qcam6pro M106

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER qcam6pro M106

• Dette emne har 27 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 380 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter

jesperu
      • Giant
      Nu er jeg endelig kommet igang (efter 2 mnd. med PE problemer med min eq6pro) med at tage billeder. Det er blevet til 4 timer og 10 min LUM á 5 min. subs og 1 time RGB også med 5 min. subs. Og det er M106 der har måtte lægge fotoner til mit første seriøse forsøg på et farvebillede. Månen drillede og der var en del dis men seeing’en var fin.

Kamera: 0.4 Mpixel qcam6pro (qhy6pro)

Teleskop: 8″ Meade lx10 SCT

Mount: Eq6pro styret med EQMOD

Guide: WO 80 mm, AL-CCD5 + PHD guide + EQMOD pulse guide

Billedemanipulering: Level og curves i PS (og en lille smulle højpas filter)

Kritik og gode råd modtages med kyshånd

–Jesper

jesperu
        • Giant

Nu har den fået 5 timers lum og 3 timers RGB og nu gider jeg ikke mere. Det havde været smart hvis den havde været roteret 90 grader på chippen – så havde det set lidt mere naturligt ud. Men det har jeg så lært til næste gang.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Den er Fand”¤#%”¤ blevet flot Jesper !
          Jeg kan også bedre lide dine farver i den nye version !!

Top-dollar Thumbs%20Up

hoest
          Deltager
            • Nova

Hej Jesper
            Det er dyleme godt det der.der er ligefrem 3D effekt i M106Clap
            Og guidningen er lige i skabet

morten
            Deltager
              • Super Nova

suverænt flot billede, hvor er det taget fra?

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Veldig flott, Jesper! Utrolig forskjell på de to fotos. Jeg synes å se at kjernen i galaksen ligger lavere enn resten. Så det er en 3D-effekt, som Henning sier.

Mvh,
                Bjørn

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Nydeligt billede med masser af detaljer Jesper. Jeg holder med Lars – farverne på version 2 er bedre.

Hvis du har mulighed for at måle RGB-farveintensiteten, så vil jeg gætte på, at der er lidt for meget blå i skyggen.

Det meste af baggrunden er gået i 0. Er det muligt at hive den frem?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Super Jesper, 5 timer,,, det er altså noget der tæller,,,,

jesperu
                      • Giant

tak skal I have alle sammen. Og det er rigtigt – der er noget med den blå baggrund som jeg lige skal have set på.

Morten: Billedet er taget fra min have i Måløv ved Kbh.

Jeg har nu stadigvæk problemer med min eq6pro og guidningen. Jeg kan højest køre 5 min subs, længere tider giver stjerne-streger i RA retningen. Men det mærkelige er at jeg ikke kan se det på grafen i phdguide. Den viser bare at guidningen kører fint med ca. +-1 buesec fejl både i RA og DEC. Men på mine rå-billeder kan jeg se at RA retningen kører systematisk for langsomt med med ca 1 buesec pr. 5 min.

Har I nogen idé om hvad problemet er? Dvs at guide kameraet (phdguide) indikerer at guidningen er ok men primærkameraet optager billeder med en systematisk guidefejl på ca. 1 buesec/5min.

–Jesper

tommy.frank
                        • Super Giant

Hej Jesper. Umiddelbart ville jeg sige at det er feltrotation pga. manglende alignment. Men ellers rigtig flot foto.
                        Mvh. Tommy Frank.

jesperu
                          • Giant

Hej Tommy

Feltrotation – hvad er det og hvordan kommer jeg af med det?

mvh Jesper

tommy.frank
                            • Super Giant

Jaa, det er lidt svært at forklare kort, men hvis du forestiller dig at du har alignet på polaris, og du laver en lang eksponering, så vil stjernerne langsomt men sikkert trække væk fra RA.
                            Dine exponeringer er jo ikke vildt lange, så hvis det er alignmenten det er galt med, så har den været noget off.
                            Løsningen er drift metoden!
                            Mvh.Tommy Frank.

jesperu
                              • Giant

hej Tommy

Jeg har lavet polar align. som det er beskrevet i manualen til eq6pro’en. Og polaris pos. ifht. himlens nordpol passer med det jeg får hvis jeg bruger polarfinder. Så den skulle være nogenlunde ok. Jeg troede egentligt også at guidningen ville kompensere for evt. dårlig pol align. inden for en hvis grænse.

Stjernerne driver bare afsted i RA retningen over hele billedet ved >5 min eksponeringer – der er ikke nogen rotation. Og jeg har sørget for at centrum i guide kameraetsbilledefelt svarer til centrum i primærCCD’ens billedefelt. Jeg har også prøvet at vælge en guide stjerne som ligger helt tæt <5 buemin på det objekt jeg fotograferer men det hjælper heller ikke.

Iøvrigt: jeg har flyttet mit guideskop ned fra toppen af min SCT og isteddet fået en dobbelt svalehalsskinne som de begge sidder på. Det virker ret stabilt nu så jeg kan ikke forestille mig at fejlen ligger her.

–Jesper

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Hvad med din PE, hvis det er regelmæssigt ?

Jeg laver samme start som du, bruger bare håndkontrollen HA visning, som regel er ca 2:33 når jeg sætter op i denne tid, og det er bare ca på linien, guiden klarer resten, dog kan den ikke klare fieldrotation, men det burde du ikke kunne se ved de korte tider.
                                TommyF2009-04-18 20:53:12

jesperu
                                  • Giant

Hej Tommy

Jeg læste min phd-logfil fra igår ind i eqmod-pecprep og så vidt jeg kan se forklarer den ikke RA- driften.

mvh Jesper

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'qcam6pro M106' er lukket for nye svar.