› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Råd til støbning af søjle
- Dette emne har 57 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 6660 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. august 2016 kl. 16:42 #149569
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jens.Jacobsen wrote: Hej Jakob.
Det lyder da dejligt!
Men du skal ikke støbe søjlen ovenpå fundamentet. Den skal stå for sig, gerne helt adskilt fra resten af observatoriet. De skal ikke dele fundament. Ellers kan du se vindstød mm i kikkerten.
Start med at støbe søjlen, et stort (1x1x1 meter sådan ca) hul i jorden, med søjlen placeret ovenpå. Godt med armeringsjern i, især der hvor du går fra jorden til ind i søjlen.
Så støber du den godt op, og placerer toppladen med dens gevindstænger, så de er godt langt nede i den våde beton. Lad det hærde med sidestøtter et par døgn, og så ellers lade søjlen binde af en uge…
Påregn at søjlen kan sætte sig i flere år. Ikke meget, men nok til at man skal være efter sin pol-align..
mvh
JensJens, jeg tror du misforstår. Jeg laver ikke et observatorie, men en fritstående søjle. Jeg kan desværre ikke rigtig finde plads nogen steder i haven til et egentlig observatorie. Med fundamentet, mener jeg den betonklods, som søjlen står på.
Mit spørgsmål går netop på forbindelsen mellem de to, og arbejdsgangen i det, derunder hvor lang tid det tager mht. betonen.
Har du forresten dine mounts siddende ude permanent?
Jakob A.
13. august 2016 kl. 16:45 #149570
Jesper wrote: Hej Jakob (og andre). Kast lige et blik på disse tre videoer, specielt om hvad der bliver sagt om standard løsningen med tre gevindstænger i toppen af søjlen:
http://www.cloudynights.com/topic/376167-anti-vibration-observatory-piers/
Jeg kender godt de videoer, eller i hvert fald de to af dem. Men jeg synes ikke umiddelbart der er en bedre måde at lave det på med en betonsøjle, uden at det bliver et helt andet projekt. Under alle omstændigheder kan det kun blive bedre end en standard metal-trefod
Jakob A.
13. august 2016 kl. 16:46 #149571
rudibr wrote: Hvis du har det hele klar, så tager det højst et par dage. En dag til at grave hullet og næste dag til at støbe.
Jeg satte et 2 meters Ø200 kloakrør ned i hullet, ca 75×75 cm og 1 meter dyb, fyldte hullet og røret op samtidigt og da hullet var fyldt fortsatte jeg op i røret, det trykkede ikke underud af røret hvis det er det du er bekymret for.
Jeg fyldte iøvrigt godt med kampesten og fundablokke i hullet som fyld, så slap jeg for at skulle blande så meget beton i murbaljen.
Hmm … jeg har ikke umiddelbart tænkt over muligheden for at sætte røret hele vejen ned i hullet. Men jeg skal også have fat i et rør, og gerne et der er lidt tykkere end 200 mm.
13. august 2016 kl. 17:08 #149573
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
Røret skal kun lige under jorden, ikke hele vejen ned i hullet.
Og ja, jeg har to EQ6’ere og en LXD 75 stående udenfor nu på 4 år. Med en sæk over. Det fungerer fint.
mvh
Jens13. august 2016 kl. 17:09 #149574
RudiDeltager- Neutron star
Disse rør fås i alle tænkelige længder og tykkelser.
/Rudi B. Rasmussen
13. august 2016 kl. 17:19 #149576
rudibr wrote: Disse rør fås i alle tænkelige længder og tykkelser.
Ja, men et +300mm kloakrør er bare ret dyrt i Danmark. Jeg skal ud og se, hvad jeg kan finde.
13. august 2016 kl. 17:33 #149577
Hos Biltema i Rødekro kan du få et 300 mm støberør. 139 kr.
Du kan lade det sidde (giv det en gang alkydmaling så holder det bedre), eller skær det igennem bagefter. Så kan det godt være du skal spartle lidt lunker i beton’en ud….
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Fliser–murerarbejde/Murervarktoj/Ovrigt/Stoberor-2000019586/
13. august 2016 kl. 17:44 #149578
Ja, jeg er klar over at man kan købe støberør hos Biltema.Men jeg er egentlig blevet lidt lun på et plastikrør, hvilket lidt er din skyld, Jens. 😉
Lidt tidligere i tråden har du postet nogle billeder af dine egne søjler. Og jeg har en fornemmelse af, at det giver en god, stabil overflade. Jeg kan se, at du endda har skruet kabelafdækninger fast på dem …
13. august 2016 kl. 17:45 #149579
Jens.Jacobsen wrote: Hej Jakob.
Røret skal kun lige under jorden, ikke hele vejen ned i hullet.
Og ja, jeg har to EQ6’ere og en LXD 75 stående udenfor nu på 4 år. Med en sæk over. Det fungerer fint.
mvh
JensJeg har tidligere set rundt omkring på nettet, at der er flere, der bruger en regnvandstønde sat på hovedet ned over mount’en. Men det tager jeg senere. Nu skal jeg lige have lavet søjlen først.
13. august 2016 kl. 17:54 #149580
Jakob Andersen wrote: Ja, jeg er klar over at man kan købe støberør hos Biltema.Men jeg er egentlig blevet lidt lun på et plastikrør, hvilket lidt er din skyld, Jens. 😉
Lidt tidligere i tråden har du postet nogle billeder af dine egne søjler. Og jeg har en fornemmelse af, at det giver en god, stabil overflade. Jeg kan se, at du endda har skruet kabelafdækninger fast på dem …
Jeps, man kan snildt slå et gevind i PVC’en. Det virker fint.
Jeg foretrækker de glatte typer, men der findes også et “rynket” (var lige ved at skrive med rillermen det minder for meget om noget andet!)
De bleges lidt i solen, men holder i mange år. Og så er de fint runde, lige mv..
mvh
Jens11. september 2016 kl. 20:25 #150782
lehmann- Super Giant
Det kan nok ikke svare sig at støbe en betonsøjle, hvis man skal ud og købe et 300 mm kloakrør.
Sømløse kedelrør er ikke så dyre som de fleste tror.
Jeg ville købe et 168 mm rør på 2 meter.
http://vvsfix.dk/industri/sort-stal/sorte-ror/somlose-ror12. september 2016 kl. 22:19 #150848
Jeg har købt 2 stk. DN315 1 meter kloakrør i Tyskland. Dem har jeg givet knap 56 EUR for leveret til en kollega i Flensburg. Jeg har købt 2 stk. fordi jeg regner med at skulle lave en mere senere.
De er godt nok store, når man får dem i hånden. Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg har rodet mig ud i her …
23. oktober 2016 kl. 10:47 #153001
RudiDeltager- Neutron star
Hej Jakob, jeg kom lige forbi disse rør, er de store nok?
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd til støbning af søjle' er lukket for nye svar.