› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Råd til støbning af søjle
- Dette emne har 57 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 6659 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. august 2015 kl. 18:03 #136395
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
En stavvibrator?
mvh
Jens31. august 2015 kl. 19:12 #136396
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jørgen K, har du ikke nogen billeder?
1. september 2015 kl. 16:23 #136423
joergen.kDeltager- Nova
ja jens ikke et apparat til kvinder
Jo Jacob men man kan kun se søjlen foden er dækket af jord, finder lige et par stykker.
11. oktober 2015 kl. 18:11 #138010
Der går vidst et stykke tid endnu, inden projektet bliver til noget. Vi nærmer jo os vinteren, som nok ikke er den bedste årstid til støbearbejde.
Jeg ved, der er nogen af jer, der har mere end en søjle. Er der nogen, der har gjort sig nogen tanker omkring, hvor lang afstand der minimum bør være mellem to opstillinger?
11. oktober 2015 kl. 21:17 #138031
Hej Jakob.
Så længe der ikke er frost i jorden går det. Jeg har støbt langt hen i november. Det går fint, ja det bliver måske endda bedre, da det ikke tørrer og hærder nær så hurtigt.
Jeg har tre søjler, og der er vel en 3-4 meter imellem. De står i en trekant, som peger ca mod syd.
mvh
Jens12. oktober 2015 kl. 12:28 #138054
Vi vil muligvis gerne have afstanden mellem de to søjler ned på et par meter. Så spørgsmålet går mest på, om der er nogen, der har overvejet dette? Der må vel i praksis være en eller anden minimum-afstand, før det giver problemer af den ene eller anden art. F.eks. at teleskoperne kan støde ind i hinanden,, skygger for hinandens udsyn, osv, selvfølgelig afhængigt af hvor store de er.
17. oktober 2015 kl. 20:14 #138332
lehmann- Super Giant
19. oktober 2015 kl. 18:40 #138436
Altså summa summarum: Alle jer, der har lavet piers på andre måder har gjort det helt forkert, og I har elendig performance, I ved det bare ikke!
Jeg er ikke i tvivl om, at han ved hvad han snakker om. Men han vil nok også gerne sælge nogle af hans piers, som koster omkring 500 GBP:
http://www.astro-engineering.com/cat/tripods-and-piers/index.html19. oktober 2015 kl. 19:25 #138437
Bevares, det er en dejlig søjle han tilbyder, og det er også ganske sikkert at den har nogle fordele frem for en af de små, tynde han skælder ud på.
Og især den løsning med tre gevindstænger monteret med møtrikker både i top og bund, har han nok ret i, ikke er så stabil som man godt kunne have lavet det.
Husk at en betonsøjle ikke skal være alt for spinkel. allermindst 20 cm (og det ved en der ikke er ret høj) og helst 25 cm.
mvh
Jens19. oktober 2015 kl. 20:58 #138440
Jeg undrede mig forresten lidt over det, han sagde omkring basen: Han sagde, at den skulle være 1×1 meter, og 1 meter i dybden. Derefter blev de ved med at snakke om “a metric ton”. En betonklods på 1 kubikmeter vejer da betydelig mere end 1 ton…!
19. oktober 2015 kl. 21:28 #138443
Ja, en kubikmeter er omkring 2,3 ton.
Jeg har altid ment at 2 stk trailerlæs a 400 kg er grænsen for min formåen, og det står iøvrigt godt fast! Det er det der er i søjlen til C14’eren.
mvh
Jens13. august 2016 kl. 12:43 #149558
Jeg er ved at genoplive projektet. Jeg vil lige høre fra jer, der har gjort det før: Hvordan skal man forvente at tidsplanen er med selve støbearbejdet, forudsat at man har alle de ting klar, som man skal bruge? Hvor lang tid tager betonen om at hærde, og hvornår begynder man at støbe søjlen ovenpå fundamentet?
13. august 2016 kl. 13:01 #149559
Hej Jakob.
Det lyder da dejligt!
Men du skal ikke støbe søjlen ovenpå fundamentet. Den skal stå for sig, gerne helt adskilt fra resten af observatoriet. De skal ikke dele fundament. Ellers kan du se vindstød mm i kikkerten.
Start med at støbe søjlen, et stort (1x1x1 meter sådan ca) hul i jorden, med søjlen placeret ovenpå. Godt med armeringsjern i, især der hvor du går fra jorden til ind i søjlen.
Så støber du den godt op, og placerer toppladen med dens gevindstænger, så de er godt langt nede i den våde beton. Lad det hærde med sidestøtter et par døgn, og så ellers lade søjlen binde af en uge…
Påregn at søjlen kan sætte sig i flere år. Ikke meget, men nok til at man skal være efter sin pol-align..
mvh
Jens13. august 2016 kl. 14:52 #149564
jesperDeltager- Neutron star
Hej Jakob (og andre). Kast lige et blik på disse tre videoer, specielt om hvad der bliver sagt om standard løsningen med tre gevindstænger i toppen af søjlen:
http://www.cloudynights.com/topic/376167-anti-vibration-observatory-piers/
13. august 2016 kl. 15:57 #149567
RudiDeltager- Neutron star
Hvis du har det hele klar, så tager det højst et par dage. En dag til at grave hullet og næste dag til at støbe.
Jeg satte et 2 meters Ø200 kloakrør ned i hullet, ca 75×75 cm og 1 meter dyb, fyldte hullet og røret op samtidigt og da hullet var fyldt fortsatte jeg op i røret, det trykkede ikke underud af røret hvis det er det du er bekymret for.
Jeg fyldte iøvrigt godt med kampesten og fundablokke i hullet som fyld, så slap jeg for at skulle blande så meget beton i murbaljen.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd til støbning af søjle' er lukket for nye svar.