Rødpunktsøger

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Rødpunktsøger

• Dette emne har 34 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af store. This post has been viewed 522 timesbjoern. This post has been viewed 522 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

store.bjoern
    Deltager
      • Giant

Nogen der har erfaring med rødpunktsøger? http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-roedpunktsoeger-lav-591/

Tænker, at jeg som nybegynder har en fordel i at kunne se et større udsnit af himlen, når jeg skal finde stjerner til alignment. Synes jeg har har brugt noget tid for at lave alignment, og der skal vel ikke gå for lang tid mellem fiksering af de to stjerner.

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Bjørn

Jeg har selv en sådan rødpunktsøger og den er helt ok

Jeg bruger den på en Celestron 6″ Evolution som har delt align processen ind i en grov alligement og en fin alligement.

Rødpunktsøgeren er så præcis (efter justering) at jeg med lethed finder tingene i okularet – ja nærmest i centrum.

Min udgave købt i Kina i 2009 har dog den “fejl” at den lyser for kraftigt om natten, det kan være svært at finde de svage stjerner fordi den blænder selv på svageste stilling.

Hilsen Claus

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Personligt bryder jeg mig ikke om rødpunktsøgere. Jeg ser mindre i dem, end med det blotte øje, og søgningen foregår ikke hurtigere, tværtimod, end med en optisk søger.

Thomas, Bornholm

store.bjoern
          Deltager
            • Giant

Jeg tror nu den skal prøves…

Jeg får helt lyst til at spille Call of Duty igen, når jeg ser på den

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Selv er jeg mest sniper-typen, måske derfor jeg holder mere af optiske søgere…

Thomas, Bornholm

Harkhoost
              Deltager
                • Planet

Da en af mine venner så rødpunktsøgeren på min Meade sagde han, øøøh den har jeg sgu da haft siddende på mit gevær. Er du klar over at det er dem vi bruger i Battlefield ?.

store.bjoern
                Deltager
                  • Giant

Astrojensen wrote: Selv er jeg mest sniper-typen, måske derfor jeg holder mere af optiske søgere…

Thomas, Bornholm

Ditto! Men en Uzi med dot som sekundær var godt til at rydde vejen hen til sweet spot

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Min erfaring er ikke særlig god. Det virker som om man helst skal have alt for meget lys op på “ruden”, så man nærmest bliver blændet. Lyset har det også med og blive for svagt når det fryser, altså er den ret temperaturafhænig !!! Nej, en god retvendt søgekikkert med en 90 graders “afgang” er lige sagen LINK.

Den viste i linket er formodentelig ikke retvendt, da det ikke nævnes.

Og så undres en såre over de kan finde på og kalde det for et guidescope med trådkors. Fydadadadada, de burde vide bedre. Landbo2015-03-28 20:31:47

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Ditto! Men en Uzi med dot som sekundær var godt til at rydde vejen hen til sweet spot

Jeg spiller nu mest World of Tanks, når jeg endelig spiller PC spil.

Thomas, Bornholm

store.bjoern
                      Deltager
                        • Giant

Fandt denne tråd om samme emne, der nævnes en grøn laser som alternativ. Ved én af jer, hvad det er for en sag?

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1450&OB=DESC

Og for lige at komme tilbage på off topic sporet Jeg spiller noget så fredeligt som Recycle Garbage Truck Simulator nu, men min søn på 4 er bare skraldebils-entusiast…

Fandt vist lige en løsning, dobbelt dove tail http://www.telescope.com/Orion-Dual-Finder-Scope-Mounting-Bracket/p/102788.uts

Laser på den ene, og søger på den anden til finere indstilling.Store Bjørn2015-03-28 21:28:23

store.bjoern
                        Deltager
                          • Giant

Ah, har fundet ud af den grønne laser-ting, en ret kraftig én af slagsen, som skal tegne på himlen. Nej tak, jeg har både mit syn og min lokale flytrafik kær…

troels
                            • Planet

Jeg har meget glæde af en rødpunktsøger MED variabel lysstyrke!
                            Placeret ved siden af min lidt klumsede Dobson er det ikke altid så nemt lige at se, hvor kikkerten (eller søgekikkerten) peger hen, som det er med en af Thomas’ lange refraktorer.
                            Det kræver også en del erfaring straks at genkende et 7-8 x forstørret udsnit af himlen.
                            Så jeg har glæde af 3-trins søgningen: 1) Rødpunktsøger. 2) 8x søgekikkert. 3) Hovedkikkert.

Med klare objekter kan jeg springe punkt 2 over.

vh Troels

troels
                              • Planet

Jeg skal måske præcisere, at jeg bruger en anden model, som har et rundt og lidt mindre vindue.
                              Med lidt træning, kan man holde begge øjne åbne og kigge med det venstre gennem glasvinduet og justere placeringen af den svage røde prik. På den måde ser man flere detaljer på himlen og kan sigte ret præcist.

vh Troels

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Placeret ved siden af min lidt klumsede Dobson er det ikke altid så nemt lige at se, hvor kikkerten (eller søgekikkerten) peger hen, som det er med en af Thomas’ lange refraktorer.

Korrekt. Og dog. Jeg har nemlig prøvet både en Telrad og en optisk søger (8×50 og 11×60 RACI) på min dob og foretrækker langt den optisk frem for rødpunktsøgeren også på dobben. På dobben er en lige søger, som min 8×50 bedst, på en refraktor kan den være nærmest umulig at bruge nær zenith, så her kan en RACI søger være en fordel. Det samme gælder for Schmidt-Cassegrainer.

Thomas, Bornholm

troels
                                  • Planet

OK. Vi nærmer os enighed.
                                  Til den første indstilling af kikkertens retning er det bedst at sigte langs hovedkikkerten.

Hvis 8×50 søgekikkerten har lige gennemsigt, er det ret enkelt at bruge den (hvis man kan få vredet hovedet i stilling).
                                  Hvis den har 90 graders retvendeprisme – som min – har man gavn af et supplement i form af en rødpunktsøger eller en laserpointer til den grove indstilling.

vh Troels

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Rødpunktsøger' er lukket for nye svar.