› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Råd til støbning af søjle
- Dette emne har 57 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 6657 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. august 2015 kl. 16:08 #135904
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har længe leget med ideen om at bygge en søjle et sted i haven, og nu har jeg været så heldig at få fingre i en fin søjleadapter (tak til Jesper Sørensen).
Jeg har overvejet næsten lige så længe om jeg skulle støbe en søjle hele vejen op, eller kun et fundament og få lavet en pier af jern. Det ender nok med en af beton.
Adapteren kommer til at gøre toppen af søjlen noget nemmere, da jeg slipper for at udtænke en måde at montere selve mount’en. Men jeg skal også have sat adapteren fast på søjlen.
Jeg har to muligheder: Enten skal jeg lave en mellemplade, eller jeg skal støbe fire gevindstænger direkte ned i betonen, der passer med de fire huller i adapteren. Jeg hælder mest til det sidste, men det er her, mine spørgsmål til jer med erfaring opstår:
1. Hullerne er 13mm i diameter, så 12mm gevindstænger ligger lige til højrebenet. Er det tilstrækkeligt at bruge galvaniserede gevindstænger, eller skal jeg satse på rustfri? De er jo ikke sådan lige at skifte ud, hvis de går til.
2. Der er 150mm mellem hullerne på de lige kanter. Det giver ca. 21cm på tværs. Hvor stor diameter skal betonsøjlen have, for at de sidder tilstrækkeligt langt inde i betonen? Biltema har støberør i 251mm indvendig diameter, men det er nok for småt, da gevindstængerne så vil sidde helt ude i kanten. Vil det være OK med næste (og største) størrelse på 302mm diamter? http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Fliser–murerarbejde/Murervarktoj/Ovrigt/Stoberor-2000019586/
3. Hvor langt skal gevindstængerne gå ned i betonen for at sidde ordenligt fast?
mvh
Jakob A.Jakob Andersen 2015-08-22 17:51:14 22. august 2015 kl. 17:17 #135907
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
Almindelige galvaniserede er fine, de holder fint. At de ruster i betonen gør ikke noget. De skal være fuld (= 1 meter) længde. Ca 10-15 cm over betonen er fint. Giv gevindet noget gaffatape mens du støber, så der ikke kommer beton i gevindet. Malertape er umådeligt bøvlet at få af igen, af en eller anden grund. Spar ikke på jernet i betonen. De må heller ikke komme helt ud til kanten af betonen.
Brug gerne støbemix med små sten. 1:4-1:6 støbemix og cement, det har jeg altid brugt. Cement er billigt.
Her er f.eks min gamle søjle tilbage fra 97 eller 98.
Gevindet nede i betonen er rustent, men det er også det. Det ovenfor er fint. Husk iøvrigt at bøje de nederste ca 10-15 cm en 30-40 grader, så gevindstangen ikke kan rotere nede i betonen hvis du har brug for at trække til i den.
Jeg har dog altid brugt 16 mm gevindstang, da merprisen fra 12 til 16 er ubetydelig, og 16 mm er meget stærkere. Jeg skulle iøvrigt nok have brugt 20 mm på C14’eren, men det er for sent nu. Og 16 mm holder fint. Jeg har altid brugt tre huller, med en mod syd
Angående diameteren, så er en 20 cm betonsøjle i en 1,5 meters højde efter min mening for spinkel. De to søjler du ser her er hhv 30 og ca 40 cm tykke.
Til en EQ6 er et 30 cm rør/søjle fint.
Her kan du iøvrigt se min montageflange som består af to 10 mm tykke aluskiver, drejet så de passer til centertappen på en EQ6. Der er et gennemgående hul til 12mm bolt som er skruet op i monteringen.
Husk at vibrere rigtig godt hvis du skal have røret af igen (paprør fra Biltema). Ellers kommer der lunker og huller i betonen.
Held og lykke med projektet. Det bliver du glad for.
mvh
JensJens.Jacobsen 2015-08-22 17:20:00 22. august 2015 kl. 17:54 #135909
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hej Jens
Jeg kan se, mit billede ikke er kommet med første gang. Jeg har lige redigeret posten, så det er der.
Selve
det med betonen har jeg styr på, ellers kender jeg en murer ;).
Støbemix fra den lokale vognmand (vælg mellem støbesand uden sten og to
forskellige størrelser mix, hentes i spande, baljer eller hele
trailerfulde…). Cement fra Bygma, og nej, det er ikke det, der koster
pengene. Jeg vil mene det er et mindre problem, hvis overfladen på
betonen ikke er helt jævn bagefter. Det kan man vel pudse op.Jeg
ville også have foretrukket 3 huller, men adapteren har altså 4 stk.,
som nævnt 13mm i diameter. SÅ der er jeg lidt bundet med mindrejeg vil lave et mellemstykke, og det er der ikke rigtig nogen grund til. Men jeg behøver jo ikke hæve den længere op over søjlen end højst nødvendig. Så må diameteren vel have mindre indflydelse.Men tror du (eller I andre) at 30cm diameter er nok? Det vil give 4-5cm fra gevindstangen ud til kanten af betonen.
Jakob A.
PS: Der skal ikke sidde en EQ6 på den…
Jakob Andersen 2015-08-22 17:56:26 22. august 2015 kl. 18:28 #135910
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
Hvis du fortalte lidt om hvad du skal have på den??
Men til en EQ6 look-alike med f.eks en 8 eller 10″ på, så tror jeg en 30 cm søjle op i, tja du skal vel op i 120-130 cm med den adapter, vil være fint.
mvh
Jens22. august 2015 kl. 18:32 #135911
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hej Jens
Jeg har købt Jespers Avalon Linear, det var derfor jeg fik adapteren med (og resten af søjlen i øvrigt, men den var ikke noget værd). Foreløbig kommer den ikke til at bære andet end min ydmyge 6″ Newton, men det kan jo ændre sig på et senere tidspunkt. Mount’en kan bære op til 20 kg.
Jeg har ikke tænkt mig at lave søjlen højere end nødvendigt.
Jakob A.
22. august 2015 kl. 19:15 #135912
jesperkDeltager- Asteroid
Gevindstænger kan evt. monteres med et par firkantskiver med møtrik i beton. Kunne det ikke være en god ide at lade støbningen være konisk i toppen, så evt, vand løber af? En god zinkspray kan holde gevindstænger frie af rust over betonen.
23. august 2015 kl. 16:41 #135995
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg bemærkede lige en ting på Jens billeder. Han har ikke brugt nogen fjederskiver ved møtrikkerne. Er der en grund til det, eller er det bare dovenskab?
23. august 2015 kl. 17:01 #135996
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Dovenskab??
Den gængse praksis er vel at bruge en spændeskive (som der er på alle bolte, både top og bund) for at fordele anlægstrykket jævnt. En fjederskive og/eller låsemøtrik giver kun mening når der er fare for at møtrikken kan ryste sig løs under vibrationer eller rotationer. Mine opstillinger hverken vibrerer eller roterer
En spændeskive er det rigtige at bruge.
mvh
Jens23. august 2015 kl. 17:06 #135997
jakob.andersenDeltager- Super Giant
OK, så meget mekanikmand er der heller ikke i mig. Jeg kom også lige til at læse det med betonen igen: Du skrev “1:4-1:6 støbemix og cement”. Mener du en del beton til 4-6 dele støbemix, eller mener du det omvendt? Det ville være ekstremt meget cement…?
23. august 2015 kl. 18:33 #136003
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
1 del cement til 4-til-6 dele støbemix, godt blandet. Ikke for våd.
mvh
Jens23. august 2015 kl. 18:41 #136004
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jens.Jacobsen wrote: 1 del cement til 4-til-6 dele støbemix, godt blandet. Ikke for våd.
mvh
JensOK, det lyder normalt. Min murer sagde 2:7 da jeg skulle sætte kantblokke til vores fliser. Det passer også meget godt med Aalborg Portlands beregner:
Mvh
Jakob A.23. august 2015 kl. 18:45 #136006
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Sjovt nok får man et andet blandingsforhold hvis man går ind under “privat” i stedet for “erhverv”…:
23. august 2015 kl. 19:06 #136010
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Du kan også bare bruge 1 mureske cement til 1 skovlfuld støbemix. Det er heller ikke helt skævt.
Det kommer sig ikke så nøje. Der er jo ikke voldsomme kræfter på sådan en søjle, det er jo mere inertien.
mvh
Jens28. august 2015 kl. 07:27 #136279
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg holder med Jens. Det er ikke så kompliceret at støbe – man skal bare
undgå at bruge for meget vand og for lidt cement. Det er overraskende så
tør man kan lave blandingen og så stadig opnå et godt resultat.
Hvis man under glitning oplever, at der kommer en tynd vandhinde på
overfladen, så er der for meget vand i.
Her er links til to af vores støbeprojekter:
Held og lykke med projektet
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. august 2015 kl. 09:05 #136280
michaelrDeltager- Super Giant
Husk at vibrere betonen godt med mellemrum, når du fylder op, derved kommer al luften ud og betonen kommer ind i alle hjørner og rundt om jern osv. Jeg bruger en slagboremaskine med et gammelt stumt bor og en træplade som jeg holder op mod en flade og trykker mod. Uhyre effektivt.
Hvis du støber i f.eks. plader du skruer sammen eller et rør du tager af bagefter, er de forskellige muligheder for slipmidler så det er nemt at få af og giver en pæn glat overflade. De professionelle er lidt dyre, andre siger man kun madolie osv, men prøv at Google lidt, hvis det er aktuelt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd til støbning af søjle' er lukket for nye svar.