plade solve på 😉

Jeg regner dog med at koble antenne op mod Stellarium (eller et ander program) og så kalibrerer mine encoderer efter kraftige radiokilder som Jupiter, solen og månen.
                        Så den skulle meget gerne kunne holde sig fint til RA/DEC efter kalibrering, 2 grader er jo en ladeport i denne hobby Big%20smile

Nå ja, guidescope kommer jeg ikke til at bruge så jeg jo ikke kan regne med skyfrit vejr, eller for den sags skyld mørke. Bare det ikke er tordenvejr, eller nordlys, så kigger jeg fint ud gennem skyerne 😉
                        Men der skal nok være mulighed for at monterer en ED80, med kamera på siden så jeg kan holde signalerne lidt op mod hinanden 😉

henrik.schneider2016-11-10 10:15:54

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Hej Henrik, Hvis det er en quadratur encoder med to kanaler der læser på 500slots/omgang – så har jeg måske mulighed for at levere en dims til der øger opløsningen til 2000pulser/omgang. Det er dog ikke sikkert det vil virke med den styring du vil sætte på.

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

FrankLarsen wrote: Hej Henrik, Hvis det er en quadratur encoder med to kanaler der læser på 500slots/omgang – så har jeg måske mulighed for at levere en dims til der øger opløsningen til 2000pulser/omgang. Det er dog ikke sikkert det vil virke med den styring du vil sætte på.

Det kunne være forsøget værd.

Det er denne model jeg har købt, de var billige så jeg kom til at købe 6.stk……

henrik.schneider2016-11-10 14:05:08

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Må man spørge om pris?

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

rudibr wrote: Må man spørge om pris?

Pris på hvad Rudi?

Encoderne kostede 100kr. for 3stk, så jeg måtte bare havde 6stk 😉
                                Eller var det pris på noget andet du tænkte på?

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

nej, det var netop på dine encoders. Hvor købte du dem?

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'RadioTeleskop på Tyvstedgaard' er lukket for nye svar.