› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Råd om Astrofotografering ?
- Dette emne har 25 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 545 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2009 kl. 17:59 #13568
Anonym- Nova
Hei alle !
Det her med astrofoto har jeg så lyst til å lære, så nå setter jeg min lit til dere !Jeg har et Sky Watcher 150 på en HEQ5 montering (Pro- series)Har også en WO Megrez 80 II som jeg også kan montere på HEQ5’en.Jeg har prøvd å filme med et NexImage ccd cam + mitt Phillips ToUcam Pro 740K gjennom begge scope, men det blir bare til at jeg sletter hele filmen når jeg kommer inn og ser det på min pc.Jeg får ikke så værst bilde av f.eks Saturn, men sånn som NGC 1976 i Orion får jeg ikke opp på skjermen når jeg bruker ccd-cam ! (for lite lys???)Jeg har også et Pentax K 200D DSLR kamera og prøvet det, (med T-2ring og tele-extender)men det er bare så vanskelig å stille et skarpt fokus.Om noen har erfaring med denne type/størrelse teleskop, det være seg “mak’en” eller WO Megrez ‘en så setter jeg stor pris på råd !Hilsen en nybegynner som antagelig vil gjøre for mye for fort! Arne M Kristiansen
27. marts 2009 kl. 21:26 #14052
peterk- Asteroid
Hej Arne,
Jeg er selv fuldstændigt grøn udi astrografien, og har ikke engang et teleskop endnu, men jeg har læst meget på nettet som forberedelse til mit eget setup.Da du ikke har fået svar endnu vil jeg så prøve at hjælpe dig lidt.
Det jeg tror der er galt er at du har en alt for lille field of view i dit setup.
Du ser simpelten “igennem” dit objekt, i stedet for “på” det og det skyldes at du har en meget lang brændvidde på 1800mm, samt et relativt lille CCD.
M42 som du har kigget på fylder simpelthen meget mere end det udsnit du ser.
Som jeg forstår det kan du enten bruge en tubus med kortere brændvidde eller bruge en større ccd. Der er _vidst_ også en løsning der går ud på at sætte et forlængerstykke ind for at ændre på brændpunktet, men det er jeg ikke helt sikker på.
Der findes et program der kan beregne og visuelt vise dig det udsnit af himlen du får med dit udstyr, det er virkeligt et smart program.
Ligeledes er der en gigant guide til CCD imaging på Starizonas website.
http://starizona.com/acb/ccd/ccd.aspxDet kan selvfølgelig være jeg tager fejl, og dit problem ligger med guiding eller fokus.
Håber det hjælper lidt, jeg bliver givetvis rettet 😛
Venlige hilsner
PeterPeterK 2009-03-27 21:29:02 27. marts 2009 kl. 21:55 #14055
tommyfDeltager- Neutron star
Planet kamera er ikke gode til DSO, så er dit DSLR meget bedre,,, brug det.
Smid dit DSLR på Newtonen og du for et udemærket setup..Fokus, ja det er ikke let med dslr, du må bare prøve dig frem, kan måske bruge fiskesnor metoden til finpusning.
27. marts 2009 kl. 23:04 #14064
mstauningDeltager- Black Hole
Som de andre er inde på, brug dit DSLR og meget gerne sat sammen med din WO. Så er du sat til M42.
28. marts 2009 kl. 10:34 #14076
Anonym- Nova
Mange takk alle sammen for svar !
Tommy, den der fiskesnor metoden, har du en forklaring på den eller en link til noe om den ?Takk også til PeterK, det programmet ser ut til å være noe for meg !Mvh Arne Martin28. marts 2009 kl. 10:45 #14079
Bare sæt en snøre på kryds foran din linse/åbning, check Rigo’s side…
28. marts 2009 kl. 19:08 #14095
JohnDeltager- Nova
Hej Tommy.
Jeg har været inde på Rigos hjemmeside, en ganske imponerende side, men jeg kan nu ikke umiddelbart ikke finde noget omkring “fiskesnøre metoden” kan du hjælpe?mvh John28. marts 2009 kl. 20:42 #14098
Jamen det letteste du kan gøre er at sætte lidt snøre med tape fra top til bund og fra side til side, så for du et kryds som burde give spikes, kan ikke huske hvordan, en sikkert noget med at få dem så lange som muligt, det må andre lige skrive…
3. april 2009 kl. 07:21 #14477
Anonym- Nova
Hei John !
Vet ikke om du har funnet ut noe, men her er hvordan den fiskesnøre dims ser ut !
Nå gjenstår det bare å finne ut om det skal være så lange spikes som mulig for å ære i fokus ?Godt det er fler enn meg som undres.3. april 2009 kl. 09:23 #14484
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Et slikt fiskesnøre virker vel bare på refraktorer? Jeg mener, på teleskoper med sekundærspeil vil jo krysset komme i skyggen av obstruksjonen?
Ellers synes jeg at spikes på stjerner er pent og ville foretrukket det om jeg kunne få det, istedet for runde stjerner. Selvsagt under forutsetning av at resten av fotoet ble uforandret. Men funksjonen med å lage spikes på stjerner i ettertid finnes kanskje i et bildebehandlingsprogram for astrofoto? Hvis ikke, er det på tide at vi får en slik funksjon!
Mvh,
Bjørn3. april 2009 kl. 09:51 #14488
ricb- Asteroid
Har tenkte på dette en del og lure på følgende: DSLR sitt “lense” blir selv telescopet, og dermed det er selv telescopet som må fokuseres i forhold til cameraet. Hadde man en eget passende lense som var laget til slik at den kom i “perfekt” focus på akkurate samme sted in lense beholderen som DSLR’n, så ville det være bare å stille det inn med lensen først… for så å bytte til DSLR’n. Yes ??
Fokus, ja det er ikke let med dslr, du må bare prøve dig frem, kan måske bruge fiskesnor metoden til finpusning.
[/QUOTE]
3. april 2009 kl. 10:05 #14490
tommy.frank- Super Giant
Prøv lige at kikke på denne her!
3. april 2009 kl. 10:17 #14492
tommy.frank- Super Giant
Jeg forklarer lige.. Tag et billed,derefter et antal klik på fokus,tag et billed, et antal klik på fokus osv.
Når du så har en række fotos, så finder du det bedste og tæller resten. Så ved du hvor mange klik du skal gå tilbage, og så har du fokus.
Mvh.Tommy Frank.3. april 2009 kl. 13:41 #14500
ricb- Asteroid
Presist ! Veldig lurt ! Men med en Meade LX 200 med motorfocus kan dette være litt kinky kanskje ? Jeg tenkte at jeg kunne bruke en ok 14-15 mm lens med noe som hindre at det kan settes inn i fokuser mer en akkurat passer til DLSR focus punkt. O-ringer (washers på engelsk) som passer til lenshalsen.
Takk for tipsen. Hvis jeg erstatter motorfokus’n med en passende fin Crayford variant kunne dette være midt i blinken.
Tommy Frank wrote: Jeg forklarer lige.. Tag et billed,derefter et antal klik på fokus,tag et billed, et antal klik på fokus osv.
Når du så har en række fotos, så finder du det bedste og tæller resten. Så ved du hvor mange klik du skal gå tilbage, og så har du fokus.
Mvh.Tommy Frank.3. april 2009 kl. 17:41 #14509
mstauningDeltager- Black Hole
Hvis du har motorfokus, og MaxIm liggende – kik på FocusMax. Autofokus som bare virker, selv med DSLR.
Du kan også bruge HFD værdier på en stjerne, virker også godt. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Råd om Astrofotografering ?' er lukket for nye svar.