QHY5L-II C, Windows Xp problemer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR QHY5L-II C, Windows Xp problemer

• Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 81 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har haft flere frustrerende seancer hvor jeg efter at have stillet op,

pol align osv, til sidst har fundet ud af at QHY kameraet absolut ikke

kunne kontaktes fra hverken PHD, ASCOM, SharpCap eller andet software.

Det er selvfølgelig super irriterende at skal stå ude unden åben himmel

og bøwle med det.

Jeg har dog bemærket at det næsten hver gang er sket ifbm at Windows Xp

har installeret en automatisk opdatering, så jeg har en mistanke om at

Windows Xp på en eller anden måde kortuperer QHY installation og/eller

ditto drivers.

Derfor prøvede jeg inde i stuen i ro og mag at reproducere og fandt ud af

at der er noget om snakken. Så jeg har lavet nedenstående fremgangs

metode der bør kunne sætte en stopper for at Windows Xp opdaterer uventet

samt at Windows Xp automatisk opdaterer drivere.

Ved selv at bestemme hvornår Windows lægger opdateringer på, så kan man

gøre det en skyet aften hvor man har god tid, og så bagefter i ro og mag

sørge for at geninstallere QHY og QHYASCOM hvis nødvendigt.

Og når du endelig kommer til der hvor kameraet skal tilsluttes,

så vælg den USB port du vil bruge fremover, og brug ALTID denne!!!

—- A: Installer (geninstaller) QHY- QHYASCOM drivers —-

0) Sørg for at QHY kameraet IKKE er tilsluttet.

1) Åbn “Tilføj/Fjern Programmer”.

2) Fjern alt QHY relateret, også ASCOM QHY.

4) Genstart.

5) Hent seneste drivers herfra: “http://qhyccd.com/Download.html”

Find dem under punktet “QHY5LII-M & QHY5LII-C”

Hent både System/Native og ASCOM drivers.

6) Installer System Drivers

7) Installer ASCOM Driver

8) Sæt USB stikker til kameraet i

8.1) Windows siger

“Velkommen til guiden Ny hardware…”,

vælg “Nej, ikke denne gang” og tryk [Næste>]

8.2) Vælg “Installere sw automatisk” og tryk [Næste>]

8.3) Tryk [Udfør]

Windows starte endnu engang “Velkommen til guiden Ny hardware”.

Som der står i QHY guiden, så skal der installered to drivere,

driver A og driver B.

8.4) Windows siger

“Velkommen til guiden Ny hardware…”,

vælg “Nej, ikke denne gang” og tryk [Næste>]

8.5) Vælg “Installere sw automatisk” og tryk [Næste>]

8.6) Tryk [Udfør]

—- B: Forhindre Windows Xp i at opdatere drivere —-

For at forhindre Windows XP i automatisk at ændre på QHY og

ASCOM drives, gør følgende:

Stop automatiske opdateringer i straks installation.

1) Ådn Kontrol Panel

2) Åbn System

3) Vælg [Hardware]

4) Vælg [Windows Update]

5) Vælg “Søg aldrig efter drivere på Windows Update”.

Forhindre Windows Xp i at opdatere automatisk.

1) Åbn kontrol panelet og åbn “Automatiske Opdateringer”

2) Vælg, “Hent opdateringer, men lad mig vælge, hvornår de

skal installeres”.

Dette bevirker at du ikke skal vente på at maskinen installerer

opdateringer mens du står ude under åben himmel og gerne vil

i gang.

Jeg vil prøve jævnligt her fremover at boote min WinXp op, sætte QHY

kameraet i, og se om der er forbindelse fra f.eks PHD.

PS: Hvis det ikke snart kommer til at fungere, så ryger kameraet i

skraldespanden, jeg vil ikke engang være bekendt at forære det væk

til nogen rudibr2015-12-14 12:05:08

/Rudi B. Rasmussen

alan
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rudi

Mit guide kamera QHY5L-II mono er også koblet til en XP-maskine, da maskinens trådløse netkort er i stykker bliver computeren aldrig opdateret. Det hele kører som det skal, så du har nok ret i at opdateringerne forstyrer kameraet.

Mvh Alan

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Ditto Alan.

Den Win XP pc jeg har, som guider med QHY5L-II, bliver aldrig opdateret, så heller ingen problemer her.

Ellers en super vejledning Rudi, som jeg kan bruge til en anden WinXP pc’er, som har internetforbindelse.

Astro i Ålborg forhandler en guider : ToupCam, som også kan bruges som videocamera. Den kører upåklageligt med WIN XP og PhD2.

mvh ViggoViggo T2015-12-15 23:16:09

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Vi kan jo ikke klandre Win Xp for problemerne, men QHY for dårlig programmering af drivere. Tænk hvis lydkort, netkort, grafikkort, DVD-drivere osv osv alle holdt op med at virke hver gang en opdatering blev installeret – Men sådan er det jo tit, man får hvad man betaler for, og QHY kameraet er unægtelig en billig guide/planet kamera.

Og ja, Astro har også gjort mig opmærksom på den nye ToupCam, og endda tilbudt mig et til låns ) – men jeg er stædig og vil gå langt for at få min QHY til at spille ordentlig.

Jeg har prøvet at boote min WinXP maskine op tre gange siden søndag aften hvor jeg lavede guiden overfor, og indtil videre ser det ud til at virke.

/Rudi B. Rasmussen

noodles
              • Super Giant

Det virker som det rigtige tidspunkt at anbefale VirtualBox, for man bør virkelig ikke have en Windows XP computer på internettet. I stedet, installer et styresystem hvor sikkerheds opdateringer er lidt højere prioriteret (f. eks. Windows 7, 8, 10 eller en Linux distribution) og kør Windows XP virtuelt uden internet forbindelse og uden at opdatere så man slipper for problemer.

Simon

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

God ide Simon – har selv tænkt samme tanke. Men jeg bruger næsten dagligt VMware på arbejdet, og oplever nogle gange at den virtuelle maskine o den fysiske konkurrerer om USB enheder. Jeg ken der ikke VirtualBox, den håndterer det måske bedre?

Hvis min recept overfor ikke virker, så vil jeg nok inspireret af Alan’s defekte netkort helt tage min astro WinXp maskine af netværket og bruge USB sticks/disks til at flytte data osv.

/Rudi B. Rasmussen

noodles
                  • Super Giant

Jeg har kun prøvet at bruge en USB Wi-Fi dongle i VirtualBox en enkelt gang, men det virkede umiddelbart fint.

Det kunne være man skulle give det et forsøg i julen og hvis det virker så skrive en guide til at sætte det op Jeg bruger selv en Windows XP maskine som ikke har set internet eller opdateringer i 10 år og den har kørt uden problemer med et QHY5M. Men hvis jeg ikke havde den mulighed så tror jeg at jeg ville foretrække en virtuel maskine.

Simon

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Lige en opdatering.

Jeg har nu genstartet min WinXP adskillige gange siden første indlæg, og QHY kameraet bliver ved med at fungere

Jeg har dog inspireret af Alan disablet det trådløse netkort, så er jeg helt sikker på at der ikke hentes nogle opdateringer.

Og jeg har også konstateret at jeg skal bruge samme USB port hver gang, ellers popper “Fundet nyt Hardware” dialogen op (man kan dog bare trykke [Annuller] til denne).

Så indtil videre en glad mand i Svendborg – kan vi for pokker da så snart få noget ordentligt vejr rudibr2016-01-04 12:10:13

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Noodles wrote: Det virker som det rigtige tidspunkt at anbefale VirtualBox, for man bør virkelig ikke have en Windows XP computer på internettet. I stedet, installer et styresystem hvor sikkerheds opdateringer er lidt højere prioriteret (f. eks. Windows 7, 8, 10 eller en Linux distribution) og kør Windows XP virtuelt uden internet forbindelse og uden at opdatere så man slipper for problemer.

Simon

Jeg er enig med Simon i, at man bør afvikle Windows XP på alle maskiner, der har internetforbindelse. Men jeg forstår ikke meningen med den løsning du foreslår. Hvis man alligevel installerer noget nyere (7-8-10), hvorfor så rode med XP på en virtuel maskine? Hvorfor ikke bare køre det, der skal køres på værts-systemet?

Jeg har ikke kørt Windows XP længe. Jeg kører alt mit på Windows 10 nu, og har ikke nogen problemer med mit QHY kamera pga opdateringer. Jeg sørger i øvrigt også for at bruge den nyeste driver fra QHYs egen hjemmeside.

At kritisere QHY for at deres kameraer ikke virker ordentligt på et 15 år gammelt system, som i øvrigt er udgået og usupporteret fra Microsoft, er måske at strække den lidt. Jeg undrer mig også lidt over, at der overhovedet kommer opdateringer?

PS: Rudi, ingen grund til at smide kameraet ud. Jeg vil gerne have det… 😉

Jakob Andersen2016-01-05 10:17:03

noodles
                        • Super Giant

Jeg troede problemet var at det ikke virkede på andet end Windows XP, hvis det virker på Windows 10 så er det da den bedste løsning.

Simon

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jakob Andersen wrote: Jeg er enig med Simon i, at man bør afvikle Windows XP på alle maskiner, der har internetforbindelse. Men jeg forstår ikke meningen med den løsning du foreslår. Hvis man alligevel installerer noget nyere (7-8-10), hvorfor så rode med XP på en virtuel maskine? Hvorfor ikke bare køre det, der skal køres på værts-systemet?Jeg har ikke kørt Windows XP længe. Jeg kører alt mit på Windows 10 nu, og har ikke nogen problemer med mit QHY kamera pga opdateringer. Jeg sørger i øvrigt også for at bruge den nyeste driver fra QHYs egen hjemmeside.At kritisere QHY for at deres kameraer ikke virker ordentligt på et 15 år gammelt system, som i øvrigt er udgået og usupporteret fra Microsoft, er måske at strække den lidt. Jeg undrer mig også lidt over, at der overhovedet kommer opdateringer?PS: Rudi, ingen grund til at smide kameraet ud. Jeg vil gerne have det… 😉

He he Jakob – nu kører det jo, så jeg smider den ikke til Sønderjylland lige foreløbigt

Som den nærigrøv jeg nu engang er, så bruger jeg en tudse gammel udrangeret Windows Xp laptop, jeg orker ikke forsøge Windows 10 på den.

Jeg har kun haft den på nettet bag min sikre (?) firewall hjemme, og hentet alle tilgængelige opdateringer, de ligger stadig til download hos Micro$oft, men jeg tror heller ikke at der kommer nogen nye mere.

Og at køre Win Xp i en virtuel maskine, men på en fysisk maskine der er på nettet, kan jo være lige så risikabelt hvis man giver den virtuelle maskine netadgang.

PS: da jeg i sin tid købte QHY kameraet fik jeg at vide at det ville virke på Windows Xp.rudibr2016-01-05 10:52:09

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg kan nu heller ikke se, hvorfor det ikke skulle virke på XP. Henter du de nyeste drivere fra QHY (http://www.qhyccd.com/Download.html)?Hvis det er et problem med de nyere drivere, kan man jo også prøve med en ældre. De har måske ikke så meget fokus på XP mere.

PS: Jeg kan se på QHYs hjemmeside, at der er et nyt QHY5-III lige på trapperne, der understøtter USB3. Se mere her: http://www.qhyccd.com/QHY5III.html

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Men nu står korthuset der, så jeg skal ikke pille for meget.

PS: spændende med den nye QHY III, men det bliver ikke lige foreløbigt for mit vedkommende

/Rudi B. Rasmussen

noodles
                                • Super Giant

rudibr wrote: Jeg har kun haft den på nettet bag min sikre (?) firewall hjemme, og hentet alle tilgængelige opdateringer, de ligger stadig til download hos Micro$oft, men jeg tror heller ikke at der kommer nogen nye mere.

Og at køre Win Xp i en virtuel maskine, men på en fysisk maskine der er på nettet, kan jo være lige så risikabelt hvis man giver den virtuelle maskine netadgang.

Meningen med at gøre den virtuel var at den så kun skulle bruges til guiding, så der ville ikke være nogen grund til at have den på internettet.

Så kunne du holde din primære installation up-to-date (eller så up-to-date som Windows XP kan være) og gå på internettet og være “relativt” sikker … men jeg ville stadig ikke tjekke min bankkonto fra den

Simon

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ahh – nu forstår jeg vist nok hvad du mener Simon.

Men den gamle Win Xp PC skal netop også “kun” bruges til autoguiding, sharpcap, DSS, registax og andet astronomi ting. Ikke andet.

Jeg har en Mac jeg bruger til PhotoShop, Indernet, netbank, e-mail osv osv

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'QHY5L-II C, Windows Xp problemer' er lukket for nye svar.