› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Råd om Astrofotografering ?
- Dette emne har 25 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 546 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. april 2009 kl. 18:08 #14512
tommy.frank- Super Giant
Presist ! Veldig lurt ! Men med en Meade LX 200 med motorfocus kan dette være litt kinky kanskje ?
ØØh, Nåå. Jeg mente WO og DSLR Det går sørme hurtigt her
3. april 2009 kl. 19:08 #14517
Anonym- Nova
Takk til Tommy !
Riktig en smart sak det der !Så gjenstår det bare å skaffe meg en “to hjuls” fokuser til min WO 80 II Megrez.Prinsippet virker sikkert på min som den er, men det blir jo mer nøyaktig med en “to hjuls” !Så er det ut på markedet igjen, min visa går varm snart !Mvh Arne Martin3. april 2009 kl. 19:12 #14518
Anonym- Nova
Hei Bjørn !
Skulle også tro at det bare virker på refraktorer ja !Og jeg deler ditt syn på det med spikes på stjerner, det ser flott ut spør du megHusker jeg var innom et program for noe år siden som kunne lage kunstige spikes, men klarer bare ikke å huske hva det het !Skal poste om jeg kommer på det !Mvh Arne Martin6. april 2009 kl. 05:48 #14638
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Arne Martin wrote: Husker jeg var innom et program for noe år siden som kunne lage kunstige spikes, men klarer bare ikke å huske hva det het !
Skal poste om jeg kommer på det !Jeg setter pris på det. Takk!
Du er heldig som har et slikt fint speilreflekskamera for astrofoto. Det bør vel holde en stund. Selv har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe. Jo mer jeg leser og ser hva andre har, jo mindre sikker blir jeg. Men jeg har vel konkludert foreløpig med at jeg vil ha en stor lyssamler og et fargevideokamera. Så jeg heller mot en 12″ dobson med motor og et Mallincam. Det blir altså mest brukbart til observasjoner. Til astrofoto har jeg tenkt å prøve meg med Mallincam-kameraet og se hva jeg får ut av det med korte eksponeringer.
Senere får jeg kanskje kjøpe en stødig ekvatorialmontering og muligens en fin widefield-refraktor som kan brukes til mer/bedre foto.
Bjørn T. Jønsson 2009-04-06 06:01:41 Mvh,
Bjørn6. april 2009 kl. 09:20 #14641
Anonym- Nova
Hei og god morgen Bjørn !
Var ikke kar om å finne ut navnet på programmet, men fant en side hvor det forklares hvordan man kan lage seg spikes i fotoshop ! Siden er på Engelsk, men det går sikkert bra!Her er siden : http://www.iceinspace.com.au/63-430-0-0-1-0.htmlHåper den kommer til nytte ! Spikes er jo flott daMvh Arne Martin6. april 2009 kl. 11:05 #14645
Takk for den lenken. Kanskje det er den teknikken Russell Crowman bruker – han har i hvertfall spikes i mange av sine bilder: http://www.rc-astro.com/mostviewed.php
Bjørn T. Jønsson 2009-04-06 11:08:17 Mvh,
Bjørn6. april 2009 kl. 16:36 #14667
mhansenDeltager- Nova
At begynde at sætte software spikes på sine billeder er måske en tand overdrevet. Men hvis det er fordi i benytter en refraktor, og ikke en reflektor, så kan i lave ganske pæne spikes på jeres billeder alligevel. Byg en lille ring, som kan sættes udover dughætten på refraktoren, med 2 fiskesnørrer i et kryds. Dette laver ganske pæne spikes (Spørg Rigo)
7. april 2009 kl. 01:09 #14705
MHansen wrote: At begynde at sætte software spikes på sine billeder er måske en tand overdrevet.
Hvorfor det?
Ja, det med fiskesnøre må man jo prøve etter hvert. Det har vært nevnt tidligere i tråden også…
Arne Martin — etter litt leting med Google fant jeg en pakke med plugins til Photoshop, med bl.a. en rutine for å lage spikes! Den heter Astronomy Tools og lages av ProDigital Software. Som nevnt kan den mer enn bare å lage spikes. Se bare her!
Dette må vel være midt i blinken for dem som bruker Photoshop til å etterbehandle astrofoto, og som ikke er så kyndig med programmet fra før. I denne pakken får man jo mange av de verktøyene som man trenger ofte. Pakken koster forøvrig kun $20.Ellers fant jeg ut i googlingen min at Newtons lager spikes selv, til en viss grad, p.g.a. korset foran primærspeilet. Så har man et slikt teleskop får man det med på kjøpet, så og si. Problemet blir vel kanskje da hvordan man kan unngå dem når man ikke vil ha dem…
Folk på nettet skrev også at man kunne lage forskjellige typer spikes, ved å legge til et snøre til. F.eks. tre istedet for to. Kanskje man også kan eksperimentere med forskjellig materiale i selve tråden – blir det kanskje finere spikes med metalltråd istedet for plasttråden i fiskesnøret? Har tykkelsen på tråden noe å si for resultatet? Osv. Man får prøve seg litt frem!
Mvh,
Bjørn7. april 2009 kl. 06:28 #14707
Anonym- Nova
God morgen Bjørn !
Det der ser ut til å være midt i blinken for dem som gjerne vil ha litt spikesSkulle jeg tippe, så tror jeg ikke at forskjellig type tråd vil gjøre noen forskjell, men man vet jo ikke før man har prøvd !Ha en god dag mvh Arne Martin7. april 2009 kl. 10:43 #14710
God morgen, Arne Martin!
Du blir vel først av oss to til å prøve dette, siden jeg ikke har noe å fotografere med ennå, så da må du si fra hvordan det gikk!
Ha en god dag du også!
Mvh,
Bjørn16. april 2009 kl. 16:07 #15082
Anonym- Nova
Hei alle !
Først en takk til Rigo som har forklart hvordan hans fiskesnøre fokuser skal brukesDet var som en her trodde; så lange skarpe spikes som mulig !Nå har mit Crayford ombyggings set kommet og er ferdig montert, så nå kan det finjusteres med det ekstra 1:10 hjulMvh Arne Martin -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd om Astrofotografering ?' er lukket for nye svar.