Qcam5 mono og hvad mere?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Qcam5 mono og hvad mere?

• Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 440 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Har lige fået et Qcam5 mono ind af døren. Har instaleret medfølgende software., og alt ser ud til og spille som det skal. Skal selvfølgelig lige finde ud af hvordan der virker osv.

Men mit spørgsmål går på om jeg skal have andet software til og guide med, eller har jeg hvad jeg skal bruge på nær en skyfri himmel. Tongue

ole
        • Main Sequence

Hej,

du skal også have noget SW til at guide med. Her findes der nogle gratisprogrammer som virker aldeles godt. Jeg selv bruger PHD guiding (brug google) som jeg har gode erfaringer med.
        På den medfølgende QCAM CD er der instruktioner i hvordan du kopierer en .dll fil til guide programmet.

Mvh
        Ole

Ole2009-01-29 20:16:09

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Ja, det skal du… Jeg bruger guidemaster.de = også gratis

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Er begge ikke med på CD’en ?

nive
            Deltager
              • Super Nova

DE var med på den CD der var med til min qcam5

nive2009-01-30 19:28:15

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Mente det nok også, selv om jeg normalt aldrig bruger driverCD’ere. Henter bare den nyeste driver på nettet, om det er et kamera eller en printer.

Anonym
                  • Super Nova

Det er lidt ulogisk og gå til når man sidder med Vista. Brugermanualen passer ikke rigtig til Vista. Men tro jeg har fået instaleret QGVideo og det er vel det jeg skal bruge.

Jeg Guider vel bare igennem mit software til mit Teleskop – eller hvad?

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Oki, lad os høre hvad du har på af Software, så tager vi den derfra 🙂

Vista er som sådan ikke noget problem, det er som alle andre styresystemer lidt for sig selv – men med en god blanding af tidligere modeller.

Hvis du har installeret driveren, og har noget software på der kan guide så skal du ikke bruge andet. QGvideo er der mest for hvis du vil optage planeter med det, eller som test software. Så fjern det endelig ikke igen, da det er rart at kunne sige: Prøv lige dette eller hint i QGvideo.

Anonym
                      • Super Nova

Nå back igen efter en hård weekend Wacko

Hvad jeg har er Software. Det jeg har instaleret fra medfølgende CD er et program som hedder QGVideo.

Det virker som det skal ser det ud til. Fandt en gadelampe i det fjerne, som står fint på skærmen.

Men det er vel ikke det software jeg skal bruge, når jeg skal tage et billede går jeg ud fra. Hvad skal jeg så bruge der til det.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

QGVideo kan ikke guide, det kan kun vise video – og optage video.

Du skal installere PHDGuide som også ligger på CD’en, det kan guide.

Anonym
                          • Super Nova

Ok så er det på plads Smile

Men jeg guider vel bare igennem Autostar II som er indbygget i mit teleskop med GBS og hele dytten

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Du skal have to ting med i marken:

PC og seriel kabel fra den til montering!

Det er PC’en der finder ud af hvor meget din guidestjerne har flyttet sig, og den der fortæller Qcam5 og næsten alle andre guiderkameras hvor meget de skal flytte på monteringen. Hvis du har ST-4 port på monteringen er det ikke stregt nødvendigt med seriel kabel, men så skal du med jævne mellemrum omkalibere din guider (hver gang du flyter DEC).

Anonym
                              • Super Nova

Der er noget der ikke spiller her.

Kan ikke få kameraet til og virke igennem PHD Guiding eller for den sags skyld Guidemaster. Begge programmer siger de ikke kan finde kameraet.

Åbner jeg QGVideo virker det hele.

Må sku sige den “manual” der medfølger ikke er til den store hjælp.

motomandk
                                • Main Sequence

Hej Morten
                                i følgebrevet står der:
                                PHDguiding: I mappen ‘Programmer’ finder du en fil der hedder CMOSDLL.dll (se billedet ovenfor), den skal kopieres til PHDguiding mappen, der typisk ligger på c:programmerPHDguiding. Start herefter PHDguiding og vælg kamera => Q-guider.
                                GuideMaster: Du dobbelt klikker simpelthen på programmet CMOSGUIDER_Plugin.exe og følger
                                vejledningen på skærmen – når du efterfølgende starter GuideMaster, kan du vælge Qcam5.

Bemærk venligst, at når du har kopieret CMOSDLL.dll over i PHD folderen, så kan du vælge CCD-labs Qguider i kamera listen.
                                Da du har en LX200, har du mulighed for at køre ST-4 guiding, det vil jeg da anbefale. Fik du ST-4 kabel med?

Ellers ring til mig, så fixer vi det hurtigt!

/Henrik (H)

motomanDK2009-02-03 21:17:26

Anonym
                                  • Super Nova

Hej Henrik

Jeg har fuldt manualen punkt for punkt. Har flyttet filen CMOSDLL.dll til PHDguiding mappen.

Når jeg køre programmet PHD Guiding, vælger jeg og trykke på iconet “kamara”, for at vælge. På listeprtn kan jeg ikke se der står Qcam5 noget sted.

Se Prt.Screen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Qcam5 mono og hvad mere?' er lukket for nye svar.