Råddent skørt, forslag?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Råddent skørt, forslag?

• Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 1602 timesjacobsen. This post has been viewed 1602 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Jeg kan se at skørtet på min kuppen er ved at være udskiftningsmoden. Den erlavet i en tynd træliste, ca 50 mm høj, og 2-3 mm tyk. Skruet på bundringen af kuplen.

Jeg overvejede om man kunne finde noget kunststof, f.eks vinyl a la det man bruger til gulve, og sætte på istedet. Eller måske noget andet??

Hvis der er nogen der har forslag til et vejrbestandigt materiale som fås i ca 50 mm bredde og 1-2 mm tykkelse, i en længde på godt 10 meter, og som kan krummes rundt på kuplen.

Farven helst hvid.

mvh
      Jens

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Godt nok ikke hvid: Link

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Mere af samme skuffe: Latex

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Og endnu en: Alt om gummi

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Jens

Det er da træls, men hvis det kan være en trøst, så er du ikke den ene-

ste med den slags problemer.

Kan vi ikke få et foto af den omtalte liste, for så er det nemmere at

komme med forslag til udbedring?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

dennis.torsten
                  • Main Sequence

Hej Jens,

Jeg har noget aluminiums liste 3cm bred og ca 1/2 mm tyk.- sig til ! jeg tror jeg har 50 m.

nhaagh
                  Deltager
                    • Super Giant

På min kuppel har jeg anvendt 1mm aluminium i 150mm bredde. Det kan købes i plader på 1×2 meter og skæres med en stiksav – evt lagt imellem et par spånplader.

http://www.wattoo.dk/aluminiumsplade-halvhaard-1000×2000-mm-4-kg-286230075-286230100

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Allesammen.

Jeg tror ideen med en aluliste/strimmel vil være rigtig god.

Her er et billede af det gamle skørt:

Det gamle skørt er 45 mm bredt, og når ca 10 mm ind på bundringen. Der er ca 35 mm “fri luft” nedenunder.

Dennis, hvis bare dit alubånd havde være 4 eller 5 cm, så havde det været perfekt! Jeg har en mistanke om at det er den type man anvender til vinduer, så det er meget høj kvalitet.

Men pladen Niels henviser til, er heller ikke skingrene dyr, og koster i virkeligheden ikke meget mere end de godt 10 meter møbelliste jeg tidligere har anvendt. Så jeg tror næsten jeg river mig og køber en plade 1 mm alu og skærer til.

Jeg vil så nok gå op i bredde, f.eks lave en der er en lægtebredde (58 mm). Kan man mon tillade sig at lægge en strimmel silicone nedenunder, mod glafsiberen? Den er jo ikke helt jævn?

mvh
                      Jens

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Jens

Fint med et billede. Jeg er dog ikke helt med på, hvordan

den viste liste indgår i den mekaniske helhed.

Hvilken funktion har den egentlig?

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Torben.

Den fungerer som vandnæse, drypkant og fang for fygesne.

Jeg har iøvrigt bestilt en 1 mm plade her til aften. Så nu bliver den erstattet med en aluplade.

Jeg er dog i tvivl om jeg skal male aluminiummet, eller blot lade det stå i blank. Jeg hælder lidt til det sidste…

mvh
                          Jens

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Ok, men der er jo forskel på dimensionen af liste og aluminium.

Er din plan at lade aluminiummen sidde ovenpå beklædningen?

Aluminiummen kan jo godt klare vejrets luner, så man behøver jo ikke at

male det.

mvh

mvh

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Torben.

Jeg er enig, og et blankt skørt vil jo også fint reflektere sollyset.

Jeg regner med at skære et skørt af ved at bruge to lægter som savelære, dvs ca 58 mm i bredde. Det kommer så lidt længere op end det nuværende. Det er nok også godt at bruge nogle nye huller. Til fastgørelse bruger jeg 4 mm rustfri pladeskruer, og lægger en strimmel silicone nedenunder.

Skal man mon gøre noget for at forkrumme aluminiummet?

mvh
                              Jens

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Det er nok nemmest at arbejde med, hvis man forkrummer det.

mvh

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Så er pladen vel ankommet, og det gamle skørt er pillet af.
                                  Jeg kan dog se at det nye skørt helst skal op i ca 100 mm bredde, for at få ordentlig fat med skruerne. Ellers er jeg ikke “oppe i” kuppelringen, som er tykt træværk.

Det er dog ikke noget problem med 100 mm bredde, da der vil være materiale nok til ca 20 baner a 1 meter. Jeg skal kun bruge 10-11 meter, da kuplen er 3,25 meter.

Er der forslag til at forkrumme banerne, eller skal jeg blot lægge dem på og tvinge dem på plads med skruerne?

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Råddent skørt, forslag?' er lukket for nye svar.