Pussig struktur i et bilde

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Pussig struktur i et bilde

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af rune. This post has been viewed 943 timescb. This post has been viewed 943 times. This post has been viewed 943 times
Viser 8 indlĂŠg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

Kan noen hjelpe til med Ă„ forklare denne pussige strukturen som jeg fant i et bilde jeg jobber med? (Rokinon 135mm, QSI583ws, DeepSkyWest).

Bildet er en stack av R sub’er fotografert over to etterfĂžlgende netter. Strukturen viser ikke i L, G eller B, men i samtlige R frames (ogsĂ„ fĂžr kalibrering). Jeg har ikke flats fra disse to Ăžktene.

Jeg hÄper at strukturen viser godt i dette lille utsnittet av en ukalibrert sub frame. Hva kan ha forÄrsaket denne kjeglestrukturen og gjort den sÄ symmetrisk?

Mvh
      Øystein

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Ja, den ser godt nok pudsig ud, og mystisk, at den kun findes pÄ de rÞde.
        MÄske er fÊnomenet udlÞst af optikken, for det er orienteret, sÄ det peger mod billedcentret.
        Jeg vil tro, at fĂŠnomenet er udlĂžst af den kraftigste stjerne i feltet.

Mvh
        Torben.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Ola Skarpen
        Deltager
          • Super Giant

Hvis det er refleksjon pga en sterk stjerne og du bruker dithering, hvil du se at refleksjonene flytter pÄ seg pÄ hvert bildet.

Øystein
          Deltager
            • Giant

Takk for innspill, begge to!

Enig, det mÄ jo vÊre en eller annen refleksjon som tegner denne flotte figuren med rÞdt lys. Jeg kan ikke se at den sterkeste stjernen flytter seg pÄ rÄbildene i lÞpet av en god time. Strukturen flytter seg noen fÄ pixler, det kan muligens skyldes feltrotasjon(?), men strukturen ligger altsÄ ikke fast i bestemte pixler. I det ferdige bildet som jeg viser her, kan en skimte en liten blÄ flekk like bak spissen til den omtalte kjeglen. Det kan kanskje ogsÄ tolkes i retning av refleksjon. Jeg har dempet den falske rÞde kjeglen (Colormask/Curves).

”Synderen” er for Ăžvrig Polaris, (og dataene er de samme som de jeg omtalte nylig i en annen trĂ„d). Som vi ser er det masse tĂ„ke i denne retningen. I bildet ser en ogsĂ„ den Ă„pne stjernehopen NGC 188, som skal vĂŠre en av de eldste vi kjenner (6.8 mrd Ă„r).

Astrobin: https://www.astrobin.com/389394/0/

Øystein

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Flot billede i þvrigt. Jeg havde aldrig géttet, at det var Polaris 🙂
              Den eneste logiske forklaring er jo, at det er en refleksion. Det mÄ jo vÊre en coated flade, som bedst reflekterer rÞdt lys,

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Flott bilde. Hva er magnituden pÄ Polaris ?

Ulempen er at jeg ikke kan se Polaris fra min posisjon, slik at jeg ikke fÄr polaralignet hellt nÞyaktig.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Polaris mag. 1,973

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Ok, takk.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 8 indlĂŠg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.