Pudsning af hovedspejl

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Pudsning af hovedspejl

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 33 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

tramsing
      • Asteroid

Jeg kiggede ned i mit teleskop i dag, og jeg opdagede at mit hovedspejl trængte til at blive pudset.

Men hvordan klare jeg det bedst?

Jeg vil nødig til at skille det hele ad, det har jeg absolut ikke lyst til!

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Du må IKKE begynde at pudse på spejlet. Det kan sagtens renses, men det skal gøres på den rigtige måde, ellers er chancen for at ødelægge det stor. Se her hvordan:

Få eventuelt en erfaren person til at hjælpe hvis du ikke selv har mod på det. Men som du også kan læse i artiklen betyder lidt støv ikke så meget.

joergen.k
        Deltager
          • Nova

Puha redet i sidste øjeblik jesper

tramsing
            • Asteroid

Mange tak Jesper

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Mht. at tørre spejlet, så ville det være smart, hvis man kunne sætte det i en holder, som kan rotere. På den måde kan man slynge vandet af.

Af mangel på destilleret vand har vi brugt isopropylalkohol til det sidste skyl.

Det er ikke så længe siden, at vi fik ombelagt vores spejl. Vi bemærkede, at der var tegn på en meget tynd belægning. Vi fik forklaret, at det var et beskyttende lag silikone som skal sidde der, mens den oprindelige beskyttelsesbelægning hærder op.

Den er nu hård, så spejlet skal vaskes.

I øvrigt skal det være ret snavset før man kan se en kontrastforringelse.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Pudsning af hovedspejl' er lukket for nye svar.