Råd til køb af spektrograf

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Råd til køb af spektrograf

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 339 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hejsa,

den nye
      sæson er på trapperne, og det er derfor tid til et længe planlagt indkøb af en spektrograf.
      Jeg vakler mellem to muligheder: Baaders DADOS incl. 200 l/mm reflektions gitter
      og 900 l/mm reflektions gitter (pris ca. 15.5 K), eller Shelyaks ALPY600 incl. 600
      l/mm transmissions gitter og guiding modul (pris ca. 12 K). Spektre optages ved
      F6 /F8 (GSO 200 RC, p.t. med SBIG 402; men forventer nyt kamera med større chip
      senere). Er interesseret i spektre af såvel stjerner som tåger og galakser.

En af fordelene ved DADOS er at jeg kan regulere reflektions gitterets vinkel, så alle
      bølgelængder kan dækkes af den lille chip selv med 900 l/mm grating, og at jeg
      får mulighed for at tage spektre af mere lyssvage objekter med 200 l/mm
      gitteret. Men en merpris på 3-4 K er (for undertegnede) ikke småpenge, når der
      samtidig er planer om et nyt kamera senere!!

Får jeg fuld
      valuta for denne merpris?? Og har andre erfaringer med eet eller begge spektrografer?
      Forslag til alternativer?

Vil sætte stor
      pris på anbefalinger og råd, så en fejlinvestering undgås!

Hilsen Mogens B.

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Mogens.

Det er nok lars Z og Frank der skal komme med guldkornene her, men et par tanker:

Lothar Schanne sagde engang at det der med at skifte grating i praksis ikke sker. Man vælger en som man bliver fortrolig med, og så arbejder man med den. Om det passer i praksis, ved jeg ikke.

ALPY kan arbejde ned til f/4 på teleskopet, uden vignettering.

DADOS er optimeret til en SCT, dvs kollimatorlinsen er f/10. Ved f/6 skal du nok påregne en del “optisk udfordring” Smile

Baader skriver desuden i deres manual følgende:

The DADOS optical design is optimized to cover the field of
        CCD-chips with a dimension of 13,8×9,2mm and a pixel size
        of 9μm.
        Detectors having larger chip size than 13.8 x 9.2 mm may be
        used; however, the optical image quality, and therefor the
        resolution, will slightly decrease at the edges.

Det vil nok skulle læses som ” Er optimeret til en KAF1600 størrelse CCD, men spektrene er ikke brugbare til kanten af chippen”

I appendix på DADOS står der:

Optical
        Collimator focal ratio f/10 *
        Collimator focal length 80 mm
        Objective focal length 96 mm
        Collimator – Camera angle 90o
        Dispersion on axis at 550 nm
        – 200 lines/mm grating
        – 900 lines/mm grating (optional)
        39.7 nm/mm
        10.6 nm/mm
        * Using the DADOS with a telescope of lower focal ratio than
        f/10 degrades the resolving power and increases the
        vignetting

Hilket jeg læser som” Er optimeret til en SCT, helst en C11 lignende størrelse.”

Svært valg…

mvh
        Jens.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Jens,

tak for
          nyttige tanker, som helt sikkert vil indgå i mine overvejelser. Hvor voldsomt forskellen
          på mit system og DADOS’ F10 optimum “degraderer” spektret, kan måske beregnes
          (se f.eks. HER),
          men jeg kan
          vel henholde mig til Baaders bemærkninger “… der Spaltspektrograph ist auch bei lichtstarken Optiken mit einem
          Öffnungsverhältnis bis zu f/6.3 einsetzbar (eine leichte Vignettierung muss ab
          ca. f/10 in Kauf genommen werden)
          …”. Baaders prospekt viser i øvrigt
          denne tabel (uden at oplyse ved hvilket f-forhold tabellen er baseret)?

Mogens B2016-08-03 14:10:51

Hilsen Mogens B.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hej Mogens

To forskellige systemer, svært at sammenligne helt.

DADOS
            Som du nok ved har jeg arbejdet intensivt med DADOS i en uge og fået fine resultater. Så jeg
            kender DADOS ganske godt.

Designet virket noget klodset, men er bestemt solidt. Gratingholderen virkede lidt “billigt”, men
            virkede upåklageligt.

Man kan sagtens skifte grating, men altid med en risiko.

At tilt kan justeres så man dækker det område man vil se på er bestemt værd at overveje.

Jeg tror ikke Baader er i stand til at give nævneværdig support på DADOS. Tror faktisk ikke de
            har en eneste ansat som ved noget som helst om DADOS. På messer har jeg aldrig set Baader
            direkte præsentere produktet, det har altid været den eksterne gruppe som har designet den.

Det er meget sjældent man støder på kommunikation omkring DADOS brugen, hvilket tyder på
            at det “community” der omkring den er meget lille. Måske findes der en ukendt tysk talende
            gruppe, men jeg tror det ikke.

Direkte software support til DADOS findes ikke, men er dette er kun et bekvemmeligheds problem.

Du skal være opmærksom på at den virker optimalt ved f/10 eller langsommere.

Har en høj tilt på gratingen, hvilket vist nok giver lidt bøvl med anamorfisk forstørrelse. Der er
            så sikkert et andet type problem med ALPY designet.LOL

ALPY
            Har ikke brugt den, men set, holdt og fået den den demonstreret mange gange.

Langt mere brugere designet og kvaliteten virker til at at være en anelse højere.

Kan gå længere ned i magnitude også sammenlignet med en 200 l/mm grating.

Leadbeater har med en modifikation fået den med på mag 17-18 stykker ved meget lav opløsning.

Klart det største og mest aktive “community”. Det vil være nemt at få hjælp fra andre brugere.

Direkte support i ISIS og et par programmer mere.

Shelyak er lysår foran når det gælder praktisk brug af deres produkter. De er selv meget aktive.

Omkring Shelyak, Olivier Thizzy” har valgt at holde i firmaet. Om det giver bøvl fremover tror
            jeg ikke, men Olivier har i den grad været driveren bag udbredelsen af Shelyaks produkter.

Ud fra brugervenlighed og support ville jeg klart gå efter ALPY.
            Ud fra hvad du vil bruge den til, så……….

Jeg tror ikke du kan vælge det ene frem for det andet med de ambitioner du har. Desværre.

Kender jeg ikke til andre produkter i den klasse. MiniSpec skal man selv har et guide modul til.

Nightsky2016-08-04 12:30:32

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Jeg kan ikke tilføje så meget – har som Lars Z. arbejdet med DADOS og den fungerer ganske fint.
              Men det er væsentligt at holde sig for øje at den er designet til SCT brug og dermed F/10 – væsentlig vignetering og lystab følger ved at bruge den i hurtigere systemer som Newtons.

Kender ikke så meget til ALPY – andet end at den er meget populær og som Lars siger er der et stort bruger community. ALPY’s opløsning på R~600 er ikke så højt, men rigeligt til mange ting. DADOS har kun en smule højere opløsning.
              Med DADOS var jeg lidt skuffet over kvaliteten af den polerede slit / guide enhed som jeg følte spredte lyset lidt rigeligt.

Her en diskussion der ligner denne debat:
              http://observers.org/index.php?topic=393.0

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Hej Lars og
                Frank,

herligt med
                gedigne råd og kommentarer. Jeg
                fornemmer at ALPY løsningen foretrækkes, både af jer og vel også af Jens (selvom
                mit scop er et F8, GSO 8″ RC design, og altså vel ikke så langt fra F10)? Baseret
                på egne overvejelser og jeres kommentarer vælger jeg derfor ALPY. Har mailet til
                Ian King, og såfremt der ikke er urimelig leveringstid, bestiller jeg sandsynligvis
                spektrograf- og guide-modulet een af de nærmeste dage.

Tak for
                jeres input.

Hilsen Mogens B.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Mogens

Kan det ikke betale sig at købe direkte hos Shelyak?

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Husk på at lystabet er arealbestemt, og derfor vel følger kvadratet på f-forholdet. Med et f/8 teleskop kan lyskeglen, dog bestemt af den aktuelle geometri og især størrelsen på gitteret give et ret væsentligt lystab..

Se f.eks afsnit fire:

http://www.astrosurf.com/buil/us/spe2/hresol.htm

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

@ Jens: Må indrømme, at instrumenternes optiske finurligheder er ikke der, jeg har brugt mest læsetid- det bli’r der lavet om på! Tak for link.

@ Lars: Jamen selvfølgelig- kan se, at jeg kan spare en del, selv med en £-kurs på 8.77Shocked. Har nu mailet til Shelyak Instruments og spurgt til leveringstid Thumbs%20Up

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Jamen så er en ALPY spektrograf på vej- tak for råd og vejledning Tongue!

Hilsen Mogens B.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Mogens.

Tillykke med det!

Vi forventer naturligvis udførlig beretning, og også meget gerne vejledning evt et foredrag når de første erfaringer er i kassen….. SmileSmile

Det er altid superspændende at høre hvad der kan komme ud af sådan et instrument.

mvh
                          Jens

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Hej Jens, naturligvis
                            vil jeg uploade mine erfaringer og resultater: Selvom man glædes, når ens
                            arbejde gi’r pote, er det da trist hvis der ikke er andre at dele sin
                            begejstring med?

By the way,
                            jeg mindes at du selv på et tidspunkt gjorde det i spektroskop-ATM, og at du
                            postede et par ret heftige og proffi spektre? Hvad blev der egentlig af dit eget
                            instrument?

Mogens B2016-08-08 21:06:08

Hilsen Mogens B.

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Mogens.

Jeg har bygget en “Medres” spektrograf med en 50 mm Thorlabs grating. kollimator og objektiv er alle optimeret til et f/5 teleskop, altså min 16″ Newton. Spalten er en reflekterende Ovio type. Spektrografen er sådan set klar til brug, teleskopet er der bare ikke mereSmile

Og spektrografen er nok for tung til bagenden på C14eren…

Så enten skal jeg have fat i en spektrograf designet til et SCT (let, dem er der jo flere af!) eller også skal jeg bygge noget nyt. Eller et fiberhoved..

mvh
                              Jens

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Fantastisk Mogens. Det bliver i den grad spændende at følge.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Råd til køb af spektrograf' er lukket for nye svar.