QHY5L-II-C pixelstørelse?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR QHY5L-II-C pixelstørelse?

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 29 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg er ved at opgradere fra dummy til næste niveau – dvs ikke nøjes med PushHereDummy, men rent faktisk indsætte kendte parametre i PHD2, så som guidescopets fokallængde (kan måle det til ca 20 cm med en tommestok), guide hastigheden osv.

Jeg kan ikke google mig til kameraets pixelstørelse, ej heller finde noget på qhy’s hjemmeside. Men jeg har fundet at sensor størelsen er 1/3″ og at antal pixels er 1280 x 960.

Antages det at det er diagonalen der er 1/3″ samt der ikke er spildplads mellem de enkelte pixels, så når jeg frem til at pixel størelsen er ca 5,3 micrometer x 5,3 micrometer.

Er der nogen der ligger inde med de faktiske værdier eller kender et link til et datablad?

rudibr2014-09-12 12:22:13

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Rudi,

Kort svar:
        3,75 um

Lang svar:
        Du skal søge på den chip, der sidder i kameraet.
        Og det er en MT9M034 CMOS.
        Så dukker f.eks. denne side op > https://www.aptina.com/products/image_sensors/mt9m034/

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tusind tak Lars, tænkte nok at det var lidt mindre. Og der står jo en masse andet brugbart der.

Tænkte ikke lige på at søge på chippen

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Fik dette link fra meade.dk

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astroqcam-5l-ii-farve-1235/

/Rudi B. Rasmussen

landbo
            Deltager
              • Nova

rudibr wrote: Fik dette link fra meade.dk

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astroqcam-5l-ii-farve-1235/

Data på kameraet ligger faktisk på QHY’s hjemmeside: LINK Du skal bare downloade det de kalder Spec Flyer, som er et JPG billede med specifikationerne på.

nive
              Deltager
                • Super Nova

Kan også findes på Dansk forhandlers web side

link Smile

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Så så roooolig nu

Er ved at have fat i den lange ende nu. Guider fint nu med de rette settings og 5 sek update interval!

/Rudi B. Rasmussen

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Thumbs%20Up Lyder godt Rudi

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Men træerne guides endnu ikke ind i himlen, der sker mærkelige ting indimellem.

Men det er sjovt nok at fintune.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Sådan her kørte PHD efter jeg havde sat kameraets pixel størrelse = 3,75 um, guide scope F = 200 mm, ra speed = 2,0 x ra, eksponering 5 sekunder. Ikke særligt stabilt.

Så skruede jeg eksponeringen ned til 2 sek, og justerede ra agressivitet ned til 55 og hysterese ned til 10 fra 11 vist nok, og så begyndte det at ligne noget:

Mens jeg sad og beundrede den fine guiding, skete der pludselig dette:

Og da jeg tog blikket væk fra PC skærmen og kikkede op, forstod jeg. Der var netop drevet en ordentlig skytæppe ind over. Jeg prøver igen i morgen, hvis vejret ellers arter sig.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Og her er så et enkelt 180 sekunders skud, ISO 200, af Vega. Faktisk det eneste billede fra da guidingen endelig kørte som den skulle. Ikke noget særligt godt billede, men noget der med mine pol-alignment evner ikke ville kunne lade sig gøre uden guiding.

http://www.astrobin.com/120638/rudibr2014-09-14 07:08:58

/Rudi B. Rasmussen

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'QHY5L-II-C pixelstørelse?' er lukket for nye svar.