› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Råd til støbning af søjle
- Dette emne har 57 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 6658 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. august 2015 kl. 09:07 #136281
michaelrDeltager- Super Giant
ps betonblandingen må ikke være alt for tør, når den vibreres skal den gerne flyde på plads selv og den skal pakkes ind og vandes de første 2-3 uger, da hærdningen kræver vand til processen.
28. august 2015 kl. 16:27 #136289
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Torben Taustrup wrote: Jeg holder med Jens. Det er ikke så kompliceret at støbe – man skal bare
undgå at bruge for meget vand og for lidt cement. Det er overraskende så
tør man kan lave blandingen og så stadig opnå et godt resultat.
Hvis man under glitning oplever, at der kommer en tynd vandhinde på
overfladen, så er der for meget vand i.
Her er links til to af vores støbeprojekter:
Held og lykke med projektet
mvh
Torben
Ja, beton er faktisk et ret taknemmeligt materiale at arbejde med, bortset fra at det sviner og er tungt… ;).
Den støbte gaffel er ret seriøst lavet, ser ret godt ud. Mht. til den søjle, du har støbt, er der mange, der hælder til at lave en sokkel af større omfang. Men det ser ud til, at den del, der er under jorden hos dig er ca. samme dimension som over jorden, men til gengæld ret langt ned?
Jeg har lige hugget et af dine billeder, for jeg kan se på det, at der er en vigtig ingrediens i sådan et projekt, ingen af jer har nævnt… 😉
28. august 2015 kl. 16:36 #136290
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
Har selv lavet rigeligt med beton i en trillebør.
Jeg syntes du skal følge Portlands anbefalinger, de må vel antages at være eksperter på
området.http://www.aalborgportland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf
Maskinblanding:
Blanding af beton på byggepladsen bør foretages med maskine. Betonens delmaterialer fyldes i
tvangsblanderen med sten og sand først, dernæst cementen og sidst vandet. Anvendes frit-
faldsblandemaskine (tromleblander) til blanding af betonen, bør man starte med at hælde en
smule vand i blandetromlen. Herefter ifyldes alle stenene, dernæst cementen og til sidst
sandet. Der tilsættes vand, indtil man får en passende blød konsistens, men endelig ikke for
blød. Efter at alle delmaterialerne er tilsat, skal den færdige blanding blandes mindst 2 min.,
inden den udstøbes.Lad for guds skyld være med at hælde skyllevand og rester i kloakken, det kan meget
hurtigt blive en kostbar omgang. Bare spørg min nabo.Nightsky 2015-08-28 17:01:23 28. august 2015 kl. 16:39 #136291
nightskyDeltager- Neutron star
PS. En søjle af jern er efter min mening et bedre alternativ, evt. en gittersøjle. Mindst lige,
eller mere stabil end beton, og den kan nemt fjernes og rettes til.Har selv en på flere meter og den er noget mere stabil end en tilsvarende betonsokkel med
samme diameter, iflg. producenter og betonfolk jeg har talt med.Nightsky 2015-08-29 14:24:46 28. august 2015 kl. 18:32 #136295
Nightsky wrote: PS. En søjle af jern er efter min mening et bedre alternativ, evt. en gittersøjle. Mindst eller
mere stabil end beton, og den kan nemt fjernes og rettes til. Har selv en på flere meter og
den er noget mere stabil som end en beton sokkel med samme diameter.Jeg vil ikke udtale mig om rigtigheden af dette. Men da jeg hverken har værktøj, materialer eller viden til selv at fremstille en metalsøjle, er betonsøjlen noget lettere og billigere at gå til. Dem man kan købe færdige, er ret dyre, og hvis man skal have en smed til at lave den, er det nok heller ikke helt billigt. Støbes skal der under alle omstændigheder, da den jo skal have noget at stå på.
28. august 2015 kl. 19:53 #136303
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jakob Andersen wrote:
Jeg holder med Jens. Det er ikke så kompliceret at støbe – man skal bare
undgå at bruge for meget vand og for lidt cement. Det er overraskende så
tør man kan lave blandingen og så stadig opnå et godt resultat.
Hvis man under glitning oplever, at der kommer en tynd vandhinde på
overfladen, så er der for meget vand i.
Her er links til to af vores støbeprojekter:
Held og lykke med projektet
mvh
Torben
Ja, beton er faktisk et ret taknemmeligt materiale at arbejde med, bortset fra at det sviner og er tungt… ;).
Den støbte gaffel er ret seriøst lavet, ser ret godt ud. Mht. til den søjle, du har støbt, er der mange, der hælder til at lave en sokkel af større omfang. Men det ser ud til, at den del, der er under jorden hos dig er ca. samme dimension som over jorden, men til gengæld ret langt ned?
Jeg har lige hugget et af dine billeder, for jeg kan se på det, at der er en vigtig ingrediens i sådan et projekt, ingen af jer har nævnt… 😉
Hej Jakob
Ja, det går ikke uden øl
Støberøret er 3 meter langt, og det er skruet omkring 50 cm ned i hullet. Hullet er godt en meter
dybt og har samme diameter som røret.PS! Når man bruger udtrykket “Ikke for meget” eller “Ikke for lidt”, så er det jo ret uspecifikt –
og spild af ordmvh
TorbenTorben Taustrup 2015-08-29 09:39:25 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
29. august 2015 kl. 08:05 #136326
Anonym- Nova
MichaelR wrote: Husk at vibrere betonen godt med mellemrum, når du fylder op, derved kommer al luften ud og betonen kommer ind i alle hjørner og rundt om jern osv.
Jeg fik vist ikke vibreret mit så godt. Da jeg den anden dag sætte en holder til håndkontrollen op og skulle bore 2 små huller kom der en ordentlig støvsky ud af den ene da bormaskinen kom igennem plasticrøret. PUFF! 🙂 Men søjlen fungere stadig fint! 🙂
29. august 2015 kl. 11:33 #136329
mejerDeltager- Super Nova
Her også lige en måde at lave støbt fundament på. Som vist i tidligere indslag, er mit fundament også ca 3 meter højt. Men jeg var bange for, at der i røret ville være for meget flex. Så jeg anbragte en el-mast omvendt ned i røret, og fyldte herefter op med beton. Så stikker bundflangen op, og kan bruges som befæstigelse.
Mejer 2015-08-29 11:36:19 29. august 2015 kl. 17:16 #136338
Fin løsning Mejer
Det er et interessant spørgsmål, hvor den omtalte flex i virkeligheden er størst, når man opererer
med en tre meter høj betonsøjle med en diameter på 400 mm.
Der kan være tre syndere:
1. Flex i betonsøjlen
2. Flex i jorden.
3. En kombination af disse.
Nu er jeg ikke mekanikingeniør, men måske kan man finde noget om emnet på nettet.
Vi har jo tidligere for sjov prøvet at lave deklinationskorrektioner ved at skubbe til søjlen. Det
er dog en ret træls måde at guide på – men ganske effektivmvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
29. august 2015 kl. 17:54 #136339
mejerDeltager- Super Nova
Hey Torben
Jeg lurede lidt på din løsning af en søjle på 3 meter. Og jeg ved ikke, om det har noget at sige. Men jeg kan ikke ret godt lide at der ikke er beton rundt om røret i bunden, men kun jord. Jeg har lavet en beton klump i jorden omkring røret på 1,2 x 1,2 x 1,3 meter. Meget arbejde og meget tungt. Men jeg var bange for at stolpen kunne ryste eller sveje lidt.
Men som sagt, ved jeg ikke om det har nogen betydning.
29. august 2015 kl. 18:45 #136345
Hej Mejer
Hvis soklen ikke påvirkes af bygningen, så tror jeg ikke, at
den påvirkning, som et forsat tyngdepunkt ved opstillingen
yder har nogen målbar indvirkning.
Rystelser i jorden – fx hvis en stor lastbil passerer kan man
Ikke gøre noget ved.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. august 2015 kl. 16:50 #136362
Vi har vidst snart brug for nogle bygningskonstruktører, brobyggere eller lignende 😉
Men jeg vil jo også mene, at hvis hele det stykke jord, betonen er funderet i, f.eks. ved at en lastbil kører forbi som Torben skriver, så må søjlen vel også bevæge sig, uanset hvor meget beton der er i den.
Men til gengæld vil jeg da også mene, at hvis der er 3 meter over jorden, og 1 meter under jorden, så får den et højt tyngdepunkt. Så skal jorden rundt om være fast for at den ikke kan give sig.
30. august 2015 kl. 16:58 #136363
Mht. rør, så var min tanke jo at bruge et støberør, altså et paprør man fjerner bagefter. Men jeg kan se, at de fleste af jer har brugt en type rør, der bliver stående?
Torbens ser ud til at være et ventilationsrør., og Jens mindste søjle ser ud til at være et tykt kloakrør. Jeg kan ikke lige se, hvad det sorte rør på den største søjle er for noget. Mejers søjle ser også ud til at være et sortmalet ventilationsrør? Det er ikke det hele, man lige køber i nærmeste byggemarked. Hvor får I fat i den slags?
30. august 2015 kl. 23:42 #136373
Der er jo ingen der siger, at soklen skal være rund. Vores første sokkel var kvadratisk og blev
støbt i en trækasse.mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. august 2015 kl. 17:48 #136394
joergen.kDeltager- Nova
Jeg har lige støbt en ny pier.
i støbe finer med affaset hjørner.
højde 900mm bund 1000x1000x100mm søjle 225x225mm.
med 12mm armerings net i bunden maskestørrelse 100x100mm.
4 stk. Y16mm tendor stål bukket i vinkel med små rustfrie bøjler pr 200mm
fordi jeg havde.
der på bandt jeg gevindstænger 8mm der passede til min adapter købt hos TS.
Støbt med husmandsbeton, vibreret med stavvibrator.
til min eq6 pro med en 300 f4 newton.
virkede sidst og virker selvfølgelig igen.
man skal heller ikke gøre det svære end det er.
jørgen k 2015-08-31 17:49:14 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd til støbning af søjle' er lukket for nye svar.