Det har jeg ikke så meget forstand på, men jeg har jo fulgt lidt med her på forum og også på diverse astrotræfs. Ud fra, hvad jeg har set, vil jeg til foto klart anbefale TS 110’eren med 3″ fokuseren.
jeg har en 6″ newton men den har ikke micro fokusering, det giver mig lidt udfordringer synes jeg. jeg læste mig til at ED/APO’er er bedre til astrofoto, derfor kikker jeg efter en refraktor. Lennie20002016-03-21 11:17:43
Att dem er bedre er en sannhet med modifikasjoner, en refraktor er lettere å bruke pga størrelsen og att den ikke trenger å kollimeres, men optikken er som regel tregere.
En newton gir veldig mye for penga hvis du kommer over det att den må kollimeres.
Hvilken newton har du i dag? Hvilken montering har du?
Kansje du kan oppgradere teleskopet du har nå med en bedre fokuser?Xplode2016-03-21 20:31:41
Det er en mulighed. Der er også GSO, som kan fåes både med metal- og med carbontubus. Metaltubus er noget billigere. Det er vidst de samme spejle, så forskellene ligger mere i detaljer som focuser og lignende.
GSO teleskopene med karbontuber har ikke veldig tykk tube pga standard speilcelle og spider er brukt opp igjen og da er tykkelsen på tuben begrenset.
ONTC har en helt annen speilcelle og tilpasset spider så en ekstremt stiv tykk sandwich karbontube kan benyttes, den er så solid att den tåler flere hundre kilo uten å kollapse.