Rødpunktsøger

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Rødpunktsøger

• Dette emne har 34 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af store. This post has been viewed 524 timesbjoern. This post has been viewed 524 times
Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Hej Bjørn

Jeg har flere par – dette var de dårligste

Jeg tror at “the creator” har sin egen måde at lave 3D

Hilsen Claus

store.bjoern
      Deltager
        • Giant

Astro A/S wrote:

Har prøvet dotten her til aften, og jeg må sige, den virker efter hensigten, super nemt at få tuben til at pege i den rigtige retning.

Hej Bjørn

Syntes du den svageste indstilling blænder på svage stjerner?

Med venlig hilsen

Dennis

Jeg skal være dig et svar skyldig, Dennis. Jeg har kun sigtet efter helt og aldeles synlige stjerner. Men, kan sige, at jeg ikke har følt mig blændet. Dog var det en god månebelyst nat, da jeg brugte den. Men, jeg skal nok lige vende tilbage med mine erfaringer, når de er gjort.

Har brugt cirkulær reticle med central dot. Næste gang vil jeg prøve den enkle dot. Den må blænde mindst… Men ift. små unøjagtigheder ift. centrum på dotten, søgeren og kamera, er retiklet anvendeligt, da jeg bedre kan placere point of interest et bestemt sted indenfor retiklets ydre cirkel, og så være temmelig spot on i søgeren etc.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Dennis

Jeg ved ikke om den model I sælger er den samme som jeg har købt i Kina, men hvis den ligesom min lyser for kraftigt på laveste niveau, så prøv tricket med et blåfilter. Det passede perfekt nu står min på styrke 1-4 alt efter behov.

I øvrigt har jeg et andet “trick” til at lave den til en solarfinder:

monter en halv solformørkelsesbrille på rødpunktssøgeren og vups så har man en lille solsøger.

Hilsen Claus

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Dennis

Nej det har jeg ikke bemærket det dæmper jo bare lyset der kommer direkte fra dioden

Hilsen Claus

store.bjoern
            Deltager
              • Giant

Har rigtig god gavn af dotten, bruger den simple prik og ser med begge øjne, har lige nu ikke brug for søgeren, mens jeg kigger på planeter. Men, brugte også god tid på at få dotten parallel med kamerabilledets centrum. Brugte en kunstig stjerne i form af Fynsværket i Stige. Fra mit køkken kan jeg se toppen af skorstenen på Fynsværket, den har et praktisk blinklys Store Bjørn2015-04-21 16:53:53

Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
            • Emnet 'Rødpunktsøger' er lukket for nye svar.