› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Rødpunktsøger
- Dette emne har 34 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af store. This post has been viewed 523 timesbjoern. This post has been viewed 523 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2015 kl. 13:25 #131119
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvis den har 90 graders retvendeprisme – som min – har man gavn af et supplement i form af en rødpunktsøger eller en laserpointer til den grove indstilling.
Hvis den skal bruges på en newton, så kan der godt være noget om det, ja, hvis man ikke kan sigte langs med søgeren først (og de fleste optiske søgere er for korte til dette).
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2015-03-29 13:25:18 29. marts 2015 kl. 13:27 #131120
De fleste refraktorer har også alt for korte stativer, til reelt at kunne bruge en lige optisk søger, da man ikke kan komme ned under søgerens okular, når der rettes mod zenith.
Thomas, Bornholm
29. marts 2015 kl. 15:55 #131132
pv- Moon
Nu taler vi vel ikke om politiske rødpunkter? For det kræver sgu noget særligt tilbehør vore dage, hvor de røde er blå og omvendt 😉
Spøg til side – jeg finder også at rødpunktsøgere selv i laveste belysning ofte relativt set “blænder”, hvorfor de er bedst til mere lysstærke objekter, og ikke DSO.
Per
29. marts 2015 kl. 17:55 #131135
RudiDeltager- Neutron star
Hej Bjørn,
Jeg bruger rødpunkt søger når jeg fotograferer super widefield med kamera objetiver. Den er super til at kikke igennem med begge øjne åbne så man kan se konstallationer osv samtidig med at man peger på et område.
Jeg har forsøgt at bruge den (og en talrad) med mit teleskop, men med ca 1,5º FOV virker det ikke så godt ved svage objekter der ikke er synlig bed det blotte øje. Her foretrækker jeg et lille søge teleskop.
/Rudi B. Rasmussen
29. marts 2015 kl. 18:26 #131137
helgerasDeltager- Giant
Jeg havde sådan en rødpunktssøger, eller ihvertfald en der lignede, som linket i den første post. Den var jeg slet ikke tilfreds med. Den tog for meget af lyset.
Nu skal det siges at jeg bor i Albertslund, lige i kanten af København, så der er brug for så meget lys som man kan få når man skal ramme.
Jeg er siden skiftet til en noget dyrere model fra Baader: Sky Surfer V
Den er jeg særdeles tilfreds med. Den har meget større åbning, så man ikke behøver at være præcis lige bag den, og den er generelt lavet meget mere solid.
Eneste ulempe er prisen 🙂
Mvh. Helge
helgeras 2015-03-29 18:27:43 29. marts 2015 kl. 18:50 #131141
store.bjoernDeltager- Giant
rudibr wrote: Hej Bjørn,
Jeg bruger rødpunkt søger når jeg fotograferer super widefield med kamera objetiver. Den er super til at kikke igennem med begge øjne åbne så man kan se konstallationer osv samtidig med at man peger på et område.
Jeg har forsøgt at bruge den (og en talrad) med mit teleskop, men med ca 1,5º FOV virker det ikke så godt ved svage objekter der ikke er synlig bed det blotte øje. Her foretrækker jeg et lille søge teleskop.
Tak for input, allesammen. Der er for og imod, men jeg tror dén måde Rudi beskriver brugen, så tror jeg, at jeg kan bruge den til alignment. Og jeg tror jeg henter sådan en dobbelt dove tail, så har jeg til en søger med lidt zoom til den finere justering. For pokker, med wi-fi modul, kamera, laser og powertank (må jeg osse ha!) kommer min SkyWatcher til at ligne noget jeg har slæbt ud af T.Hansen
SkySurferen ser gedigen ud, Helge. Men, er FOV ikke mindre end dén jeg har i udsigt?
Store Bjørn 2015-03-29 18:58:26 29. marts 2015 kl. 19:58 #131145
For pokker, med wi-fi modul, kamera, laser og powertank (må jeg osse ha!) kommer min SkyWatcher til at ligne noget jeg har slæbt ud af T.Hansen
Man sku’ nødig gå ned på udstyr.
Thomas, Bornholm
30. marts 2015 kl. 00:57 #131152
Så er der en rødpriks-gadget på vej fra Ålborg én af dagene
30. marts 2015 kl. 10:04 #131158
allan_dystrupDeltager- Nova
Red-dot eller optisk søger ?
Knibtang eller pincet – det behøver jo ikke at være enten/eller…
Allan
30. marts 2015 kl. 14:55 #131168
Hej, Dennis. Ja, jeg har fablet om den længere oppe, troede ikke den fandtes her til lands. Er det én I har på lager hos jer?
30. marts 2015 kl. 15:42 #131173
Super! Tak, Dennis. Betalingsmæssigt, skal jeg gøre noget?
Edit: Ah, kan se I allerede har sendt dotten, troede liiige du kunne nå at lægge holderen i
Store Bjørn 2015-03-30 15:49:00 31. marts 2015 kl. 15:34 #131220
Tre
til dig, Dennis!
2. april 2015 kl. 00:34 #131301
Har prøvet dotten her til aften, og jeg må sige, den virker efter hensigten, super nemt at få tuben til at pege i den rigtige retning.
4. april 2015 kl. 22:06 #131461
clauskafDeltager- Nova
Hej Alle
Som jeg beskrev tidligere, havde jeg nogle problemer med min rødpunktsøger – den lyste for kraftigt – selv på det laveste niveau.
Det er nu løst uden elektriske indgreb, som jeg først troede var løsningen.
Jeg har ganske enkelt klippet et lille stykke af en 3D brille (type rød/blå) den blå del og monteret det foran diode åbningen. Det gav den fornødne dæmpning
Hilsen Claus
5. april 2015 kl. 00:34 #131467
Super smart ide. Du havde ikke tænkt at bruge brillerne til observationerne? Altså for dybdevirkningens skyld…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Rødpunktsøger' er lukket for nye svar.