Pudsning af okular

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Pudsning af okular

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af diego. This post has been viewed 94 timessartori. This post has been viewed 94 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

diego.sartori
      • Main Sequence

Jeg har jo læst at hvis trangen til at pudse sit teleskop eller okular linser så er rådet at man ignorer denne trang, dette pga coating og så videre.

Men, gælder dette også for den del af linse overfladen der vender op imod øjet?

Var ude og nyde Saturn i går, har følsomme øjne og selvom min tro følgesvend Kleenex var lige ved hånden så tabte jeg en tåre lige ned ovenpå linsen da jeg flyttede øjet væk fra okular.

Nu er det så jeg undrer om det er “ok” forsigtigt at tørre dråben (der nu er tørret ind) af med den “linseklud” der fulgte med teleskopet?

Hvis ikke det er “ok”, hvad gør man så i sådanne situationer?

På forhånd tak

Diego

jacobjjc
        • Giant

Godt spørgsmål Diego

Jeg vil ikke give råd om dit konkrete okular, men for de fleste gode kvalitetsokularer gælder der, at coatingen der vender mod øjet er blevet hærdet til at kunne modstå rengøring.

Når du læser at man bør holde sit rengøringsbehov på et minimum, så tænker man typisk på spejle, linser i teleskopet m.m. Man risikerer at rengøringsmidler efterlader rester og små ridser kan nemt dannes i optikken der nedsætter kontrasten mere end det skidt man øsnkede at fjerne. For teleskoperne (såsom mit) er det ikke i samme grad muligt at hærde coatingen så meget – glassene er større og vanskeligere at fremstille end de små glas man kender fra okularerne.

Summa summarum: Du bør kunne rengøre dit okular uden problemer hvis du gør rigtigt. I den forbindelse kan jeg anbefale dig at kigge på denne guide:

Baader Cleaning Tipsjacobjjc2012-04-27 13:08:10

diego.sartori
          • Main Sequence

Tak for svaret og for linket Jacob, det vil jeg skynde mig at læse igennem

jacobjjc
            • Giant

I øvrigt vil jeg tilføje at hvis det kommer til rengøring af dit teleskop, så vil holde mig til de luftpumper man kan bruge med hånden og måske også en meget fin børste. Højest.

Det kommer selvfølgelig an på prisen og standen af dit scope om du selv vil rengøre det. Men hvis det f.eks. er den ED100, som du har budt på i en anden tråd (), så vil jeg vælge en autoriseret til at tage sig af rengøringen hvis det rækker ud over ovenstående.

diego.sartori
              • Main Sequence

Rengøring af teleskopet holder jeg mig langt fra, det jeg har nu og det jeg forhåbetlig vil nyde i stor stil fra næste uge

Når det en gang bliver tid så for en professionel lov til at stå for den del.

Men nu hvor jeg ser at man kan (og må) rengøre okular så vil jeg da lige give dem jeg har købt brugt en tur og gå dem igennem jeg købte ekstra da jeg købte mit nuværende teleskop.

Har lige set en video lavet af Astronomy Shed hvor han også omtaler rengøring af linsen i den ende man stikker ned i diagonalen, dog kommer han ikke nærmere ind hvad man må og ikke må i den ende, så det søger jeg lidt på nu.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Pudsning af okular' er lukket for nye svar.