Hej allesamme
8″ F4 hovedspejl Fra Zambuto . 2,6″ seconder fra Antares. Begge slebet til det perfekte.
Efter en del besværligheder og venten kom mine spejle endelig. Det var lidt besværligt at montere seconderen da den var tykkere end den originale Skywatcher, ca 10mm ,så jeg måtte hen og save et stykke af holderen, men det gik.Kolimeringen troede jeg var let nok, med en helt ny laser kolimator. Men det viste sig at den ikke var i orden, når jeg derjede den rundt og skulle kolimere hovedspejlet ændrede det hele sig “den tegnede en cirkel på hovedspejlet” så den måtte lige kolimeres først.Nå men det lykkedes, og sammen med en TV Parecorr type 2 , med visuelt gear på
Kom den første rigtige test den 20-12-14.Der var diverse udbrud fra alle 8 der kiggede i den på M42.Jeg tænkte at den nok var på højde med min TOA130.Jeg fik senere et kig da jeg blev alene, og hold da helt k… Efter et par minutters kiggeri var det ligesom et foto bare uden farver.Jeg har aldrig set noget lignene.WOUW WOUW WAUW .Så bliver man altså ydmyg over for den slags kvalitet.
Den kikkert bliver helt sikkert mit foretrukne i observatoriet.

Høst2014-12-21 19:52:27