› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › R.A.-drevmodifikation
- Dette emne har 31 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 3 Är, 11 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 2407 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. april 2020 kl. 13:23 #325297
clausDeltager- Main Sequence
Hej Torben.
Man skal altid, nÄr designer genstande, der har motorer, sikre, at de mekaniske resonansfrekvenser for komponentdelene ikke stemmer overens med drivende vibrationsfrekvenser for motorerne eller andre stÊrkt oscillerende dele. Alle materialer har sine egne helt bestemte resonansfrekvenser, (endda flere forskellige frekvensomrÄder), sÄ jeg tror at i skal bort fra aluminium, hvilket materiale som sÄ ikke falder sammen med jeres steppermotorers frekvenser er svÊrt at sige, man er nok nÞd til at prÞve sig frem, kulfiber, rustfrit stÄl, trÊ eller Nylon, mulighederne er jo mange. Jeg er spÊndt pÄ at se hvordan mine steppermotorer kommer til at kÞre pÄ de rustfristÄlskinner, men det finder jeg jo fÞrst ud af nÄr fÞrste test gennemfÞres, hÄber at det kÞrer, det er jo et pokkers arbejde lave det i rustfrit, og surt at skulle til at lave om!
Mvh C.Abel.
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
7. april 2020 kl. 19:40 #325309
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Claus
Jeg har en ide om, at dine stepmotorer ikke kommer til at larme sÄ meget, da de hÞjst sandsynligt trÊkkes af pulser, der har en anden udformning.
I gÄr blev motoren sat pÄ gummiophÊng.
Det blev nÞdvendigt at dreje en smule af svinghjulet for at fÄ plads til det hele.
Her er det hele samlet.
SÄdan sÄ det ud i gÄr:
Den kraftige stjerne er Procyon.
Jeg har i dag forsĂžgt at gĂžre konstruktionen lidt enklere.
PÄ det store trÊkhjul pÄ snekken sad der unbrakoskruer med cylindriske hoveder, Hovederne ragede sÄ langt frem, at det ikke umiddelbart var muligt at sÊtte motorpladerne tÊttere sammen.
Derfor blev skruerne fjernet, og i stedet blev der lavet plads til undersĂŠnkede skruer. Dette enkle indgreb gjorde det muligt, at reducere pladernes afstand til 19,5 mm.
Gevindstagene blev udskiftet med 40 m lange skruer med stjernehoved – i mangel pĂ„ unbrakoskruer med cylindrisk hoved. Dem skal vi lige have fat i.
AfstandsrÞrene blev drejet ned til 19,5 mm, og sÄ kunne det hele samles.I Þvrigt konstaterede jeg, at R.A.-snekken ikke var i optimal kontakt med snekkejulet, sÄ den fik lige en lille justering.
Nu mĂ„ vi se, om de seneste tiltag har haft en positiv indvirkning pĂ„ gangprĂŠcisionen.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
8. april 2020 kl. 09:26 #325318
Der blev i gÄr kÞrt en guidetest. Der var et tyndt skydÊkke, men pÄ trods heraf, var FWHM en smule bedre.
Testen blev kÞrt i samme hÞjde pÄ himlen som sidst, og der kunne konstateres en lidt mere prÊcis guiding.Umiddelbart kan det dog vÊre vanskeligt at foretage en realistisk sammenligning mellem de to pga. de forskellige observationsforhold.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
8. april 2020 kl. 10:31 #325321
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
SpÊndende at fÞlge jeres bestrÊbelser pÄ at optimere.
En ting undrer mig;
Det ser ud som om PHD forsÞger at korrigere jeres RA drev rigtig meget og lÊnge, fÞr drevet overhovedet reagerer, altsÄ den blÄ kurve.
Den rĂžde, Dec, reagerer med det samme, og korrekt.
Der er et eller andet galt med RA styringen….VedhĂŠftninger:
8. april 2020 kl. 13:47 #325324
Hej Jens
Tak for interessen.
Ja, det er mystisk, at bÄde R.A.- og deklinationsaksen ikke reagerer pÄ de korrektionspulser der sendes.
Jeg er lidt i tvivl om, hvilken parameter der skal skrues pĂ„. Skal det vĂŠre âaggresivenessâ eller skal det vĂŠre âhysteresisâ?
Der er ogsĂ„ tilfĂŠlde, hvor en akse overkorrigerer. Hvordan skal man lige tolke det?I Ăžvrigt har vi konstateret, at drevet kĂžrer mindre prĂŠcist, nĂ„r der er ekstra vĂŠgt pĂ„ tubus – fx. Putin med tilhĂžrende kontralod.
Derfor bliver det nĂŠste forsĂžg udfĂžrt uden Putin monteret.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. april 2020 kl. 14:07 #325325
Man kan ikke lÊse jeres indstillinger pÄ screenshottene.
Hvad har du sat guide speed til i Mel’s gamle program?mvh
Jens8. april 2020 kl. 14:18 #325326
Det er faktisk camera shots đ
Jeg har prĂžvet at billedforbedre.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
8. april 2020 kl. 15:51 #325328
Tja, det ser meget normalt ud.
Hvad stĂ„r vĂŠrdierne pĂ„ i Scope programmet? Jeg har en mistanke om at dine guide vĂŠrdier er for smĂ„… IsĂŠr pĂ„ RA.8. april 2020 kl. 16:03 #325329
Hej Jens
Guide speed er 10â – og er vi hĂžjt pĂ„ himlen 20â.
SĂ„ er Putin med tilhĂžrende kontralod demonteret og tubus afbalanceret.
9. april 2020 kl. 09:23 #325331
Det virker som rimelige vÊrdier. Det undrer mig meget at jeres RA er sÄ langsom til at reagere i forhold til Dec, som jo reagerer meget hurtigere..
Jeg gÄr id fra det er denne vÊrdi du mener:
GuideArcsecSec: guiding correction speed, can be changed while the program is runningDenne guide til PHD2 syntes jeg er god:
9. april 2020 kl. 09:46 #325332
Ja, det er den vĂŠrdi du nĂŠvner. Vi har ogsĂ„ prĂžvet at gĂ„ helt ned til 5″ for at finde ud af, hvad der virker bedst.
Vi kan fint kĂžre eksponeringer pĂ„ 30 sekunder uden at guide, sĂ„ principielt er det jo ikke de store korrektioner der skal til.I gĂ„r fik jeg kĂžrt en guidingtest. Som tidligere nĂŠvnt uden Putin og tilhĂžrende kontralod monteret. Jeg fik lavet en fin afbalancering, som nĂŠrmede sig 100% i hele deklinationsomrĂ„det. Dog ville det vĂŠre fint at have mulighed for at kunne skubbe kontralod lidt lĂŠngere frem, da kontralodanordningen giver balance, nĂ„r filterhjul og Atik er monteret. Med QHY’en monteret, behĂžver vi ikke farvefilterhjulet, og tubus er lidt for let ved fokuseringen.
Vi har lavet en konstruktion, hvor akslen til kontralodderne sidder pÄ to svingarme, for at give os nogle flere muligheder for at afbalancere.
FÞrst blev Procyon centreret i feltet. Den stÄr pÄ deklination 7g 39m. Den var i en SV-lig retning, og altsÄ inde over Aarhus. Guidingen var ret urolig. Det sÄ ud til, at der var et tyndt skydÊkke i den retning.
Derefter kom NGC 2775 i feltet. Deklination 9g 10m. Den stod stort set i syd. Her skete der en markant forbedring af guidingen.Jeg har sat en lodret, grÞn streg for at markere skiftet fra Procyon til NGC 2775. Jeg vil mene, at det nok bliver svÊrt at fÄ guidingen ret meget bedre.
PS! Den hvide kurve over guidingkurverne angiver s/n-forholdet ved guidestjernen. Store variationer i kurven kan indikere, at der er skyer i omrÄdet.
VedhĂŠftninger:
9. april 2020 kl. 10:18 #325337
Et umiddelbart problem er at guidestjernen er i mĂŠtning, den er flad i toppen.
SĂ„ kan PHD ikke regne en centroide ud.God ide med afbalnceringen, den skal jeg selv have kigget pĂ„ med C14’eren..
9. april 2020 kl. 11:10 #325338
Ja, guidestjernen blev flad nogle gange, men den var overvejende spids.
9. april 2020 kl. 23:41 #325339
clausDeltager- Main Sequence
Det ser interessant ud med gummiophÊnget, hjalp det sÄ pÄ vibrationerne? Hvad stÞrrelse 40 mm lange unbraco bolte er det som i mangler, 3-4-5 mm? MÄske jeg har nogle passende unbracobolte liggende!
Mvh C.Abel.
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
10. april 2020 kl. 10:02 #325340
Hej Claus
GummiophÊnget har dÊmpet de hÞje frekvenser, sÄ lyden ikke er sÄ skarp.
StÞjniveauet er nu mere acceptabelt, og fra kontrolrummet er der stort set ikke noget at hÞre.Der er en der hedder Ben der kommenterede et indlÊg pÄ Scope Drive, en konference om Mel Bartels Drive:
Torben,
I have had good luck with the Oldham couplings. They are very forgiving of misalignment. There is no backlash and they aren’t rigid, so they can’t flex. They will probably transmit some vibrations (noise), but much less than anything else that actually works.
( Mon der ikke skal stĂ„ âare rigidâ?)
https://www.indiamart.com/proddetail/oldham-coupling-19408590797.html
VirkemÄde: https://www.youtube.com/watch?v=JUx91Sl9AhY>
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.