› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Råddent skørt, forslag?
- Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 1603 timesjacobsen. This post has been viewed 1603 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. juli 2016 kl. 00:05 #148717
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Det vil helt klart være nemmest at forbukke. Jeg vil foreslå, at du
tegner en skabelon på en plade, som du kan lægge alulisten på.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. juli 2016 kl. 12:27 #148722
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Jeg tænker at jeg faktisk kan bruge lukkerne som skabelon. De har stort set samme radius som kuplen.
Det vil jeg prøve at starte med.
mvh
Jens20. juli 2016 kl. 23:50 #148749
nhaaghDeltager- Super Giant
Da jeg monterede aluskørtet på min kuppel forbukkede jeg ikke men lod skuerne holde det på plads. Det fungerede fint men der kan være forskel på hvor stiv forskellige aluminium legeringer er.
Jeg har sat en popnitte i det nederste hjørne ved samlingerne så de ikke flapper ud. En forbukning kan muligvis mindske behov for det.
Mvh Niels
21. juli 2016 kl. 19:57 #148775
Hejsa.
Så fik jeg taget fat på opgaven.
Jeg ventede på tørt vejr over et par dage, da jeg havde et par ting jeg skulle have fikset, ud over at skifte skørtet på kuplen.
Jeg har i vinters haft lidt dugproblemer fra de nye lukkere, som er lavet i 4 mm birkefiner. De kan danne kondens på indersiden -> vand der drypper på kikkert og opstilling. Så jeg har haft en presenning over kikkerten.
Jeg ville så afhjælpe dugproblemet med en filtdug påklæbet lukkerens inderside, som dels opsuger fugten og dels isolerer lukkeren. Men sådanne arbejder med lim og opløsningsmidler, vil jeg ikke lave med optik og kikkerter i obset. Så det måtte tømmes.
Det er nu en meget enklere opgave med C14’eren frem for den gamle 16″ newton. Rigge montageplatformen til C14’eren til, og et par timers arbejde, så er alle optiske flader båret indenfor i huset. Presenningen blev lige viklet omkring EQ8’eren, så den ikke fik støv.
Så blev lukkerne taget af. Annette hjalp til, så de var af på 10 minutter. Systemet med at lukkeren glider på to stykker 30 mm mejerirør i rustfri stål, som også låser lukkeren på plads, virker over alt forventning. Her ligger de to lukkere.
Så begyndte jeg at skære aluminium i baner til. Målet blev 95 mm bredde, som er bredden på en høvlet planke. To stykker planke blev til savelære.
Sådan ser banerne ud, 95 mm brede og 1 meter lange. Der skal 10 stk plus ca 30 cm til en omgang. Det er lidt mere end den halve plade, så der er godt til rest.
De første baner kom på i går, men jeg måtte stoppe da det blev mørkt. Men det ser fint ud.
Pladerne blev fastgjort med 7 stk rustfrie pladeskruer i 4×30 mm per bane. Jeg fandt nogle skruer i marinekvalitet ved biltema til en rimelig pris. Der skal ca 75 skruer til en omgang.
Jeg forbøjede de første par baner, men som Niels skriver, så kan skruerne sagtens holde aluminiummet til, og det bøjer heller ikke ud i bunden. Det giver et godt indtryk. Forbøjning er således ikke nødvendigt.
Jeg lagde en bane byggesilikone under aluminiummet, således ujævnhederne i kuplens glasfiber blev fyldt ud.
En tidskrævende, men relativt simpel proces. Jeg syntes resultatet blev ganske godt.
Lukkerne blev så “foret” her til formiddag.
Jeg målte op hvor store stykker filt jeg skulle bruge, og Annette var så flink at klippe dem til.
Sådan ser det ud med filten pålimet. Jeg brugte spraylim. Den fra Biltema er bedre end den fra Harald Nyborg.
Tæt på ser det sådan ud:
Her til eftermiddag satte vi så lukkerne på igen, det tog vel en 10 minutters tid, så var det gjort.
Nu skal kikkerterne bare monteres igen…
mvh
Jens26. juli 2016 kl. 23:12 #148890
Det er du da sluppet godt fra
Det bliver interessant at se, om isoleringen af lukkerne har løst problemet
med fugt.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. juli 2016 kl. 09:46 #148898
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Jens.
Smukt arbejde. Men hvad kan man ellers forvente når konen hjælper til
.
Ideen med silicone er fin. Men der en hage: siliconen har en tendens til at slippe hvis ikke overfladen er pinlig ren. Ikke at det vil være det store problem, men vand kommer jo ind alle vegne.
mvh Viggo
28. juli 2016 kl. 11:25 #148922
Hej Viggo.
Siliconen er ikke så meget til at forhindre vandindtrængning, men også til dels at give en nogenlunde glat overflade nedenunder (udfylder) og så give limning. Silicone limer jo ret godt.
Jeg tørrede overfladen af med sprit inden limningen. Jeg har en ide om at sprit er bedre at bruge, det er dels ikke (særligt) giftigt, dels arbejder det godt med almindeligt silicone, som er baseret på eddikesyre.
mvh
JensP.S Jeg har ikke glemt at måle højden, jeg skal blot lige have monteret C14’eren igen.
28. juli 2016 kl. 11:26 #148923
Torben Taustrup wrote: Det er du da sluppet godt fra
Det bliver interessant at se, om isoleringen af lukkerne har løst problemet
med fugt.
Mvh
Torben
Hej Torben.
Fugten vil givetvis stadig være der, men ideen er at det virker som dugen på et garagetag. Filten skal dels isolere, dels opsuge fugten og så langsomt slippe den fri igen. Uden drypperi. Sådan fungerer filten på et garagetag.
mvh
Jens28. juli 2016 kl. 16:18 #148931
Ok, jeg er med.
Når du skriver silikone, så mener du selvfølgelig silikonelimpatron til fugepistol. Det er et ganske udmærket
produkt. Vi har brugt den til at fastgøre vores topluge.
EDIT: Topvindue, mener jeg selvfølgelig
Mvh
Torben
Torben Taustrup 2016-07-28 17:43:42 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. juli 2016 kl. 16:24 #148932
Netop.
Klar silicone, som i princippet kunne bruges til at lime et sekundærspejl med. Ikke silicone beregnet til en bils lister, eller tændrørsledninger…
mvh
JensJens.Jacobsen 2016-07-28 16:25:29 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råddent skørt, forslag?' er lukket for nye svar.