Råd til køb af apo refraktor.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Råd til køb af apo refraktor.

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af simen1. This post has been viewed 1232 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

lennie2000
      • Asteroid

Jeg har kikket snart nettet tyndt, og fundet nogle refraktore som jeg vil høre jer om, da jeg ikke kan finde ud af hvad der er det bedste køb.

http://www.teleskop-spezialisten.de/shop/ED-APO/100-115mm/TSED11073-TS-ED-110mm-f-7-APO-Refraktor-Teleskop-3-Crayford-Auszug-1-11::188.html

http://www.teleskop-spezialisten.de/shop/ED-APO/100-115mm/Explore-Scientific-ED-APO-102MM-F-7-Alu-Essential-mit-HEX-Fokussierer::1232.html

Eller vil det bedre kunne betale sig at købe en 80mm der er af bedre kvalitet til samme pris.

Noget som william-optics.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hvad skal du primært bruge dem til? Foto eller visuel?

Thomas, Bornholm

lennie2000
          • Asteroid

Det er primært til foto med dslr

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det har jeg ikke så meget forstand på, men jeg har jo fulgt lidt med her på forum og også på diverse astrotræfs. Ud fra, hvad jeg har set, vil jeg til foto klart anbefale TS 110’eren med 3″ fokuseren.

Thomas, Bornholm

Ola Skarpen
            Deltager
              • Super Giant

Hvilken brennvidde er du ute etter?

lennie2000
                • Asteroid

Er ikke ude efter nogen bestemt brændevidde, tænker lidt at 80 mm bliver for lille. Derfor en 102mm og opefter

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Er der nogen speciel grund til at du kun kigger efter refraktorer?

Ola Skarpen
                  Deltager
                    • Super Giant

Jeg har ikke spesielt god erfaring med ES.

F7 et jo ikke spesielt bra til foto.

Dette er et mye bedre valg.

Skywatcher Esprit-100ED Professional – 100mm F/5,5 Super APO

Denne er lyssterk og av god kvalitet.

Skarpen2016-03-20 19:10:17

lennie2000
                      • Asteroid

jeg har en 6″ newton men den har ikke micro fokusering, det giver mig lidt udfordringer synes jeg. jeg læste mig til at ED/APO’er er bedre til astrofoto, derfor kikker jeg efter en refraktor. Lennie20002016-03-21 11:17:43

xplode
                      Deltager
                        • Nova

Att dem er bedre er en sannhet med modifikasjoner, en refraktor er lettere å bruke pga størrelsen og att den ikke trenger å kollimeres, men optikken er som regel tregere.

En newton gir veldig mye for penga hvis du kommer over det att den må kollimeres.

Hvilken newton har du i dag? Hvilken montering har du?

Kansje du kan oppgradere teleskopet du har nå med en bedre fokuser?Xplode2016-03-21 20:31:41

lennie2000
                          • Asteroid

Jeg har en en meade LDX75 6″ og HEQ5 monteringLennie20002016-03-21 11:17:28

lennie2000
                            • Asteroid

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

Det er en mulighed. Der er også GSO, som kan fåes både med metal- og med carbontubus. Metaltubus er noget billigere. Det er vidst de samme spejle, så forskellene ligger mere i detaljer som focuser og lignende.

xplode
                              Deltager
                                • Nova

Jeg vil heller anbefale ONTC serien til TS.

GSO teleskopene med karbontuber har ikke veldig tykk tube pga standard speilcelle og spider er brukt opp igjen og da er tykkelsen på tuben begrenset.

ONTC har en helt annen speilcelle og tilpasset spider så en ekstremt stiv tykk sandwich karbontube kan benyttes, den er så solid att den tåler flere hundre kilo uten å kollapse.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6119_TS-8–f-4-ONTC-Carbon-Tube-Newtonian-telescope—fully-customizable.html

Xplode2016-03-23 19:34:51

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det ser godt nok ualmindelig solidt ud.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Råd til køb af apo refraktor.' er lukket for nye svar.