› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › QHY skrammel
- Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 360 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. maj 2016 kl. 23:25 #146838
RudiDeltager- Neutron star
Så, nu er QHY kameraet pludselig igen uden for rækkevidde!!!
Nu er det nok, det får en dask med en stor hammer i morgen.
Nogen gode forslag til et godt og gerne billigt guide og planet kamera?
/Rudi B. Rasmussen
8. maj 2016 kl. 03:13 #146846
jakob1234Deltager- Nova
Hvis det skal dø – vil jeg gerne have skruerne som sidder i bunden af det – mit har tabt den ene af dem…
8. maj 2016 kl. 09:26 #146854
Jeg prøver lige det her først Jakob: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15378&PID=151436&SID=5cacdc2772zd292d86cf9ef665z1b885#151436, ellers må du få det
Jeg tror måske jeg ved hvad der væltede den skrøbelige QHY installation denne gang; efter at have sat alt udstyret op i går aftes og taget et par test sekvenser af Jupiter, så ville jeg lige flytte de seneste sekvenser over på en ny ekstern harddisk. Men da jeg satte denne harddisk i, kunne Windows Xp ikke finde en passende driver, derfor flyttede jeg sekvenserne over på den “sædvanlige” eksterne harddisk, hvor der også stadig er plads.
Det var det eneste usædvanlige jeg foretog mig i går aften, men kan det virkelig passe at der ikke skal mere til at lægge QHY kameraet ned ?
/Rudi B. Rasmussen
8. maj 2016 kl. 11:54 #146859
jakob1234Deltager- Nova
Hmmmm det virker besynderligt – jeg har en enkelt gang oplevet at windows selv installerede drivere igen, helt uden jeg havde gjort noget.
Heldigvis virker det stadigt fint.
8. maj 2016 kl. 16:42 #146869
8. maj 2016 kl. 16:44 #146870
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Mine erfarnger med det helt gamle Qcam5 er, at usb stikket ikke passer med gængse kabler.
Simpelthen noget Kina-snot.
Men det er simpelt at lodde et nyt usb stik i, og eller kan et andet usb-kabel nogle gange gøre det, et der sidder strammere.
For som jeg har erfaret, sker der det, at et løst stik for computeren til at tabe forbindelsen til kameraet.
Kameraets firmware går i kuk, og kameraet skal slukkes før det vil noget igen.
Ofte går der kuk i windows også, så driveren skal geninstalleres.Vildt VILDT irriterende!
8. maj 2016 kl. 16:53 #146871
Jeg ved ikke lige hvad der sker Lars. USB kablet jeg bruger er et nyt Lindy af høj kvalitet, 5m lang, men det burde jo ikke være et problem. Jeg syntes dog at led’en bag i QHY’en lyste meget svagere end ellers i går. Men jeg gidder simpelt hen ikke spilde mere tid på det møg mere. Jeg har sat det til salg i en anden tråd, og hvis det viser sig at kameraet er defekt går handlen selvfølgelig tilbage.
Jo mere jeg læser om ZWO, jo mere ærgrer jeg mig over at jeg ikke købte det først!
/Rudi B. Rasmussen
8. maj 2016 kl. 17:55 #146873
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Det er ikke et spørgsmål om kablets kvalitet, men om stikket i kablet sidder strammere i stikket på kameraet.
Ellers kan de sidde og vippe lidt, hvilket kan brude forbindelsen.Synd, jeg troede Qhy havde fået styr på den begynder-fejl.
Nå, men jeg kan ellers varmt anbefale DMK kameraene. Her bør du vælge den model, der hedder 21.618.
Den er en lidt ældre chip, men rigtig rigtig god. Støjfri og lysfølsom. Jeg har det selv.Næste kamera jeg ville overveje, ville nok være et af de nye fra ZWO, 224 eller måske 290.
Men det er jo lige et hop op i pris, desværre.
8. maj 2016 kl. 18:52 #146877
allan_razzDeltager- Moon
Har rodet endel med usb 2 og max længde for et kabel er 5 meter i følge spec. Min erfaring er dog max 3
meter hvis man ikke vil have problemer dog kan du godt øge længden ved at købe et aktiv usb extender
kabel. Har selv 2 stk qhy-II mono/farve og har brugt dem i 2 år uden problemer men kan godt forstå at
det er meget træls at det svigter når man nu lige er klar.
Allan
9. maj 2016 kl. 10:10 #146910
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: En lille fugl har visket ZWO i mit øre, feks ASI120MM eller farve udgaven.
Har vi en dansk forhandler? Ellers bestiller jeg fra Tyskland.
Du bør købe USB3 (ASI120Mx-S) udgaven i stedet, idet der er problemer med at USB2 udgaven vil spille ordentelig sammen med visse ældre USB2 driver-chips.
Vil du noget der ligner seriøst planetarbejde, så køb en ASI224 i stedet.
Håber du finder ud af noget der kan køre stabilt på din (æld)-gamle computer. Men måske det var billigere og skifte computeren ud i stedet ?
9. maj 2016 kl. 10:22 #146911
Hej Leif,
Jeg tager chancen med 120MC’eren, og hvis det driller, ja så må jeg i Aldi efter en nyere PC
Jeg har lige bestilt en ZWO ASI120MC hos Lyra. Henrik anbefalede også 224’eren som han selv er glad for, især pga dens imponerende lysfølsomhed. Det kan jo fint bruges som deepsky kamera.
Men man skal passe på inden for denne hobby, mere vil tit have mere, og jeg tror godt jeg kan “nøjes” med 120MC’eren.
/Rudi B. Rasmussen
9. maj 2016 kl. 11:08 #146913
nightskyDeltager- Neutron star
224 som decideret deepsky er vist at overdrive. Der kommer rigtig meget amp glow ved lange eksponeringer. Ved ikke om den kølede version er bedre.
Mine erfaringer med 224, er den kun kan bruges til korttids eksponeringer til deepsky.
9. maj 2016 kl. 15:54 #146942
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Hej Leif,
Jeg tager chancen med 120MC’eren, og hvis det driller, ja så må jeg i Aldi efter en nyere PC
Jeg har lige bestilt en ZWO ASI120MC hos Lyra. Henrik anbefalede også 224’eren som han selv er glad for, især pga dens imponerende lysfølsomhed. Det kan jo fint bruges som deepsky kamera.
Men man skal passe på inden for denne hobby, mere vil tit have mere, og jeg tror godt jeg kan “nøjes” med 120MC’eren.
Uhhhhhadaaaada, det er jo også en mulighed.
ASI224MC som deepsky kamera ? Der er jeg helt på bølgelængde med Lars. Ja gu kan det lade sig gøre, omend du kommer til at slås rigtig meget med med ampglow. Lucky imagning til deepsky for og holde ampglow nede når ikke særligt dybt, så du kan kun de mest lysstærke objekter. Og kameraet har en alt for lille sensor til du kan få et rimeligt stort FOV til de fleste objekter.
Nå, det er måske ASI120MC du mente. FOV bliver det samme idet sensorene har ca samme areal.
Du gør naturligvis hvad du syntes er mest rigtigt, Rudi.
9. maj 2016 kl. 16:44 #146947
Ja, det er ZWO ASI120MC jeg vil forsøge mig med. Det er jo åndsvagt hvis den har samme chip og drivere, men det syntes jeg ikke er tilfældet når jeg googler, og hvad jeg har hørt fra anden side.
Jeg vil jo kun af med QHY5L-II C fordi den bøwler med drivere indimellem. Det er det problem jeg gerne vil ud over. Ellers har jeg været ganske tilfreds med QHY’en.
/Rudi B. Rasmussen
9. maj 2016 kl. 18:10 #146956
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Ja, det er ZWO ASI120MC jeg vil forsøge mig med. Det er jo åndsvagt hvis den har samme chip og drivere, men det syntes jeg ikke er tilfældet når jeg googler, og hvad jeg har hørt fra anden side.
Jeg vil jo kun af med QHY5L-II C fordi den bøwler med drivere indimellem. Det er det problem jeg gerne vil ud over. Ellers har jeg været ganske tilfreds med QHY’en.
Så vidt jeg ved er det den samme chip til modtagelse af fotoner der sidder i de to kameraer. Det resterende elektronik har jeg ingen aning om. Og driverne er ikke de samme. Men om problemerne med og snakke ordentelig med visse USB2 computerchips er et software eller hardware problem er jeg ikke helt klar over.
Jeg ved der findes to forskellige firmware til det kamera, som folk kan forsøge sig med hvis der er problemer. Kameraet har vist også problemer med og køre på en MAC eller Linux maskine. Kig under SDK&Upgradetools på https://astronomy-imaging-camera.com/software/
Pøj pøj.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'QHY skrammel' er lukket for nye svar.