Råd vedr. anskaffelse af Flatfield panel

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Råd vedr. anskaffelse af Flatfield panel

• Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 27 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

ole.bn
    Deltager
      • Moon

Kan i give mig nogle gode råd!!
      Jeg skal have anskaffet et “Fladfield panel” til mit Celestron 9.25 Eadge HD.
      Jeg er temmelig blank på området og det har været vanskeligt at finde noget på nettet.
      Hvad bruger i til at lave Flats??
      Jeg går efter en kombination af et lyspanel og noget automatisk kalkulering/styring af eksponeringstid.
      MVH
      Ole BN

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

En lavpraktisk, omend bøwlet, måde at gøre det på, se sidst i denne tråd:

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12946

Hvis du finder en billig dedikeret lyspanel til at hænge på tubus er jeg også interesseret i at høre om det.

/Rudi B. Rasmussen

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Ole

Der har fornylig været en tråd vedrørende flatbox, det er forholdsvis

nemt at fremstille en selv. Jeg brugte flamingo plade, lidt krydsfinér,

diodebånd, og noget tape.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12757

Mvh

Johnny

webweichel
          Deltager
            • Nova

Hej,

Jeg bruger sådan en her:
            http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3868_Flatfield-Leuchtfolie-315-mm-im-Rahmen—Inverter—12V-Anschlus.html

Jeg har sænket lysstyrken noget vha. nogle ark hvidt papir, så jeg kan komme over et par sekunders eksponeringstid for at undgå påvirkning fra lukkeren.

Man kan også få en “dimmer”, men sådan en har jeg ikke erfaring med, men den er på listen over potentielt udstyr 😉

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5225_EL-Dimmer—Helligkeit-von-Flatfieldfolien-regeln.html

John
            Deltager
              • Nova

Ole BN wrote: Jeg går efter en kombination af et lyspanel og noget automatisk kalkulering/styring af eksponeringstid

Prøv at se her Alnitaks Astrosystems som kan styres gennem ex. dette fremragende program SGP. Jeg bruger denne model fra Teleskop-Express

John2014-11-30 21:20:35

helgeras
              Deltager
                • Giant

Jeg købte et flatfield panel fra Gerd Neumann til min 9.25.

Aurora Flatfield panel

Mvh. Helge

munkholm
                Deltager
                  • Neutron star

Da flats jo er noget som helst skal taget umiddelbart efter lights, hvor der jo ikke er ærdret på nogen ting, og man jo gerne vil i seng sidst på natten i stedet for at bruge en masse tid på flats, så er en flatpanel med dimmer der kan køre det automatisk en stor hjælp. Her ser du mit setup som kan bruges både til min RC10″ og min Takahashi FSQ85.

Det er købt hos TS

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

ole.bn
                  Deltager
                    • Moon

Tak til alle for jeres gode råd
                    Nu ved jeg meget mere om Flat field udstyr.
                    På denne baggrund har jeg valgt ar købe et lyspanel og en Dimmer fra TS.
                    Så må jeg i gang med “husfliden” og få det monteret på en plade..m.v.
                    Jeg kan jo se på billedet fra Bent at der ikke kræves Optisk nøjagtighed LOL
                    Endnu engang tak for jeres aktive deltagelse.
                    Mvh
                    Ole

munkholm
                    Deltager
                      • Neutron star

det har du ret i Ole, det er lavet efter principet ” hvad har jeg lige ved hånden” men det virker, så god fornøjelse

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Råd vedr. anskaffelse af Flatfield panel' er lukket for nye svar.