Qcam5l-II problemer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Qcam5l-II problemer

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af las. This post has been viewed 208 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

las
    Deltager
      • Nova

Fik mit nye kamera i dag og installerede straks driveren, tilsluttede kameraet og åbnede Ezplanetary, så langt så godt!

Programmet frøs konstant og især når jeg rørte ved kameraet for at finde fokus på søgekikkerten.

Jeg tvangslukkede programmet nogle gange og prøvede at installere driveren igen, og så den anden driver Q havde på sin side. Opdaterede så Ezplanetary og mener at have prøvet alt.

Pludselig kunne Windows ikke genkende kameraet når jeg satte det til (win8). Prøvede så en win7 maskine og her kunne den heller ikke installere kameraet.

Til at starte med blinkede den lille røde lampe bag på kameraet, jeg syntes også den gjorde det blot kameraet var i usb porten, men nu lyser den slet ikke, ja nogle gange gløder den svagt.

Jeg har selv en ide om at kameraet er defekt! Eller har jeg misset et eller andet?

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Lars,

Prøv med et andet usb-kabel.
        Hvis der blev leveret et med, så brug det.

Mit gamle Qcam5 havde et lidt skidt usb-stik, som de fleste usb-kabler sad en lille bitte smule løs i.
        Forbindelsen kunne ryge, når man rørte kabel eller kamera. Så hængte EZplanetary og måtte tvangslukkes.

Så du kunne måske være samme ballade.
        Ang. driver, så installerede den gamle Qcam5 en ny driver for hver usb-port.
        Og der var vist noget med 2 drivere, og den ene skulle installeres før den anden.

Men det er altså lææænge siden og baseret på den gamle Qcam5.
        Men prøve lige det med kablet.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Og prøv også at bruge FireCapture:
          http://firecapture.wonderplanets.de/

Ikke fordi jeg tror det gør nogen forskel på dit problem, men det er faktisk et ret godt program Smile
          Ellers er Henrik, der sælger Qcam’sene rigtig sød til at supportere!

las
          Deltager
            • Nova

Jeg har lige prøvet et andet kabel, ingen respons overhovedet.

Der er to drivere på q’s side hvor han skriver at kun den ene skal installeres og vil man prøve den anden skal man afinstallere den anden først.

Jeg lagde også mærke til at den havde installeret to drivere under programmer, måske som du siger den gjorde tidligere Lars!

Problemet er ikke videoprogrammet lige nu. Når jeg sætter det i usb porten siger windows at den ikke genkender enheden.

Nu har jeg købt det hos astro sammen med lidt andet grej, men det kommer nok stadig fra Henrik.

Men de må jo bare have det igen, bare rigtigt ærgerligt når man sidder og roder med det op til weekenden….

las
            Deltager
              • Nova

Er der nogle der kan tjekke om den røde lampe lyser når det blot er sat til?

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Ja det er super ærgerligt.

Nu er jeg lidt handicappet af, at jeg ikke har præcis samme model som dig,
                men dioden skal så vidt jeg husker lyse konstant, når der er power på.
                Når du optager, så blinker den.

Prøv også en anden usb-port.
                Noget udstyr trækker lidt for meget strøm, og derfor kan der være visse pc’ere og/eller usb-porte, som de ikke vil køre i.
                Hvis du har en usb-hub med strømforsyning på, så prøv også via den.

Det er lige hvad jeg kan komme på lige her og nu…

las
                Deltager
                  • Nova

Jeg mener også at den lyste i starten, da jeg kunne få billede på.

Men der er intet liv på to forskellige computere, usb 2 og 3 porte og 3 forskellige kabler…… Det må være dødt!

Der er dog EN positiv ting i det! Jeg har fået en lilla model, det er sgu ikke kønt…… Det kan være jeg kan få et i en pænere nuance når det ryger retur. Det er simpelthen en skrækkelig farve at lave noget som helst i.

webweichel
                  Deltager
                    • Nova

Hej Lars,

Ærgerligt at det ikke bare spiller. Checkede lige dioden, den lyser konstant når jeg sætter kameraet i USB porten. Når jeg så starter EZPlanetary og aktiverer kameraet blinker dioden continuert.

Jeg kører windows XP, det kan jo være noget driver knas med win8? Håber du får det til at virke.

Jeg kan iøvrigt anbefale en 1.25″ extender som vist nedenfor den stabiliserer det lille kamera og giver mulighed for nær samme fokus som okulare:

webweichel
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har iøvrigt følgende QHY dir’s:

Jeg tror der er både en native og en windows driver altså mere end én (?).

webweichel
                      Deltager
                        • Nova
                        Det er disse filer jeg har installeret:

las
                        Deltager
                          • Nova

Hej Steen, jeg er bange for at kameraet er dødt. Som sagt havde jeg det til at virke.

Driveren blev installeret og den fandt kameraet med det samme jeg satte det til. Der var billede i Ezplanetary indtil jeg rørte ved kameraet, så frøs programmet og på det tidspunkt blinkede dioden hurtigt.

Efter at have taget kameraet fra et par gange kom Windows med en fejl meddelelse og så var det slut, “usb-enhed blev ikke genkendt”.

Og også slut med lys i kameraet.

Det burde jo være nok med blot driveren til kameraet, og i og med at det har kørt må det være kameraet den er gal med.

Men selvfølgelig sker det lige den dag hvor der er hul i skyerne, det gør mig lidt sur…..

Men som sagt kan man jo heller ikke være bekendt at sælge et pink kamera til en mand (jeg syntes det var lilla før), så det var måske godt det samme.

Nej, giv mig et guldfarvet, gunmetal, sort eller rødt som en sportsvogn, bare ikke pink.

viggo.t
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Lars.

Jeg har et Qcam5 – med mange installationsproblemer. Jeg har fået den til at virke på 2 meget gamle pc’ere , men ikke på min Lenovo T60. Jeg knokler også sådan en kold weekend med at få det til at fungere.’Qcam5’eren er noterisk følsom over for rækkefølgen af installation og den rigtige driver version. Men trods alle anstrengelser funker det ikke.

Hvis jeg ikke har drivere i lyser den røde diode ikke. Med drivere installeret og QVideo startet – som altid fungerer – lyser den kortvarigt ved opkobling og derefter blinker den under optagelse. Når jeg så lukker QVideo lyser dioden konstant. Derefter begynder den at blinke når PHD er startet op.

Mit råd til dig er at afinstallere evt gamle drivere og software og følge den medfølgende brugsanvisning. Eller kontakt :http://www.astroqcam.dk/ Henrik er flink.

Dette var sikkert ikke til megen hjælp, men håber du får heldet med dig.

mvh Viggo.

las
                            Deltager
                              • Nova

Hej Viggo

Tak for input, jeg sidder lige og roder med det nu og vil prøve at afinstallere helt igen og så prøve forfra.

Det der bare får mig til at tro det er dødt er at efter det holdt op med at virke prøvede jeg på en win7 maskine og der gav den øjeblikkeligt en identisk fejl.

Nå jeg prøver lige at starte forfra.

Anonym
                                • Super Nova

Hej jeg skal ikke lægge skjul på at jeg startede med nøjagtig de samme problemer – uanset Win7 eller 8. Jeg mener selv det skyldes, at kameraet er lidt følsomt over for statisk elektricitet. Det hjalp da jeg udskiftede til en bedre USB forlænger med en ordentlig repeater, samtidig med at jeg satte jordforbindelse på det hele. Så nu spiller det bare på de computere jeg har. Jeg kører 2 kameraer mm. via en 4 ports usb gennem et enkelt usbkabel ind i huset, hvor jeg befinder mig. Lige nu har jeg mono Qcam til guidning og prøver på at fange M82 Supernova med farve Qcam. Det kører udmærket, hvis det ikke lige var for de dumme skyer der driver.

Men det kar godt være irriterende når man starter op med et nyt kamera og det ikke virker. Pludselig virker det så en dag, og ofte ved man ikke hvad man gjorde for at få det til det.

Mvh.

las
                                Deltager
                                  • Nova

Hmmm, jeg har nu igen igen prøvet at afinstallere alle Q drivere, også til Img0H og lige lidt hjalp det.

Prøvede at pege direkte på driveren i enhedshåndtering, men den kan simpelthen ikke se hvad kameraet er for en størrelse!

Nogle gange når jeg sætter det til gløder dioden ganske svagt, andre gange er der intet.

Jeg tvivler stærkt på at det kommer til at virke, men det er desværre hvad der sker nogle gange. Det værste er bare at så skal skidtet sendes tilbage før jeg kan få et nyt og komme videre, det tager jo tid.

Jeg har ikke oplevet tilsvarende med nogle af de andre kameraer, IMG0H, IMG0S eller neximage.

Jordforbindelse? Hvordan har du lavet det og burde det være nødvendigt?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Qcam5l-II problemer' er lukket for nye svar.