› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Råd til nyt teleskop
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af natteravnen. This post has been viewed 193 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. november 2016 kl. 00:20 #153354
thommyDeltager- Giant
Kære alle,
Jeg er ved at anskaffe mig et nyt teleskop til min nye EQ8. Det er primært til astrofoto, men jeg kan nu også godt lide at udskifte kameraet med et okular i ny og næ. Som skrevet i en anden tråd er jeg mest til astrofoto af galakser med lille vinkeldiameter, typisk 10′-30′. Det er tanken at jeg på sigt skal have smækket endnu et teleskop på, som kun skal anvendes til farveoptagelser.
Jeg har mest newton teleskoper i tankerne bl.a. pga pris, brændvidden passer fint sammen med pixelstørrelsen på CCD kameraerne og så er det muligt at få små stjerner.
Jeg har følgende TS ONTC teleskoper i tankerne:
1) 254 mm f/4,7 som med mit nuværende CCD kamera giver en pixelopløsning på 1,5 “/px og et felt på 19’x14′. Med et ATIK 460 er opløsningen 0,8 og feltet 36 x 29′, hvilket er ideelt for mig
2) 254 mm f/6,4 som er noget langsommere, men til gengæld er sekundæren væsentlig mindre, så kontrasten er bedre (hvor meget betyder det i forhold til astrofoto Især når der nu er lysforurening), Coma corrector og dermed IR blok filter er unødvendige, og den er nemmere at kollimere. Opløsningen vil være fin, men til gengæld bliver feltet lige lovlig lille (14 x 11 med nuværende kamera og 27 x 21′ med Atik 460) med mindre der skal indkøbes en større CCD men med samme pixelstørrelse.
3) 300 mm f/5,3 som giver samme opløsning og felt som mulighed 2). Den er hurtigere, men stadig nem at kollimere. Til gengæld er den noget tungere og formentlig mere vindfølsom.
Alle er med Orion spejle.
Jeg hælder nok mest til mulighed 1 i øjeblikket, selvom jeg nu altid har kunnet tænke mig en 12″ Men lad mig høre jeres kommentarer.
/Thommy
1. november 2016 kl. 00:56 #153355
astrojensenDeltager- Neutron star
men til gengæld er sekundæren væsentlig mindre, så kontrasten er bedre (hvor meget betyder det i forhold til astrofoto?
Det har INGEN betydning for astrofoto. Det er bedre, at diagonalen er stor, fordi man så får bedre belyst synsfelt.
Thomas, Bornholm
1. november 2016 kl. 09:30 #153358
thommyDeltager- Giant
Hmm, men en stor diagonal tager jo også en del lys, og hvis man kun er interesseret i et begrænset felt er det vel ikke så vigtigt, at et stort felt er bedre belyst?
/Thommy
1. november 2016 kl. 09:44 #153360
Med en diagonal på 33% af diameteren af hovedspejlet mister du kun 10% lys. Og et felt på 20 – 30 bueminutter er stort i denne sammenhæng. Jo større felt med 100% belysning, desto bedre.
Thomas, Bornholm
1. november 2016 kl. 16:13 #153370
thommyDeltager- Giant
Tak for informationen, Thomas. Jeg tager det med i mine overvejelser. Er der ellers nogen kommentarer til de teleskoper jeg har listet? ser det helt tåbeligt ud?
1. november 2016 kl. 17:09 #153373
Næh, jeg synes, det ser meget fornuftigt ud. Skal du have den i et rigtigt observatorium, eller blot stående i haven? I så fald kan teleskopvalget, mht vindfølsomhed, være et vigtigt kriterium.
Thomas, Bornholm
1. november 2016 kl. 23:03 #153405
thommyDeltager- Giant
Den vil blive sat fast på en EQ8 monteret på en solid betonsøjle i mit rulletagsobservatorium. Jeg er netop opmærksom på vindproblematikken, hvilket er en anden grund til, at jeg nu hælder mere til 10″ end til 12″eren. I virkeligheden er teleskopet nok mere vindfølsomt i observatoriet end udenfor, da vinden jo kun kan få fat i den del af teleskopet, der rager længst op, og dermed skaber et moment. Jeg har overvejet, om man kunne lave en eller anden vindskærm med lameller, der kunne bremse vinden op og dirigere den over teleskopet. Men jeg ved ikke helt hvordan. Den skal jo så kunne skydes op, når taget er kørt væk.
/Thommy
1. november 2016 kl. 23:21 #153406
Ja, vind er et problem her til lands. Ideen med lamellerne lyder ikke helt skør.
Thomas, Bornholm
3. november 2016 kl. 09:02 #153446
thommyDeltager- Giant
Igen tak for kommentarerne, Thomas. Er der andre, der vil byde ind med gode råd?
/Thommy
3. november 2016 kl. 10:56 #153447
natteravnenDeltager- Main Sequence
Thommy wrote: Den vil blive sat fast på en EQ8 monteret på en solid betonsøjle i mit rulletagsobservatorium. Jeg er netop opmærksom på vindproblematikken, hvilket er en anden grund til, at jeg nu hælder mere til 10″ end til 12″eren. I virkeligheden er teleskopet nok mere vindfølsomt i observatoriet end udenfor, da vinden jo kun kan få fat i den del af teleskopet, der rager længst op, og dermed skaber et moment. Jeg har overvejet, om man kunne lave en eller anden vindskærm med lameller, der kunne bremse vinden op og dirigere den over teleskopet. Men jeg ved ikke helt hvordan. Den skal jo så kunne skydes op, når taget er kørt væk. /Thommy
Inden for anlægsgartnerbranchen holder vi os til en hulprocent på de 35 ved opsætning af hegn (levende/fast), så undgår du vindnedslag og hvirveldannelse.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd til nyt teleskop' er lukket for nye svar.