› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Pyramiderne og Orion
- Dette emne har 22 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 171 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. november 2014 kl. 00:40 #124198
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Jaja, peace, love and hare krishna. Bred ymer, mand.
Thomas, Bornholm
Nå Nå, dårlige vibrationer…
mvh
Lars11. november 2014 kl. 01:21 #124199
edbbobDeltager- Super Nova
@Thomas
Jeg har også altid syntes at pyramiderne var interessante, men Sphinxen, den er decideret underlig. Hvordan filen de byggede den mens vi rendte rundt og skød flintesten efter mammuther, fatter jeg ikke.
Iøvrigt skal man ikke kimse af gakkede teser. Bruno var der ikke mange, der troede på, da han sagde at solen bare var en stjerne, ligesom de hvide prikker, og at de også havde planeter. Det var rimeligt indsigtsfuldt i 1580’erne.
11. november 2014 kl. 04:23 #124200
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Torben Taustrup wrote: Men referencepunktet nord, som er Jordens omdrejningsakse har ikke flyttet sig.
Wobble-effækten gør at nord flytter sig i en cirkel med rotationstid 26.000 år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Axial_precession
Mvh,
Bjørn11. november 2014 kl. 07:53 #124204
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Men vi er enige om, at Jordens omdrejningsakse befinder sig det samme
sted?
Det er jo almindelig børnelærdom, at der gennem Jorden findes en meget
tyk aksel, som Jorden roterer om – det har jeg selv set i en Rasmus
Klump-bog:
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. november 2014 kl. 09:26 #124205
outlookDeltager- Super Nova
Interessant, men mere jordnært er præsessionen også en af årsagerne til istiderne. Ud over denne er der vist to andre betingelser, der skal være opfyldt for at vi atter får en istid. Og så er klimaforvandlingen uendeligt ligegyldig i denne sammenhæng.
Men til emnet. Sjove tunger hævder Sphinxen blev bygget så efterkommere kunne undres! Men vi skal faktisk helt tilbage til sagnet om øen “vest for Herakles søjler”, nemlig Atlantis, der som bekendt sank i havet pga menneskets misbrug af naturens “drivende kræfter”. Det udmøntede sig i emigrationer i alle retninger og nogle havnede i det nuværende Ægypten og grundlagde et samfund dér med pyramiderne og alt det. Andre bosatte sig i det nuværende Yucatan.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting11. november 2014 kl. 14:12 #124210
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Torben Taustrup wrote: Men vi er enige om, at Jordens omdrejningsakse befinder sig det samme sted?
Vi enige om at aksen ikke flytter sig relateret til Jorden selv, og at nord er nord – uanset hvor nord peger.
Torben Taustrup wrote: Det er jo almindelig børnelærdom, at der gennem Jorden findes en meget tyk aksel, som Jorden roterer om – det har jeg selv set i en Rasmus Klump-bog:
Virkeligt? Tak for den utroligt vigtige lærdom! Jeg voksede ikke op i Danmark så jeg har helt gået glip af dette. Men nu er jeg blevet meget klogere.
Mvh,
Bjørn11. november 2014 kl. 18:49 #124211
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
I orden Bjørn.
I øvrigt roterer denne aksel temmelig hurtigt, så måske er der i virkeligheden ikke tale om selve
hovedakslenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. november 2014 kl. 20:43 #124214
astrojensenDeltager- Neutron star
Der sidder nok en heftig nedgearing indeni…
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Pyramiderne og Orion' er lukket for nye svar.