Råd og tips mottas !

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Råd og tips mottas !

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af nive. This post has been viewed 304 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Går med planer om å kjøpe en tubus til astrofotografering da min 150 Mak passer bedre til observasjon ! (f12 og 1800mm brennvidde)

Fant en tubus hos Lyra og lurer på om noen har erfaring med typen ?

Kanskje jeg selger 150 Mak’en min og kjøper en slik !

Høres det fornuftig ut eller hva synes Dere ?

Min Mak er forøvrig en Sky Watcher 150 Pro-series, og jeg tenkte eventuelt å beholde HEQ5 monteringen !

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hei Arne Martin,

Hadde ikke du en 80mm refraktor også? Er ikke den bra til astrofoto da?

Jeg har ikke erfaring med den tubusen du lenker til, men hvis du skal oppgradere fra en Maksutov 150mm burde du ikke da velge noe bedre enn en annen 150mm? Ikke at den 150mm-tubusen er dårlig eller noe, men hvis jeg var deg ville jeg gått enda et steg opp.

Det beste instrumentet for deep sky astrofoto mener jeg er en kvalitetsrefraktor med widefield (minst 3,5°).

Mvh,
        Bjørn

Anonym
          • Nova

Hei igjen Bjørn !

Stemmer det, har en WO Megrez 80 II som gir flotte bilder !

Mak’en min går vel under kategorien “treg” (f/12) og jeg tenkte liksom at en slik som på linken jeg postet vil egne seg bedre til foto da den er raskere. (lavere f/verdi)

TS 150’en vil vel også kunne gi meg bedre forstørrelse !

Mvh Arne Martin

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Arne Martin

Den har komakorrektor og 50,8mm (2″) lavprofil Crayford okularudtræk
            1:10 mikrofokusering som jeg mener er en fordel ved astrofoto og har en god vægt 5.9 kg

Prisen på 150 mm foto nevtonen kan LYRA give dig

Anonym
              • Nova

Hei Nils !

Nå tror jeg faktisk at vi snakker om samme tubus Wink

Når jeg postet linken i mitt første innlegg,så var det den jeg hadde tenkt på, (GSN1507CR)

Hvorfor skrev jeg ikke benevnelsen med det samme ? LOL

Ser ut til å være den samme som du anbefaler, eller kan jeg ta så feil ? Confused

De ser like ut på bildene jeg får opp på linkene !

Den likner også veldig på din 200 Nils !

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-04-27 21:51:28

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Her er storebroren – en 20cm GSO Newton f/4. Med dagens Euro-kurs koster den ca. 4200,- norske. Smile

Mvh,
                Bjørn

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Hej Arne Martin

Hvad mener du med bedre forstørrelse?

Tager vi f.eks. et 10mm okular, Giver din Mak 180X (1800/10) og TS 150mm 75X (750/10).

Anonym
                    • Nova

Jotakk Bjørn, den er lekker den !

Men, min bedre halvdel synes vel jeg bør bruke litt penger på andre ting også, så jeg prøver å gjøre alle tilfreds ! Wink

Turen til Kreta i September er allerede bestilt, så det skal kanskje ordne seg skal du se ! LOL

Mvh Arne Martin

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Bedre kan også være mindre Kim…

Anonym
                        • Nova

Hei Kim !

Det jeg tenker er; Med min Mak 150 med f12 og 1800 mm brennvidde skal jeg bruke meget lange eksponeringer for å ta bilder ! (om jeg har forstått ting rett)

Så når jeg bruker mitt DSLR og tar f.eks 10 min eksponering og kameraet deretter automatisk tar et darkframe med samme tid som eksponeringen så blir natten kort !

Slik jeg tenker er det enklere med en raskere tubus ! (flere bilder på kortere tid)

Når jeg skriver bedre forstørrelse, mener jeg når jeg bruker DSLR i primærfokus !

Men igjen, jeg er kun en nybegynner og bøyer meg i støvet for de lærde ! Wink

Mvh Arne Martin

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Men en større tubus, måske især newton, ville det stille større krav til din opstilling, fasthed/flex og kolemering osv, men ja, du for meget mere data ind på samme tid.

Ups Tongue

TommyF2009-04-27 22:28:14

Anonym
                            • Nova

Hei Tommy !

Min HEQ5 Pro series montering skulle vel klare en GSN1507CR håper jeg !

Tar jeg ikke feil så kjører Nils en 200 på sin HEQ5 ?

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Arne Martin wrote: Turen til Kreta i September er allerede bestilt, så det skal kanskje ordne seg skal du se !

Det høres bra ut. Men det betyr at du/dere ikke kommer til MAFs strandparty 17-20 sept.? Jeg hadde håpet at jeg ikke skulle bli eneste nordmann i en gjeng med gærne dansker…! Tongue Wink

Mvh,
                              Bjørn

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Jo da, bare tag med at det som regel ikke bliver en lettere opgave, men det kan snildt vise sig at kører perfekt fra dag 1.

Anonym
                                  • Nova

Det var synd Bjørn, men vi reiser den 19de !

Tommy, man skal jo ha en utfordring Wink Men jeg vil bruke tiden fram mot høsten og mørket til å tenke på det !

Mvh Arne Martin !
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Råd og tips mottas !' er lukket for nye svar.